ترجمه اراده کشور‌های عضو برجام به راه حل‌های عملیاتی برای ما مهم است

معاون سیاسی وزیر خارجه گفت: آنچه که برای ما اهمیت دارد ترجمه عزم و اراده کشور‌های عضو برجام به راه حل‌های عملیاتی است.

به گزارش ایسکانیوز، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه نشست اخیر کمیسیون مشترک برجام را 'نمایش صریح انزوای آمریکا در عرصه بین الملل ' ارزیابی کرد و گفت: بیانیه این نشست حاوی نکات قابل توجهی است که موفقیت جمهوری اسلامی ایران در بیان و اعمال خواسته های خود را نشان می دهد .

معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: در این جلسه برخی راهکارهای عملیاتی در حوزه بانکی و نفت مطرح شد که همه وزیران خارجه بر آن تاکید داشتند، از جمله این راهکارها ، کنار گذاشتن دلار از معاملات ایران و شرکای اقتصادی خود است که باید هرچه سریعتر تدقیق و عملیاتی شوند.

وی در پاسخ به سوالی درباره دستاوردها و نتایج نشست اخیر کمیسیون مشترک برجام که در سطح وزیران خارجه در روز جمعه در وین برگزار شد، گفت: بیانیه پایانی نشست ، بیانیه ای قوی در بیان اراده اعضا به حفظ برجام و در تقابل آشکار با اراده آمریکا به نابودی این توافق بود و نکات قابل توجهی در آن بود که بیانگر موفقیت جمهوری اسلامی در بیان و اعمال خواسته های خود است.

رییس تیم کارشناسی مذاکره کننده ایران و 1+4 ، در تشریح این نکات به ' اعلام تعهد مجدد وزیران خارجه کشورهای عضو برجام بر اجرای کامل و موثر این توافق از جمله در حوزه رفع تحریم ها' ؛ ' اذعان به این که رفع تحریم ها و برخورداری ایران از منافع اقتصادی حاصله، بخش کلیدی و حیاتی برجام است' و ' استقبال از ادامه همکاری های صلح آمیز هسته ای با ایران' اشاره کرد.

عراقچی گفت: از همه مهم تر تاکید وزیران خارجه شرکت کننده در نشست بر «تعهد» خود در موضوعاتی همچون حفظ و ارتقاء روابط گسترده تر اقتصادی با ایران؛ حفظ و استمرار کانال‌های مؤثر مالی برای تعامل با ایران؛ تداوم صادرات نفت و میعانات گازی، محصولات نفتی و پتروشیمی و تداوم روابط حمل و نقل زمینی، هوایی، ریلی و دریایی -از جمله کشتیرانی و بیمه- است.

معاون وزیر امور خارجه تعهد وزیران خارجه کشورهای عضو برجام طبق بیانیه بر ' تقویت پوشش‌های اعتبار صادراتی' ؛ ' حمایت روشن و مؤثر از کنشگران اقتصادی که با ایران تجارت می‌کنند، به‌ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط' ؛ 'تشویق سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در ایران' و ' حمایت از کنشگران اقتصادی در سرمایه‌گذاری‌ها و دیگر فعالیت‌های تجاری و مالی که با ایران انجام می شود یا در رابطه با ایران است' را از دیگر نکات مهمی دانست که در بیانیه پایانی نشست اخیر وین بر آن تاکید شده است.

وی گفت: 'گردهم‌آوردن کارشناسان بخش های دولتی و خصوصی، از جمله از طریق ایجاد و تقویت شوراهای تجاری مشترک' ؛ ' حمایت عملی از تجارت و سرمایه‌گذاری در ایران' ؛ و' حمایت از شرکت‌های خود در برابر آثار فراسرزمینی تحریم‌های ایالات متحده' از دیگر تعهداتی بود که وزیران خارجه شرکت کننده در کمیسیون اخیر برجام طبق بیانیه بر آن صحه گذاشته اند.

عراقچی اظهار داشت: وزیران خارجه کشورهای عضو برجام در این بیانیه اظهار تاسف عمیق خود را نسبت به خروج آمریکا از برجام اعلام کردند و در یک مقابله آشکار با تحریم های یکجانبه آمریکا، تعهد کرده اند که برای اجرای موثر موضوعات فوق راه حل های عملی طراحی و حتی دیگر کشورها را نیز به اتخاذ سیاست ها و ایجاد ساز و کارهای مشابه در روابط اقتصادی خود با ایران تشویق کنند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: بیانیه وزیران خارجه ایران و 1+4 به لحاظ سیاسی یک بیانیه قوی در بیان اراده اعضا برای حفظ برجام است و آشکارا در مقابل اراده آمریکا برای نابودی برجام و اعمال مجدد تحریم ها بر ایران قرار دارد.

عراقچی در عین حال تاکید کرد: آن چه که برای جمهوری اسلامی اهمیت دارد ترجمه این عزم و اراده به راه حل های عملیاتی است به گونه ای که منافع ایران در عمل و به صورت ملموس، در حوزه های مختلف اقتصادی به ویژه نفتی و بانکی تامین شود.

وی گفت : البته برخی راهکارهای عملیاتی در حوزه عملیات بانکی و خرید نفت در جلسه وزرا ارائه شد که باید هرچه سریعتر تدقیق و عملیاتی شوند. کنارگذاشتن دلار از معاملات ایران و شرکای اقتصادی خود از جمله این راهکارها بود که همه وزرای خارجه شرکت کننده بر آن تاکید داشتند.

معاون وزیر امور خارجه اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران از نزدیک با طرف های اروپایی، روسی و چینی در تماس و تبادل نظر است و جلسات کارشناسی در سطوح مختلف ادامه دارد. بدیهی است که اگر نهایتا انتظارات کشورمان از تلاش های این کشورها تامین نشود، جمهوری اسلامی ایران ابزارهای خود را برای مواجهه با هر شرایطی در اختیار دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

302

کد خبر: 961138

وب گردی

وب گردی