سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در شماره های منتشره خود به مسائلی مانند رویکرد تجاری کنونی آمریکا، صلح میان" اریتره " و " اتیوپی"، بازیچه قرار گرفتن ولیعهد عربستان در دستان " نتانیاهو" و "ترامپ" و مساله برجام پرداخته اند که در این نوشتار به مختصری از آن ها اشاره می کنیم.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه "الحیات‌" عربستان در یادداشتی به قلم "جورج سمعان" با عنوان "ترامپ در جنگش با اروپا، چین و روسیه به دنبال کسب درآمد است" به رویکرد تجاری ترامپ در به راه انداختن جنگ تجاری علیه کشورهای اروپایی، روسیه وچین می پردازد. نویسنده اعتقاد دارد که ترامپ تامین منافع اقتصادی برای کشورش را، در استفاده از ابزار فشار و نه دیپلماسی می داند. وی در همین زمینه می نویسد: "کنفرانس هلسینکی که در دوشنبه آینده برگزار می شود اولین دیدار رسمی میان ترامپ با پوتین می باشد. اهمیت این نشست در آن است که هر یک از این دو کشور تلاش می کنند تا خودشان را درصف اول کشورهای جهان قرار دهند. این در حالی است که دو کشور درسایه جنگی قرار دارند که دو رییس جمهور بر اساس روش خودشان در پیش گرفته اند و آخرین نمونه آن هم جنگ تجاری است که کاخ سفید شعله هایش را با اروپا، چین، کانادا و مکزیک برافروخته است. ترامپ اعتقاد دارد جنگی که با این کشورها به راه انداخته است سبب خواهد شد تا این کشورها داوطلبانه شروط مورد نظر آمریکا را بپذیرند. وی به نتایج مثبت این جنگ برای آمریکا اطمینان کامل دارد. در همین زمینه ترامپ همه معاهدات تجاری کشورش را با کشورهای دیگر در جهت منافع آمریکا نمی داند و اعتقاد دارد که نتایج و دست آوردهای سیاست فشار از سیاست دیپلماسی بیشتر است."

روزنامه "عمان " هم در مطلبی با عنوان "حرکت آفریقا به سمت پیشرفت" به قلم "ابراهیم بدوی" صلح میان "اریتره" با "اتیوپی" را نشانه ای از پایان نزاع های داخلی در قاره آفریقا می داند که این نزاع ها زمینه سازحضور استعمارگران در این قاره و غارت منابع شان گردیده بود. نویسنده بیان می کند که آفریقا با پایان جنگ های داخلی به سمت توسعه و پیشرفت در حرکت خواهد بود. نگارنده می نویسد: "آخرین اقدامات صلح جویانه درآفریقا اعلام پایان جنگ میان اتیوپی و اریتره می باشد. این اعلام در بیانیه مشترک دیدار تاریخی میان "آبی احمد" رییس دولت اتیوپی با رییس جمهور اریتره "ایسایس افورقی" آمده است. ازاین جهت، این اقدام گام بزرگی است که به درگیری و نزاع بیست ساله میان دو کشور پایان داده است. در همین زمینه باید گفت که برخی از کشورهای آفریقایی این آمادگی را پیدا کردند تا از جنگ های داخلی ««که توجیهی برای کشورهای استعمارگر گردید تا دهه ها منابع این قاره را به غارت ببرند»» نجات پیدا نمایند. به رغم وجود جنگ در برخی از کشورهای آفریقایی که امکان تغییر در این کشورها را با مشکل مواجه کرده می توان گفت که اگر توزیع ثروت و قدرت بر اساس عدالت باشد همزیستی مسالمت آمیز میان آن ها نیز امکانپذیر است."

روزنامه "الشعب " مصر در مقاله طولانی با عنوان "نامه سرگشاده به محمد بن سلمان هم پیمان نتانیاهو و عروسک ترامپ" به قلم "غازی حسین" بن سلمان رامورد خطاب قرار داده و هماهنگی وی با نتانیاهو و ترامپ را در جهت تضییع حقوق فلسطینی ها به حساب می آورد. وی می نویسد: "نتانیاهو تصور می کند که فلسطین سرزمین آبا و اجدادش می باشد و سرزمین های اشغال شده توسط این رژیم درسال 1967، سرزمین های یهود بوده که آزاد شده اند. بنابراین، جزئی از سرزمین اسرائیل و یهود می باشد وی اعتقاد دارد که وعده "بالفور" هم در این خصوص غیرقانونی است. نتانیاهو از رنجی که یهودیان در اروپا متحمل شدند استفاده کرده و این مساله را با تاسیس دولت اسرائیل و به عنوان رژیمی استعمارگر یهودی، نژاد پرستانه و تروریستی حل کرده است. درخواست نتانیاهو از فلسطینی ها برای به رسمیت شناختن حق یهود درفلسطین به معنای آن است که فلسطین از حق تاریخی اش صرف نظر کرده و این حق را در همه جای جهان به اسرائیل داده است. دادن این حق همچنین به معنای از میان بردن حق بازگشت پناهجویان فلسطینی به کشورشان بوده و در واقع دیگر فلسطین متعلق به آن ها نیست بلکه تاکنون آن را اشغال کرده بودند."

روزنامه "الایام "فلسطین هم به قلم " رجب ابو سریه " با عنوان " آمریکا دربرخورد با ایران " با توجه به خروج آمریکا از تفاهم نامه هسته ای و در صورت عدم پای بندی کشورهای اروپایی به تعهداتشان و از سر گیری غنی سازی اورانیوم از سوی ایران؛ جنگ میان ایران و آمریکا را دور ندانسته است. وی می نویسد: "ضرورتی برپایان خشونت میان ایران و آمریکا وجود ندارد. مخصوصا اینکه از زمان اعلام خروج آمریکا از تقاهم نامه هسته ای از سوی ترامپ، این درگیری رشد داشته و احتمال دارد به برخورد نظامی هم منجر شود و این اتفاق به تحولات آینده روابط میان این دو کشور و اروپا بستگی دارد. مخصوصا به کشورهایی که تفاهم نامه را امضا نموده و شرکای ایران در این تفاهم نامه بستگی دارد و شریک بودن شان هم به مواضع آینده آنان در این مساله بستگی دارد. خروج آمریکا از تفاهم نامه هسته ای این فرصت را در اختیار این کشور قرار داده است تا به تحریم های اقتصادی علیه ایران ادامه دهد. ایران هم تهدید نموده که اگر کشورهای دیگر هم در این خصوص با آمریکا همگام شوند، غنی سازی اورانیوم را آغاز خواهد کرد و اگر فقط آمریکا به تنهایی آن را اجرا نماید دشمنی فقط میان آمریکا و ایران با یکدیگر خواهد بود."

کد خبر: 961169

وب گردی

وب گردی