جایگاه های سوخت به نسل جدید کارتخوان‌ها مجهز می شوند/ استفاده از کارت سوخت الزامی است

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، با تاکید بر اینکه استفاده از کارت سوخت در جایگاه‌ها الزامی است، گفت: تا پایان سال ۹۸ کل جایگاههای سوخت کشور به نسل جدید کارت سوخت مجهز می شوند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سید محمود رضا موسوی خواه مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در مراسم رونمایی کارتخوان جدید سوخت در غرب تهران (میدان آزادی) اظهار کرد: قرار بود که رونمایی از این تجهیزات در ۱۵ تیرماه انجام شود اما بنا به دلایلی رونمایی از امروز انجام شد.


او درباره مزایای کارتخوان‌های جدید گفت: بالاترین مزیت این کارتخوان‌ها، حذف هزینه‌های تامین و نگهداشت از دولت خواهد بود که این مهم ازطریق شبکه بانکی کشور انجام می‌شود و صرفه‌جویی قابل توجهی به همراه خواهد داشت.

موسوی خواه افزود: در سال ۸۱ و ۸۲ در بخشی از سیستان و بلوچستان و اصفهان این طرح آغاز شد. شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران پیشگام در استفاده از تکنولوژی نوین است. حدود ۱۱ سال است که از طریق سامانه هوشمند کار سوخت رسانی را انجام می دهیم.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران، با اشاره به گردش مالی ۱۰۰ میلیارد تومانی جایگاههای سوخت در تهران گفت: هر چه از شرایط پرداخت نقدی سوخت به سمت الکترونیکی کردن آن، گام برداریم، امنیت نقل و انتقال مالی در این زمینه بیشتر می‌شود؛ این در حالی است که استفاده از دستگاههای خودپرداز در جایگاه، دشواری هایی به همراه داشت که می‌توانست موجب کندی سوخت‌گیری شود.

او با بیان اینکه با استفاده از کارتخوان های جدید سوخت، روند سوخت‌گیری سریعتر انجام شده و امنیت پرداخت هزینه ها بالا می رود، ادامه داد: تجهیزات کنونی در جایگاههای سوخت فرسوده شده بود که نیازمند بازسازی است و هزینه بالایی را در برمی‌گرفت؛ این در حالی است که با استفاده از این کارتخوان‌های جدید شاهد صرفه جویی ۲۰ میلیارد تومانی در خرید تجهیزات و واردات آن در سال هستیم.

موسوی خواه ادامه داد: از امنیت ترین بسترهای بانکی کشور برای این منظور بهره گرفتیم. در این سیستم جدید هزینه نگهداری و سرمایه گذاری بر عهده بانک ها است.

او گفت: این تجهیزات را به صورت پایلوت در جایگاه غرب تهران راه اندازی کردیم تا اگر نواقصی داشت آنها را مرتفع سازیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران خاطرنشان کرد: تا پایان سال ۹۸ کل کشور به این سیستم جدید مجهز خواهند شد.

موسوی خواه با تاکید بر اینکه استفاده از کارت سوخت در جایگاه‌ها الزامی است، افزود: در گذشته به دلیل تک نرخی بودن قیمت افراد از کارت جایگاه دار استفاده می کردند.این در حالی است که استفاده از این کارت سوخت منجر به جمع‌آوری داده های مربوط به حوزه مصرف می شود که بر اساس این داده ها، می توان برای سیاست های کنترل مصرف برنامه ریزی کرد.

موسوی خواه گفت: احداث این کارت خوان ها هیچ هزینه‌ای بر دوش دولت ندارد و بانک عامل در این حوزه هزینه های این کارتخوان ها را برعهده گرفته است. لازم به تاکید است این کارتخوان های جدید به هیچ عنوان قابلیت دستکاری ندارند؛ چرا که تماما الکترونیکی هستند.

گفتنی است فناوری‌ ایجاد شده روی کارتخوان‌های جدید، قابلیت توزیع سوخت و انجام عملیات‌ بانکی را دارد و به‌زودی همه نازل‌ها به سامانه دریافت سوخت و پرداخت همزمان مجهز می‌شوند.

با تجهیز نازل‌ها، دریافت‌کنندگان سوخت می‌توانند با وارد کردن کارت‌های بانکی خود، یا از طریق تلفن همراه پرداخت وجه سوخت را انجام دهند.

با بهره‌برداری از نسل جدید کارتخوان‌ها، هزینه‌های تامین، نگهداشت و پشتیبانی از طریق شبکه بانکی کشور و بخش خصوصی از دوش دولت حذف خواهد شد.

دخالت نکردن نیروی انسانی و کاربران در میزان سوخت دریافتی و پرداخت هزینه سوخت و همچنین کاهش قابل ملاحظه زمان سوخت‌گیری از دیگر مزایای کارتخوان‌های جدید است.

در نسل جدید کارتخوان‌ها از فناوری روزآمد استفاده شده است تا با ارائه خدمات مطلوب‌تر، عملیات سوخت‌گیری تسهیل شود و استفاده از کارت سوخت شخصی اهمیت بیشتری پیدا کند.

از اینرو، قرار است از امروز و به مرور زمان، تمامی نازل‌ها در سراسر کشور به سیستم توزیع سوخت و پرداخت همزمان مجهز شوند و با اجبار استفاده از کارت سوخت شخصی به منظور بهره گیری از خدمات جدید، شاهد بازگشت کارت های سوخت شخصی به چرخه سوخت گیری و به تبع آن، فراهم شدن امکان آمارگیری دقیق از وضعیت تقاضای سوخت در کشور باشیم.

400

کد خبر: 961098

وب گردی

وب گردی