اما و اگرهای نوسان سهم نارنجی‌پوش تالار شیشه‌ای

سهام شرکت سایپا امروز در بورس تهران با قیمتی متفاوت از همیشه روبه‌رو شد و بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار را به واکنش‌های بعضاً رسانه‌ای واداشت.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ هر سهم سایپا در ماه‌های اخیر به حدود قیمتی 800 ریال رسیدکه تعدادی از صاحب‌نظران این کاهش قیمت را به مدیریت کنونی این مجموعه نسبت داده و عملکرد تیم مدیران فعلی را زمینه‌ساز رسیدن قیمت سهام سایپا به این رقم دانستند.

واقعیت آن است که در زمان روی کار آمدن تیم مدیران کنونی سایپا در اول آذرماه سال گذشته ، هر سهم سایپا در بورس قیمتی در حدود 1036 ریال داشت که این رقم به‌دلیل یک سلسله شرایط خاص رقم خورده بود که در این یادداشت به آن می‌پردازیم.

حدود 4 ماه از سال مالی گروه خودروسازی سایپا گذشته و طبیعتاً نمی‌توان توقع داشت نتایج فعالیت‌های تیم مدیران ارشد این مجموعه که تنها 8 ماه از سکانداری آن‌ها می گذرد ، در همین مدت کوتاه در بازار بورس مشخص شود از سویی دیگر عمده شرایط کنونی نیز مربوط به آثار برجای مانده از مدیران قبلی این خودروساز است.

واقعیت آن است که قیمت هر سهم سایپا در تاریخ ابتدای اسفند 94 به رقمی معادل 2604 ریال رسید، اما در کمتر از یک ماه، انتشار برخی مسائل درخصوص فعالیت‌های اقتصادی سایپا زمینه‌ سقوط شدید قیمت سهام به مبلغ 1628 ریال را فراهم کرد که نشان می‌داد برنامه‌ای که پیش از تیم مدیریتی جدید از آن به‌عنوان اصلاح ساختار سرمایه یاد می‌کردند، در عمل چیزی به‌جز بازی با اعداد نبوده است.

روند افت قیمت سهام سایپا از آن زمان به بعد ادامه یافت تا این‌که در تاریخ 23/6/95 به کمترین میزان خود یعنی مبلغ 1143 ریال رسید؛ پس از آن، مدیران وقت سایپا با اجرای برخی اقدام‌های غیرشفاف و پر شائبه و همچنین با همکاری برخی معامله گران در لباس کارگزار بورسی موفق شدند قیمت هر سهم را به‌صورت تصنعی بالا ببرند و به رقم 1454 ریال برسانند.

این‌گونه اقدام‌ها موجب شد سازمان بورس و اوراق بهادار کشور، نماد معاملاتی سایپا را حدود چهارماه متوقف کند و در نهایت در تاریخ 13/6/96 پس از بازشدن نماد، سهام این شرکت با قیمت 1189 ریال در بازار عرضه شد که نشان‌دهنده افت شدید قیمت هر سهم سایپا بود؛ این افت قیمت در حالی رقم خورد که بازار هم متوجه سندسازی مدیران وقت سایپا شده بود.

شنیده‌ها حاکی است مدیریت سابق سایپا و مجموعه وابسته به آن به‌همراه بعضی اعضای هیأت‌مدیره این مجموعه به‌خاطر همین اقدام ها و اجحافی که در حق سهامداران شده، با شکایت سازمان بورس در حال پاسخ‌گویی به مراجع ذیصلاح قضایی هستند.

در کنار آن، افت قیمت سهام سایپا در طول هشت ماه گذشته معادل حدود 19.6 درصد بوده است؛ این در حالی است که سهام دیگر خودروساز مطرح کشور در همین مدت افت قیمتی بیش از این را تجربه کرده است.

علاوه بر آن، اساساً ارزش سهام و رونق بورس در همه جای دنیا متأثر از چشم‌انداز آینده کسب و کار شرکت‌های اقتصادی و بورسی است و در شرایط کنونی که آینده اقتصاد کشور مبهم به‌نظر می‌رسد، به‌طور طبیعی شاخص بورس با افت مواجه می‌شود و بر ارزش سهام شرکت‌ها نیز اثر می‌گذارد. فراموش نکنیم که اقتصاد کشور، در حال حاضر درگیر یک جنگ تمام‌عیار با موانع و تحریم‌های خارجی است.

قدر مسلم مجموعه‌ای اقتصادی و بورسی در حالی که اختیار قیمت‌گذاری محصولات خود را نداشته باشد، طبعاً سود متناسب با وضعیت سهامدارانش را نیز محقق نخواهد کرد و باتوجه به این‌که قیمت کارخانه‌ای خودروها متناسب با نرخ تورم افزایش نیافته، این شرکت نمی‌تواند به اهداف بورسی خود دست یابد.

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد از زمان روی کار آمدن مدیریت کنونی سایپا که شعار عملکرد شفاف را در زمینه مسائل مالی و اقتصادی سرلوحه فعالیت خود قرار داده؛ همواره ارائه اطلاعات صحیح از وضعیت مالی و اقتصادی را در اختیار سهامداران و سازمان‌های مربوطه قرار داده است.

قیمت کنونی سهام شرکت سایپا نه‌تنها نشان‌دهنده افت قیمت نیست، بلکه واقعیت حاکی است قیمت‌هایی که در چندسال گذشته سهام سایپا در بورس داشته غیرواقعی و نتیجه عددسازی‌های مدیران قبلی بوده است که اقدام به گمراه‌کردن و فریب مشتریان و متقاضیان خرید سهام سایپا کرده بودند؛ در واقع مقصر افت قیمت فعلی سهام سایپا کسانی هستند که پیشتر با عددسازی و سندسازی و یا به بهانه هایی همچون ارزش منصفانه برخی دارایی ها، قیمت سهام سایپا را به صورت حبابی و تصنعی افزایش دادند.

400

کد خبر: 961355

وب گردی

وب گردی