بازتاب سفر دکتر ولایتی در رسانه های خارجی

دکتر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل به تازگی سفری را به مسکو داشت تا پیام رهبری را به رییس جمهوری روسیه ابلاغ کند. رسانه های غربی در انتشار بازتاب این نشست، تنها به سخنان وی در مورد عدم خروج ایران از سوریه بسنده کرده و اشاره ای به مساله خروج آمریکا از برجام نداشته اند که این نشان دهنده توافق بین روسیه و ایران با خواست دمشق، برای شکست کامل تروریست ها است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، خبرگزاری "رویترز" آمریکا، در مورد سخنان دکتر ولایتی و فعالیت های ایران در سوریه نوشت: به گفته مشاور رهبر ایران، این کشور تنها زمانی از سوریه خارج خواهد شد که دمشق خواهان این مساله باشد.

این خبرگزاری به نقل از دکتر ولایتی نوشت:"ایران و روسیه همچنان به حفاظت از کشور سوریه در مقابل گروه های تروریستی و تجاوزات آمریکا ادامه خواهند داد و تنها در صورت خواست دمشق و بغداد، این کشورها را ترک خواهند کرد نه به خاطر فشار اسرائیل و آمریکا."

رویترز به سخنان مشاور رهبر انقلاب در مورد حمایت ایران و روسیه از بشار اسد رییس جمهوری روسیه در جنگ داخلی نیز اشاره کرد.

این خبرگزاری نوشت : ولایتی درمورد تحریم های آمریکا علیه ایران اظهار داشته که این اقدام آمریکا باعث بالا رفتن قیمت نفت می شود و تاثیرات منفی روی مصرف کنندگان خواهد گذاشت.

روزنامه "واشنگتن پست" آمریکا، با اشاره به سفر دکتر ولایتی به مسکو نوشت:" به گفته ولایتی ایران قصد ترک سوریه را ندارد و فشارهای رژیم صهیونیستی و آمریکا هم هیچ کاری را از پیش نخواهد برد."

این روزنامه آمریکایی به نقل از مشاور رهبر انقلاب نوشت که فشارهای آمریکا و اسرائیل نمی تواند ایران را مجبور به خروج از سوریه کند.

این روزنامه با اشاره به این خواسته اسرائیل و آمریکا، خاطر نشان کرد که روسیه هشدار داده توقع خروج ایران از سوریه غیرواقعی خواهد بود.

خبر گزاری "صدای آمریکا" با رصد سفر دکتر ولایتی به نقل از وی نوشت:"حضور ایران در سوریه در جهت همکاری با مسکو و دمشق است و این مساله هیچ ربطی به اسرائیل و آمریکا ندارد."

ولایتی همچنین امکان مذاکره با ایالات متحده را رد کرد و گفت که ایران فکر نمی کند که رئیس جمهور آمریکا و نمایندگان این کشور حتی ارزش دیدن داشته باشند."

این خبرگزاری به سخنان ولایتی در مورد عدم خروج ایران از سوریه نیز اشاره کرده است.

خبرگزاری "فاکس نیوز" آمریکا، هم مانند بیشتر خبرگزاری ها بر سخنان دکتر ولایتی در مورد عدم خروج ایران از سوریه تاکید کرد.

خبرگزاری " اسپوتنیک" روسیه، به سخنان دکتر ولایتی مبنی بر ادامه همکاری های ایران و روسیه در سوریه برای مبارزه با تروریست ها اشاره کرد و افزود که به گفته وی این دو کشور در سوریه باقی خواهند ماند.

این خبرگزاری به برنامه ایران برای ادامه فعالیت ها در سوریه اشاره کرد و افزود: اگر ایران سوریه را ترک کند، روسیه نیز این کشور را ترک خواهد کرد و تروریست ها دوباره به این منطقه بازخواهند گشت.

اسپوتنیک به سخنان مشاور رهبری در مورد سهم ارزشمند روسیه در کمک به قدرت رسیدن دولت سوریه و حفظ تمامیت ارضی این کشور نیز اشاره نمود.

خبرگزاری "آر تی" روسیه با اشاره به سفر دکتر ولایتی به روسیه اظهار داشت که این سفر روی مسائل مربوط به امنیت منطقه ای، به ویژه وضعیت سوریه متمرکز بود و مساله خروج آمریکا از برجام نیز در دستور کار قرار داشت، این نشست درست یک روز بعد از ملاقات پوتین با "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی به وقوع پیوست قرار است روز شنبه رئیس جمهور روسیه با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ملاقات کند.

این خبرگزاری در بخشی دیگر به سخنان دکتر ولایتی در مورد تصمیم حمایتی ناتو از ترکیه و دخالت در سوریه و شکستی که در پی خواهد داشت اشاره نمود.

سخنان مشاور رهبر انقلاب در مورد شکست موانع آمریکا در سوریه نیز بخش دیگری از بازتاب های این سفر بود.

خبرگزاری "تاس" روسیه، با اشاره به نشست دکتر ولایتی و ولادیمیر پوتین نوشت:" مشاور رهبر ایران در مورد تحریم های آمریکا علیه این کشور اظهار داشته که تهران با تحریم های جدید آمریکا در مورد صادرات نفت کنار خواهد آمد اگر چه این مساله سخت خواهد بود اما آموخته ایم که چگونه بازاریابی انجام دهیم و چگونه پول نفت را دریافت کنیم."

وی اشاره کرد که تحویل نفت از کشورهای حوزه خلیج فارس متوقف نخواهد شد و افزایش قیمت نفت به مصرف کنندگان آسیب می زند اما برای تولید کنندگان مفید خواهد بود.

خبرگزاری "آناتولی" ترکیه، نوشت که طی نشست رییس جمهوری روسیه با دکتر ولایتی در مورد سیاست ایران در سوریه بحث شد.

این خبرگزاری به تاکید مشاور رهبر انقلاب بر روابط محکم بین روسیه و ایران نیز اشاره نمود.

ترجمه و تنظیم: مژگان الیکائی

کد خبر: 961468

وب گردی

وب گردی