بازار صادراتی فرش را از تمرکز چند کشور خارج می کنیم

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به تحریم های آمریکا و از دست دادن بازار صادراتی این کشور و امارات متحده عربی، می توانیم بر سایر بازارها از جمله آلمان، روسیه، ژاپن و حتی عمان و کویت متمرکز شویم.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ صادق نجفی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری بین مرکز ملی فرش ایران و سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در محل این سازمان با یادآوری وضع تحریم های جدید آمریکا علیه کشورمان، اظهار داشت: صادرات فرش و ارزآوری آن از جمله زمینه هایی است که در این شرایط می تواند بسیار کارساز باشد.

به گفته این مقام مسئول، سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با ارائه مشوق های مختلف از جمله در اختیار گذاشتن زمین و کارگاه های خود با هزینه های پایین آب، برق، گاز و غیره، آماده کمک برای توسعه خوشه های صنعتی فرش دستباف است.

او به مصوبه سال گذشته مجلس شورای اسلامی برای برداشت 1.5 میلیارد دلاری از منابع صندوق ذخیره ارزی با رویکرد توسعه اشتغال بویژه در روستایی و عشایری اشاره کرد و گفت: صنایع کوچک مستقر در مناطق محروم و شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت می توانند از این منابع استفاده کنند.

به گفته او، نرخ این تسهیلات تا چهار درصد برای روستاهای مرزی و 6 درصد سایر روستاها و شهرهای کمتر از 10 هزار نفر جمعیت است.

معاون وزیر صنعت ادامه داد: از این ظرفیت برای توسعه خوشه های فرش دستباف استفاده خواهیم کرد.

نجفی همچنین به اعلام آمادگی اتحادیه اروپا برای حمایت از شرکت های کوچک و متوسط همکار با ایران در پی وضع تحریم های جدید آمریکایی اشاره کرد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا شامگاه هجدهم اردیبهشت ماه خروج از برجام را اعلام و 2 بازه زمانی 90 و 180 روزه را برای بازگشت تحریم ها تعیین کرد.

در پی این تصمیم، برخی شرکت های اروپایی برای ماندن در بازار ایران یا ترک کردن آن مردد مانده اند؛ هرچند کمیسیون اروپا اعلام کرده است برای مقابله با تحریم آمریکا قانون انسداد را برای حفاظت از شرکت های اروپایی اجرا می کند.

نجفی درخصوص استقبال فعالان فرش دستباف از حضور در شهرک های صنعتی، خاطرنشان ساخت: بخش اعظم تولید فرش دستباف بویژه فرش های صادراتی و سفارشی در کارگاه های بزرگ انجام می شود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران تاکید کرد: در صورت هدایت فعالان این هنر-صنعت به سمت کارگاه های مستقر در شهرک های صنعتی که با کاهش هزینه های آنان همراه خواهد بود و می تواند محلی برای نمایش آثار هنرمندان باشد، شرایط بهتری را برای فرشبافان متصور خواهیم بود.

** لزوم برنامه ریزی برای مواجهه با تحریم فرش ایرانی
همچنین «فرشته دست پاک» رئیس مرکز ملی فرش ایران در این مراسم گفت: فرش دستباف ایرانی از هفته های گذشته از سوی آمریکا با تحریم مواجه شده است.

او ادامه داد: اگر برنامه ریزی نداشته باشیم، این صنعت و بافندگان آن با مشکلات متعددی مواجه خواهند شد.
دست پاک اضافه کرد: «در سال های گذشته از طریق کشورهایی همچون امارات متحده عربی، ترکیه یا پاکستان اقدام به دور زدن تحریم ها می کردیم اما امروز این کشورها نیز از آمریکا حساب می برند.»

او یادآورشد: در حالی که بطور متوسط 150 تا 200 میلیون تومان سرمایه گذاری برای ایجاد یک شغل در کشور نیاز است، اما هنر- صنعت فرش دستباف را می توان با سرمایه ای نزدیک به پنج تا 20 میلیون تومان راه اندازی کرد.
رئیس مرکز ملی فرش ایران بیان داشت: 30 درصد صادرات کشورمان در سال های گذشته به آمریکا انجام می شد که با شرایط جدید، این بازار از دست رفته است.

در مراسم امروز تفاهم نامه توسعه خوشه های فرش دستباف با هدف گسترش همکاری های علمی، پژوهشی و اجرایی و استفاده بهینه از منابع، ظرفیت ها و توانمندی های دو طرف منعقد شد.

براساس آمار اعلام شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، در پایان سال 96 پس از چند سال، میزان صادرات فرش دستباف ایران به بالای 400 میلیون دلار رسید و در مجموع 12 ماهه بیش از 424 میلیون دلار فرش دستباف با وزن نزدیک به پنج هزار و 400 تن به بازارهای هدف صادر شد. این میزان صادرات نسبت به سال 95 رشدی حدود 18 درصدی را نشان می دهد.
آلمان، ایتالیا، فرانسه و سوئیس در اروپا، آمریکا در آمریکای شمالی، امارات، کویت قطر و لبنان در غرب آسیا و ژاپن در شرق آسیا، از بازارهای سنتی فرش دستباف ایران محسوب می شود.
چین، روسیه، آفریقای جنوبی و برخی از کشورهای آمریکای لاتین نیز از بازارهای جدید فرش دستباف ایران به شمار می رود.

منبع: ایرنا

402

کد خبر: 961247

وب گردی

وب گردی