450 شاعر هم سرا در اجلاس جهانی

رئیس چهارمین اجلاس جهانی شاعران هم‌سرا از میزبانی بیش از 450 شاعر ایرانی و خارجی در این رویداد فرهنگی خبر داد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، سید عباس مجابی در نشست رسانه ای چهارمین اجلاس جهانی شاعران همسرا که در محل موزه امام علی (ع) برگزار شد، شعر را زبان مشترک ملت ها دانست و گفت: این هنر ادبی موجب وحدت اقوام در داخل و خارج کشور می شود.
وی با اشاره به بخش های مختلف این اجلاس و تشریح روند برگزاری آن ، اظهار داشت: این اجلاس در دو بخش شعر و ادبیات بصورت همسرایی برگزار خواهد شد.

رئیس هیات مدیره موسسه مشاوره ای نور گستر گلها، تاکید کرد: در بخش شعر و ادبیات سبکی را به دنیا معرفی و ارائه کرده ایم که دیگر کشورها هم با استفاده از این سبک آثار ارزنده ای را در کشورشان تولید کنند.
مجابی با اشاره به اینکه این اجلاس یک روزه و سوم مرداد ماه در فرهنگسرای اندیشه برگزار می شود ، گفت: شاعران ایرانی و خارجی می توانند سروده های خود را از طریق سایت موسسه نور گستر گلها برای حضور در این اجلاس ارسال کنند.

رئیس چهارمین اجلاس جهانی شاعران هم سرا در ادامه با بیان اینکه از فروردین سال 94 سایت هم‌سرایی افتتاح و از همان سال رادیوی اینترنتی هم تأسیس شده است، اظهار داشت: این رادیو پنج ساعت برنامه زنده داشت و تازه‌ترین سروده‌های شعرا در آن خوانده و به آن امتیاز داده می‌شد.

به گفته وی، حتی گاهی از شاعران دعوت می‌شد تا در رادیو نیازها و خواسته‌هایشان را بیان کنند، به جز ایران، 240 کشور شنونده این رادیو هستند اما چند روز پیش به دلیل مشکلات اقتصادی سرور دستگاه که در کشور فرانسه است قطع شد.
وی یادآور شد: به دلیل تحریم ها، رادیوی ما را که مرکز آن در فرانسه است تعطیل کرده اند درحالیکه ما هیچ فعالیت سیاسی نداشته و نخواهیم داشت، اما ما تلاش می‌کنیم تا فعالیت خود را دراین سایت از سر بگیریم.
مجابی افزود: کار ما فرهنگی است و به مسائل سیاسی کاری نداریم اما با ما که ایرانی هستیم این‌گونه برخورد می‌کنند و برای یک کار فرهنگی مشکل‌ساز می‌شوند.


مدیر عامل موسسه مشاوره ای نور گستر گلها در ادامه سخنان خود همچنین درمورد تعداد ابیات هم‌‌سرایی شده توضیح داد: سبک هم‌سرایی چهار سال است آغاز شده که ماحصل آن 2 اثربه نام «سوگندنامه» و «مناجات‌نامه» و «سرعشق» حاصل آن است که سوگندنامه بیش ازپنج هزار بیت به همت 400 شاعر و سرعشق با حدود هزار بیت یک سال است که کار خود را آغاز کرده و هر دو ادامه‌دار هستند.
مجابی در عین حال اظهار داشت: انجمن شاعران هم سرا زمینه‌ای فراهم کرده که ادبیات ایران به عنوان نمونه‌ای مؤثر در دنیا به ویژه نزد اهالی قلم و شعر و ادب مطرح و حرفی برای گفتن داشته باشد.


رئیس چهارمین اجلاس جهانی شاعران هم سرا در ادامه سخنان خود با بیان اینکه اگر مشکلات فرهنگی جامعه ما حل شود بخش عمده‌ای از مشکلات ما نیز حل خواهد شد و ترویج فرهنگ شعرسُرایی زمینه‌ای برای پیشرفت ادبی است، گفت: گذشته را که ورق می‌زنیم و مساحت و گستردگی ایران را مرور می‌کنیم، می‌بینیم که همه اقوام ایرانی و همه مفاخر ایرانی ریشه در این کشور داشته و دارند؛ اما در هر دوره‌ای چیزی از ما کنده و برده اند و امروز می‌خواهند شاعران ما را هم مصادره کنند و ما نباید بگذاریم.


مجابی اضافه کرد: به سهم خود با این ابداع تلاش داریم ایران را همچنان در این حوزه مطرح و مؤلف نشان دهیم و انتظار داریم به ما کمک و یک ریال کمک نیاز نداریم فقط می‌خواهیم به فعالیت‌های این اجلاس بها داده شود.
رئیس چهارمین اجلاس جهانی شاعران هم سرا با تأکید براینکه برنامه هم سرایی یک برنامه ملی و جهانی است، افزود: حدود 600 شاعر در انجمن همسرایی عضویت دارند که جمع کردن این تعداد شاعر کار آسانی نیست، اما قول می‌دهیم سال آینده بیش از هزار شاعرخواهیم داشت.


وی در ادامه هدف برگزاری این اجلاس را پروش ذوق‌های ادبی دربین جوانان و نوجوانان کشورعنوان کرد و افزود: این اجلاس به همت مجموعه ای از شاعران و بدون حمایت دولت انجام می‌شود.
مجابی گفت: حرکتی را آغاز کرده و جلو افتادیم و انتظار کمک از دولتی ها هم نداریم، حداقل از اهالی رسانه این انتظار وجود دارد که درانتشار خبراجلاس و خروجی های این رویداد به ما کمک کنند.


وی تصریح کرد: سه اجلاس جهانی برگزار شده و هنوز بیشتر مسئولان به ویژه حوزه فرهنگی خبری ازاتفاقات رخ داده و کمتر مسوولی از آنها اطلاعات یا خبری دارد.
رئیس چهارمین اجلاس جهانی شاعران هم سرا درعین حال تاکید کرد: ماکه کمکی از فردی نخواستیم لذا با اینکه این اجلاس مظلوم واقع شده است، ولی حداقل انتظار ما این است که برای اجلاس و پیرامون آن مانع تراشی نشود.
مجابی اظهار داشت: براین باوریم شاید خیلی ها دغدغه فرهنگ و هنر نداردند و همه چیز را در این حوزه حل و فصل شده مشاهده می کنند. انتظار ما از مسئولان کشور این است که نه

لحاظ مادی بلکه از سایر لحاظ به ویژه معنوی واطلاع رسانی به کمک این اجلاس بیایند.

درادامه این نشست، سخنگوی چهارمین اجلاس جهانی شاعران هم سرا نیز با تشریح و ارائه گزارشی از روند برگزاری دوره های قبل و همچنین اهداف این دوره اجلاس گفت: عمده ترین تلاش های که تاکنون صورت گرفته در دو بخش شعر و ادبیات و همچنین فیلم و سریال کاملا مشهود است.

مجتهدی در ادامه شعر را زبان مشترک ملت ها و موجب وحدت اقوام دانست و گفت: ما در بخش فرهنگ و هنر و شعر تلاش کرده ایم تا شعرای کشورهای مختلف دنیا را برای گردهمایی و اجلاس و همچنینی سبک جدیدی که به دنیا ارائه کرده ایم به ایران فراخوانده ایم، اظهارداشت: تشبیه یک نوازنده موسیقی به یک شاعر مطلبی دور از ذهن نیست چراکه موسیقیدان نیز شعر خود را به زبان سازش بیان می کند.

به گفته وی هر سازی در جای خود زیباست و وقتی چندین نوع ساز با هم و در کنار هم قرار گیرند یک ارکستر را تشکیل داده و قابلیت ارائه هنر آنها چندبرابر خواهد شد.

او گفت: اکنون ما نیزبه دنیا ارکستر سمفونیک هم سرایی را ارزانی داشته ایم و با برگزاری اجلاس جهانی هم سرایی فرصتی مهیا کرده ایم تا در این سبک همه شاعران دنیا به دلیل ثبت ایده ازسوی ایران برای گرفتن جوایز به کشورمان بیایند.

سخنگوی چهارمین اجلاس جهانی شاعران هم سرا با اشاره به ابعاد داخلی و بین المللی این رویداد، گفت: با توجه به تماس و هماهنگی و حضور شاعران و هنرمندان ایرانی فارسی زبان در سایر نقاط جهان و همچنین فراهم کردن امکانی برای شعرا و هنرمندان سایر کشورها با هر زبان در لینک و ساین تعبیه شده جنبه بین المللی این رویداد پررنگتر جلوه داده شده است.

در ادامه این نشست خانم الهه احمدی نویسنده و سناریو نویس نیز درخصوص توسعه مبانی فرهنگ دفاع مقدس و مجموعه های در حال تدوین در این راستا نیز توضیحاتی را ارائه کرد.

بیک زاده دبیر اجلاس و تهیه کننده صدا و سیما و سینمای کشورنیز مطالبی را پیرامون این اجلاس گفت و افزود: با آسیب شناسی که انجام دادیم به این نتیجه رسیده ایم که برخی متاسفانه در کشور دغدغه فرهنگ و هنر ندارند.

501

کد خبر: 961093

وب گردی

وب گردی