نشست تخصصی "تعیین نقطه مطلوب تلفات در شبکه‌های توزیع برق ایران " برگزار می شود

نشست تخصصی "تعیین نقطه مطلوب تلفات در شبکه‌های توزیع برق ایران" در تاریخ 25 تیرماه در محل پژوهشگاه نیرو برگزار می‌گردد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ مدیر طرح مطالعات راهبردی کاهش تلفات انرژی الکتریکی در شبکه های توزیع نیروی برق گفت: پژوهشگاه نیرو قصد دارد در راستای ایفای نقش مدیریت تحقیقات، به انسجام بخشی ارتباط مجموعه‌ها و نهادهای دانش‌محور مرتبط با صنعت توزیع برق با شرکت‌های توزیع برق اقدام نموده و با برگزاری نشست‌های تخصصی در موضوعات مختلف مورد نیاز صنعت برق ضمن جریان سازی اینگونه نشست‌ها، با ایجاد فضای تعامل اندیشمندانه با خبرگان مربوطه، از تبادل نظرات تخصصی متخصصین بهره‌مند شده و با مشارکت خبرگان هر بخش نسبت به رفع موانع و چالش های صنعت برق اقدام نماید. امیدواریم در این نشست باتبادل نظرات سازنده، مشکلات و واقعیت‌های صنعت را به خوبی شناسایی کنیم و نتایجی را به دست آوریم که منطبق بر همین شرایط و برای بهبود شرایط کنونی باشد تا بتوانیم قدم به قدم به سمت نقطه مطلوب حرکت کنیم.

محمدرضا صفری در خصوص نشست تخصصی" تعیین نقطه مطلوب تلفات در شبکه های توزیع برق ایران" گفت: یکی از طر ح های مورد مطالعه در پژوهشگاه نیرو طرح کلان مطالعات راهبردی کاهش تلفات انرژی الکتریکی در شبکه‌های توزیع برق کشور است. در این طرح 12 پروژه جهت بررسی جامع و همه جانبه موضوع کاهش تلفات انرژی الکتریکی در شبکه های توزیع تعریف شده است. 8 مورد از پروژه های طرح مذکور، مباحث مهندسی مربوط به موضوع تلفات شبکه های توزیع را بررسی و مطالعه خواهد کرد و 4 مورد دیگر نیز مسائل حقوقی، مالی ، نیروی انسانی و فرهنگی مربوط به تلفات در شبکه های توزیع برق را مورد مباحثه و تبادل نظرات کارشناسی خبرگان و اندیشمندان بدنه تحقیقات صنعت برق کشور قرار خواهد داد. پروژه "تعیین نقطه مطلوب تلفات در شبکه‌های توزیع برق ایران" یکی از 12 پروژه مطالعاتی لحاظ شده جهت این طرح می باشد. به همین منظور از مدیران و خبرگان صنعت برق، مجریان کاهش تلفات، متخصصان و مسئولین وزارت نیرو و شرکت‌های توانیر، ساتبا و مشاورین و پیمانکاران همکار جهت شرکت در این نشست دعوت به عمل آمده است.

صفری به محورهای اصلی برگزاری این نشست اشاره کرد و افزود: مهمترین محورهای این نشست عبارت است از : تبیین مفهوم تلفات بهینه شبکه‌های توزیع، رویه تعیین میزان تلفات بهینه در شبکه‌های توزیع، ارتباط تلفات شبکه توزیع با ویژگی‌های ذاتی شبکه، تبیین مهم‌ترین شرایط اقلیمی (از قبیل دمای محیط، نزولات آسمانی، رطوبت هوا، میزان و نوع ابر و باد و مه ، آلودگی‌های طبیعی) موثر بر تعیین میزان تلفات انرژی الکتریکی بهینه شبکه‌های توزیع برق، تبیین مهم‌ترین پارامترهای مرتبط با بارهای شبکه، نحوه ناحیه‌بندی شبکه توزیع بر اساس ویژگی‌های اثرگذار بر تلفات شبکه، چگونگی پهنه‌بندی تلفات بهینه در سطح کشور .

او ادامه داد: در واقع یکی از وظایف ما برقراری تعامل منطقی، موثر و کارآمد بین متخصصین و مسئولین صنعت در قالب شبکه سازی متخصصین این صنعت است. حضور متخصصین در نشست تخصصی نه برای یادگیری و نه برای شنیدن مقاله‌ای علمی است بلکه برای ارائه نظرات و تبادل دیدگاه‌های تخصصی و بحث عالمانه حول یک موضوع دانش محور است. در این نشست که با حضور مدیران، متخصصان، اندیشمندان و ذینفعان مطالعات و پیاده‌سازی روش‌های کاهش تلفات در شبکه‌های توزیع برق تشکیل می‌گردد، در نظر است پس از ارائه کلیات مطالعات انجام شده، بسترسازی لازم برای توسعه مطالعات در سطح شبکه‌های توزیع برق کشور از طریق مشارکت تمامی ذی‌نفعان انجام گیرد تا میزان بهینه تلفات بر اساس شرایط جغرافیایی، اقلیمی و شرایط و مشخصات فنی شبکه‌های توزیع برق کشور، با بهره‌گیری از قواعد علمی و اصول و تجهیزات فناورانه تعیین گردد.

او در خصوص مقدار بهینه تلفات در نقاط مختلف شبکه تصریح کرد: میزان تلفات شبکه های توزیع در نقاط مختلف یکسان نخواهد بود و بستگی به شرایط جغرافیایی، آلودگی محیط زیستی (اعم از گردوغبار یا آلاینده‌های صنعتی) همچنین وضعیت بارهای متصل به فیدرهای آن قسمت از شبکه دارد. به این ترتیب برای هر بخش از شبکه به عدد خاصی خواهیم رسید که متناسب با اقتضائات فنی و اقلیمی آن بخش از شبکه است.

مدیر طرح مطالعات راهبردی کاهش تلفات انرژی الکتریکی در شبکه های توزیع نیروی برق در خصوص دستاورد این نشست برای صنعت برق گفت: در این نشست ما سعی داریم شرکتهای توزیع را به این سمت سوق دهیم که با قواعد تشخیص مقدار بهینه تلفات در هر بخش از شبکه آشنا شوند تا بتوانند برنامه های عملیاتی سالیانه خود را مبتنی بر واقعیت و مبانی علمی اتخاذ نمایند و در سطح کلان‌تر برای کل کشور هم بتوانیم از هر کدام از شرکتهای توزیع در یک فرآیند منطقی، میزان تلفات قابل قبول را تعیین کنیم. یکی از اهداف و رویکرد انجام پروژه متمرکز در کشور با بهره‌گیری از ظرفیت تخصصی گسترده کل کشور این است که در یک تجمیع راهبری کلان متمرکز از مجموعه ظرفیت گسترده علمی و تخصصی سطح کشور بهره مند شویم.

او اظهار داشت: آنچه به آن توجه داریم این است که در یک طرح کلان راهبردی منسجم ابعاد مختلف این موضوع متناسب با هم دیده شوند و در یک تحلیل موزون از همه این مفاهیم، مفهوم کاهش تلفات انرژی الکتریکی که ما آن به 12 مفهوم (پروژه) تجزیه کردیم به یک نتیجه جامع و مانع، معتبر، به روز و کاربردی و در قالب اجرا منتج شود تا بتواند با اثر بخشی خوب وضعیت میزان تلفات انرژی کشور را به نقطه مطلوب و بهینه سوق دهد.

مدیر طرح مطالعات راهبردی کاهش تلفات انرژی الکتریکی در شبکه های توزیع نیروی برق تاکید کرد: در پایان نشست جمع‌بندی نظرات تخصصی و مدیریتی متخصصان حاضر در این نشست در قالب بیانیه‌ای تهیه و به مراجع مدیریتی، تخصصی و مسئولین ذیربط ارسال خواهد شد تا هم مورد بهره‌برداری قرار گیرد و هم به جریان سازی، پویایی، حفظ و تقویت اینگونه اقدامات کمک نماید. امیدواریم اثرگذاری آن به نحو شایسته‌ای باشد و بتوانیم دراین رابطه وظایف خود به ویژه از منظر مدیریت تحقیقات صنعت برق را به‌خوبی به انجام برسانیم.

402

کد خبر: 961231

وب گردی

وب گردی