باید شیوه آموزش محوری در دانشگاه ها را به پژوهش محوری سوق دهیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان با بیان اینکه باید شیوه آموزش محوری را به پژوهش محوری سوق دهیم، گفت: رویکرد پژوهش محوری در دانشگاه ها می‌تواند منجر به تولید فناوری و در نهایت کسب درآمد شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از واحد بردسیر، چهاردهمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان در واحد دانشگاهی بردسیر برگزار شد.

دکتر حمدالله منظری توکلی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان و واحد کرمان در این جلسه با بیان اینکه مقام معظم رهبری سه اولویت مهم را برای پیشرفت کشور ترسیم کردند، گفت: اقتصاد، فرهنگ و علم و فناوری، سه حوزه مهمی است که رهبر معظم انقلاب، همیشه بر آنها تاکید فراوان داشته‌اند.

وی با تاکید براینکه توسعه‌ علم و فناوری باید سرلوحه‌ همه فعالیت های روسای واحدهای دانشگاهی قرار گیرد، افزود: جایگاه علم و فناوری در سه سند بالادستی همانند سند چشم انداز 1404، سیاست‌های کلی علم و فناوری و نقشه‌ جامع علمی کشور به دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان با تأکید بر اینکه برای تحقق منویات مقام معظم رهبری در توسعه‌ علم و فناوری، نیازمند مدیریت جهادی هستیم، اظهار داشت: برخورداری از دانش پیشرفته، توانایی در تولید علم و فناوری تا سال 1404، جنبش نرم‌افزاری و تولید علم از مفاد سند افق 1404 است که باید برای رسیدن به آن تلاش کرد.

دکتر منظری توکلی به سیاست‌های کلی علم و فناوری اشاره کرد و گفت: جهاد مستمر علمی با هدف کسب مرجعیت علمی و فناوری در جهان، تولید علم و نظریه پردازی و تحقق دانشگاه اسلامی از مفاد سیاست‌های کلی علم و فناوری است که رهبر معظم انقلاب بر اجرایی شدن آن تاکید فراوانی دارند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان با انتقاد از اینکه بسیاری از علومی که تولید می‌کنیم، تبدیل به فناوری نمی‌شود، افزود: نباید صرفاً علوم را منتقل کنیم بلکه علم باید تبدیل به فناوری و درنهایت منجر به خلق ثروت شود. باید شیوه آموزش محوری را به پژوهش محوری سوق دهیم چرا که رویکرد پژوهش محوری در دانشگاه ها می‌تواند منجر به تولید فناوری و در نهایت کسب درآمد شود.

منظری توکلی با تأکید بر اینکه روسای دانشگاه‌ها با تکیه بر توانمندی‌ها و نیازمندی‌های بومی محلی، استراتژی خود را طراحی کنند، افزود: راهبرد، نقشه ‌راه و اجرا از ارکان استراتژی است که باید در چارچوب آن قدم برداریم.

وی به ارائه چند راهکار در زمینه‌ توسعه‌ دانشگاه پرداخت و گفت: شناسایی حداکثری منابع و پتانسیل‌ها، شناسایی دقیق رقبا، شناسایی فرصت‌ها و استفاده از آن، فاصله گرفتن از تهدیدها، صیانت از ظرفیت‌های انسانی و ملکی، استفاده از ویژگی‌ها، تعامل با نمایندگان، مردم و مسئولان، رعایت عدالت، انسجام و یکپارچگی و... می‌تواند دانشگاه را بیش از گذشته به سوی رشد و توسعه سوق دهد.

202

کد خبر: 961135

وب گردی

وب گردی