سیاست برخی دستگاه ها، وضعیت آب را بدتر خواهد کرد

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: هنوز در سیاست های بعضی از دستگاه های کشور صادرات بعضی از کالاهای پرآب و پر انرژی را داریم که کاملا با شرایط کشور تضاد و تناقض دارد و تا وقتی که این سیاست ها وجود داشته باشد وضع بدتر خواهد شد.

دکتر محسن ناصری کارشناس منابع آب، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در گفت و گو باخبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره بحران آب در کشور و راهکارهای رهایی از این وضعیت، گفت: ریشه بحران آب در کشور ناشی از عدم همه جانبه نگری سال های گذشته در مدیریت منابع کلان کشور است و این عدم هماهنگی سبب شده که عملا نتوان نظامی روشن را برای افق منابع آبی کشور ترسیم کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: باید نسبت به منابع آب به عنوان یک امر با ارزش چون نفت توجه داشته باشیم، متاسفانه شرایط اجتماعی ایران به گونه دیگری است که در افق سیاست گذاری کشورمان هزینه هایی که به صنعت و کشاورزی و سبد شهری تحمیل می شود؛ از بابت مصرف منابع آب به هیچ عنوان با ارزش واقعی آن مطابقت ندارد، بنابراین اولین قدم اصلاح ارزش گذاری حاکم بر منابع آب در کشور است.

ناصری در ادامه خاطر نشان کرد: در وضعیت بحرانیِ دریاچه ارومیه قدری رها شدگی وجود دارد که در سال های گذشته تصور بر این بود که خشکسالی ها موقتی است و کسی فکر نمی کرد که ادامه دار شود و بابحرانی روبرو شویم که عملا راه گریزی از آن وجود نداشته باشد.

وی متذکر شد: دریاچه ارومیه مصداق روشن شکست هماهنگی است و متاسفانه نتوانستیم مصرف کننده ها و کشاورزان، برنامه ریزان وزارت نیرو و کسانی که وظیفه نظارتی دارند مثل سازمان محیط زیست را به یک نقطه مشترک برسانیم و گمان نمی کنم افق ترسیم شده برای دریاچه ارومیه با توجه به نتایجی که اتفاق افتاده به راحتی قابل تصور باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران یادآور شد: برای نجات از بحران دریاچه ارومیه ستاد احیای دریاچه ارومیه تشکیل شد که برایشان چندین سال وقت و هزینه در نظر گرفته شده که پاسخگوی اصلی در ارتباط با دریاچه ارومیه ستاد بحران این دریاچه است و باید پاسخگو باشند که برای این بحران چه کردند و به کجا رسیده اند.

محسن ناصری تصریح کرد: وضعیت زاینده رود به مراتب از دریاچه ارومیه فجیع تر است و برای بحران زاینده رود و دیگر نقاط کشور هم گروه هایی متشکل از کارشناسان مربوط جهت بررسی امور در نظر گرفته شده است که شرایط اوضاع آبریز در این مناطق را بررسی می کنند، آنچه که مسلم است باید از برنامه های تخیلی دست برداشت و به یک انسجام عملی رسید.

وی اظهار داشت: متاسفانه یک برنامه ریزی منسجم در کشور وجود ندارد، وظیفه تلفیق و هماهنگی آن چنان که باید در سازمان مدیریت انجام نمی شود و یک جور چانه زنی در امر توسعه کشور وجود دارد، وقتی مسئولان امر تصمیم می گیرند کمیته ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست را با حداقل وجهه اش به شکل یک کمیته سوری با کمترین استاندارها اداره کنند قطعا در چند سال آینده این مسائل تشدید خواهد شد و محورهایی که برای توسعه کشور در نظر گرفته ایم باید محورهایی درست و سازگار با شرایط کشور در مسیر توسعه باشد تا بتوانیم از این بحران رها شویم.

ناصری یاد آورشد: موضوع بحران آب فرایندی است در کشور که باید طی شود و طی شدن این فرآیند هم سختی و ظرافت می خواهد، سرسختی از این باب که تا حدودی باید تن داد به این جراحی و ظرافت از این جهت که در مسیری باید قدم برداشته شود که حداقل صدمات رخ دهد و هنوز در سیاست های بعضی از دستگاه های کشور صادرات بعضی از کالاهای پرآب و پر انرژی داریم که کاملا با شرایط کشور تضاد و تناقض دارد، تا وقتی که این سیاست ها وجود داشته باشد وضع بدتر خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران متذکر شد: توهم وفور و فراوانی آب در کشور مانع از پایه ریزی زیر ساخت های صحیح در کشور بوده است و اینکه عنوان می شود در کشورهای دیگر آب شرب و شستشو جداست و پیاده کردن این الگو در ایران هم نیازمند یک زیر ساخت قوی در این زمینه است که به راحتی امکان پذیر نیست.

وی درباره راه های برون رفت از بحران آب تاکید کرد: رهایی از این معضل نیازمند همکاری همه جانبه مردم است و باید از مردم بخواهیم که الگوی مصرف را تغییر داده و شیوه ای را در پیش بگیرند که سازگاری با شرایط سخت را ایجاب می کند و عاقلانه مصرف کردن تنها مربوط به آب نیست در بقیه مصارف کشور مثل کشاورزی و انرژی هم چنین شرایطی حاکم است.

ناصری در پایان متذکر شد: آنچه که مسلم است در آینده با مشکلات بیشتری برای تامین دیگر موارد انرژی روبرو هستیم و صرفه جویی در مصرف اولین راه است که مسئولان باید نسبت به تامین منابع آب و انرژی از شیوهای صحیح مدیریتی و اقتصادی بهره مند شوند و سعی کنند قیمت ها را تعدیل کنند، دولت هم توجه به اقشار فرودست را برای تامین و جایگزین کردن هزینه های ناشی از آن باید درنظر بگیرد.

خبرنگار: ندا فراهانی

کد خبر: 961516

وب گردی

وب گردی