پروفسور کردوانی: دانشگاه آزاد اسلامی  برق تولید کند

پدر کویرشناسی ایران گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل بهره مندی از ساختمان های بلند، امکانات فراوانی در تولید برق با استفاده از نیروی خورشید و باد دارد و اصلا لزومی نداشت که برنامه دانشگاه آزاد را به ساعت 6 صبح تا 2 بعداز ظهر تغییر دهیم. 

پروفسور پرویز کردوانی پدر کویر شناسی ایران و استاد دانشگاه علوم و تحقیقات در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره شرایط بحرانی آب و برق در کشور و نقش دانشگاه آزاد اسلامی در رفع این بحران‌ها، گفت: در حال حاضر در کشور با بحران آب و برق مواجهیم که این مشکلات ناشی از عدم مدیریت صحیح مسئولان امر است، یکی از دلایل بحران برق عدم وجود آب کافی در سدها است، چون بخشی از برق مصرفی را از طریق آب موجود در سدها تأمین می‌کنند و زمانی که آب سد پایین بیاید برقی نمی‌توان تولید کرد.

پدر کویر شناسی ایران افزود: متأسفانه به دلیل از بین رفتن پوشش گیاهی در چند سال اخیر بارندگی و آبی که در سد جمع می‌شود با گل‌ولای است که منجر به رسوب در سد می‌شود؛ اما وضعیت خطرناک آن به این صورت است که رسوب موجود در سدها به حدی برسد که اصلاً نتوان آبی ذخیره کرد که ضررهای خطرناک و بحران‌آفرینی را به وجود می‌آورد.

استفاده از نیروگاه‌های فسیلی خیانت است

کردوانی در ادامه خاطر نشان کرد: سد کرج و سد لتیان هم در چند سال آینده به دلیل رسوبات فراوان در سد شاید اصلاً نتوانند آبی ذخیره کنند و زمانی که سدها دچار رسوب شوند به طور قطع نمی‌توانند برق تولید کنند.

وی تأکید کرد: دومین منبعی که برق تولید می‌کند نیروگاه‌های فسیلی است و استفاده از این نیروگاه‌ها خیانت است، زیرا در هرجایی که نیروگاه فسیلی زدند آب مصرفی زیادی لازم است و هر نیروگاه فسیلی به اندازه چند روستا آب نیاز دارد که منجر به غارت آب و نشست زمین می‌شود، در برخی از کشورهای پیشرفته نیروی برق خود را از منابع طبیعی چون باد و حتی امواج دریا تأمین می‌کنند، در ایران هم در بسیاری از نقاط کشور از نعمت نور آفتاب و باد بهره‌مندیم که می‌توانیم به وسیله آن برق تولید کنیم.

امکانات فراوان دانشگاه آزاد اسلامی برای تولید برق

چهره ماندگار علم جغرافیای ایران تأکید کرد: درصددم طی نامه‌ای خطاب به دکتر رهبر رئیس دانشگاه آزاد درباره تولید برق در این دانشگاه پیشنهاد‌هایی ارائه دهم، دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل بهره‌مندی از ساختمان‌های بلند امکانات فراوانی در تولید برق با استفاده از نیروی خورشید و باد دارد و اصلاً لزومی نداشت که برنامه دانشگاه آزاد را به ساعت 6 صبح تا 2 بعداز ظهر تغییر دهیم.

پدر کویر شناسی ایران متذکر شد: تهران به دو بخش شمیرانات البرز و جنوب ورامین تقسیم می‌شود که در قسمت شمالی آن به دلیل شرایط مساعد آب‌وهوا اصلاً نیازی به تغییر ساعت نبود، چون در آغاز صبح هم نور وجود دارد هم نسیم خنکی می‌وزد. درواقع بهتر بود الگوی صحیح مصرف و صرفه‌جویی در مصرف انرژی در دانشگاه آزاد مورد توجه قرار می‌گرفت. آنچه که مسلم است، باید به اندازه مصرف کردن را یاد گرفت و دانشگاه آزاد بزرگ‌ترین دانشگاه ایران است که اگر الگوی صحیح در مصرف برق داشته باشد و درست استفاده کند قطعاً از لحاظ اقتصادی هم‌ سود بسیاری خواهد برد.

وی خاطر نشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در راستای ارائه الگوی صحیح مصرف انرژی برق باید دستور قاطع به کلیه واحدها صادر کند که اگر نور به اندازه کافی وجود دارد چراغ روشن نکنند و در تمام واحدها از نیروی باد و خورشید برای تولید برق و انرژی استفاده شود. در حال حاضر در واحد علوم و تحقیقات 9 پنل خورشیدی وجود دارد که با توجه به وسعت دانشگاه پنل های خورشیدی بیشتری را می‌توانند استفاده کنند که گامی مهم در جهت الگوی صحیح و تولید انرژی برق از این منبع طبیعی است.

چهره ماندگار علم جغرافیای ایران تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از امکانات بسیار و منابع طبیعی بسیاری چون باد و خورشید که به واسطه بهره‌مندی از ساختمان‌های بلند در اختیار دارد می‌تواند برق تولید کند و در حال حاضر با استفاده از ظرفیت‌های موجود گام‌های مؤثری را می‌تواند در زمینه ارتباط دانشگاه با صنعت بردارد و درآمدزایی کلانی در راستای عدم وابستگی به شهریه در دانشگاه به وجود آورد.

خبرنگار: ندا فراهانی

کد خبر: 961576

وب گردی

وب گردی