طاقی  و سر در تاریخی  100 ساله خیابان فرهنگ مرمت شد

سردر و طاقی 100ساله خیابان فرهنگ با مشارکت شهرداری منطقه 11 تهران و شهروندان علاقه مند به حفظ میراث تاریخی و فرهنگی شهر تهران احیا و مرمت شد.

به گزارش ایسکانیوز محمد شهرآبادی معاون معماری و شهرسازی شهرداری منطقه 11 با بیان این که ساباط ها و طاقی ها درمعماری قدیم به عنوان ورودی گذرها بودند که امنیت و محرمیت را برای چند خانه موجود در بن بست فراهم می کردند؛ گفت: یک نمونه باقی مانده از این ورودی و ساباط در قسمت ورودی کوچه سوم خیابان فرهنگ قرار دارد که دارای ارزش هویتی برای محله است و با این که پلاک های داخل بن بست نوسازی شده اند، این سردر به عنوان شاخص ورودی گذر کارکرد خود را حفظ کرده که مرور زمان این بنا را با خطر نابودی مواجه ساخته بود.

شهرآبادی با اشاره به این که سردر و طاقی تاریخی خیابان فرهنگ بیش از 100 سال قدمت دارد؛ در خصوص ویژگی های این طاقی افزود: در خیابان فرهنگ ابتدای کوچه سوم، سازه ای وجود دارد که معماری منحصر به فرد، کاشی های فیروزه ای منقش به آیه قرآن، آجر های قزاقی که به صورت ضربدری در سقف کار شده اند، 4 طاقچه و 2 ستون در دو طرف بیانگر قدمت بالای 100 سال است.

وی همچنین با اشاره به وجود در آهنی در ابتدای کوچه که تا همین چند سال پیش هنگام غروب توسط ساکنان کوچه بسته می شد؛ گفت: ساکنان یکصد سال پیش این کوچه برای تأمین روشنایی اهالی از سقف طاقی فانوس آویزان می کردند.

معاون معماری و شهرسازی منطقه 11 در ارتباط با اهداف مرمت و احیاء این بنا گفت: حفظ هویت تاریخی محدوده، بهبود کیفیت منظر شهری و ارتقاء سرزندگی شهری از اهداف اصلی مرمت این بنا بوده است.

او همچنین پیرامون اقدامات انجام شده برای مرمت و احیای این بنا گفت: در حال حاضر حذف زوائد سردر ورودی، مرمت آجرها و بندکشی آن ها، مقاوم سازی سقف طاق ضربی ساباط، مرمت پیرنشین و طاق ها براساس الگوی معماری گذشته انجام شده و مراحل بعد شامل سنگفرش معبر ورودی، ساخت و نصب تابلوی معرفی کوچه با استفاده از مصالح مناسب و نورپردازی سردر و ساباط نیز به زودی انجام خواهد شد.

شبنم هاشمی مدیر دفتر خدمات نوسازی ناحیه 2 در خصوص مراحل پیگیری حفاظت از بنای تاریخی و ارزشمند طاق خیابان فرهنگ گفت: ساماندهی و مرمت این بنا به دعوت و مشارکت دفتر خدمات نوسازی ناحیه 2 و با سرمایه گذاری " قاسم غلامرضایی " شهروند علاقه مند به آثار تاریخی، شهرداری منطقه 11 و ساکنان خیابان فرهنگ انجام شد.

وی افزود: همسایگان پروژه شامل مالکان، ساکنان و کسبه محل از کمک های لازم مضایقه نکرده و نگهداری از فضای سبز را نیز همسایگان به عهده گرفته اند.

700

کد خبر: 961128

وب گردی

وب گردی