صنعت و دانشگاه چه مطالباتی از یکدیگر دارند؟

طبیعی است برای ایجاد تعامل و ارتباط، چه در میان انسان ها و چه در میان نهاد یا سازمان ها، در درجه اول باید خواسته ها و مطالبات هر طرف در نظر گرفته شود، در ارتباط صنعت و دانشگاه نیز مطالباتی وجود دارد که در گزارش زیر به آن پرداخته ایم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، همان طور که می دانید دانشگاه ها از جمله نهادهای تاثیرگذار در حوزه های مختلف علمی، فرهنگی و اجتماعی در کشور به شمار می روند. در ابتدا دانشگاه ها تنها وظیفه داشتند در زمینه آموزشی به فعالیت بپردازند، اما به مرور زمان فعالیت های دانشگاه ها گسترده تر شد و حوزه های فرهنگی، اجتماعی، فناوری و... را در برگرفت. پس از مدتی، تحولات عظیمی در دانشگاه ها ایجاد شد و شاهد آن بودیم که دانشگاه ها به سمت کار آفرینی، تجاری سازی ایده ها و محصولات و توسعه اقتصاد دانش بنیان حرکت کردند.

همان طور که می دانید حوزه های صنعت و دانشگاه متاثر از یکدیگرند، درصورتی که بخواهیم به پیوند صنعت و دانشگاه ها و بررسی مطالبات آن ها بپردازیم در درجه اول باید با صنعت آشنا شویم. صنعت به معنای ساده، شامل تمامی سازمان ها، شرکت ها، نهادها و موسساتی است که می توانند کالایی تولید و یا خدمت خاصی را به جامعه و بازار ارائه دهند. از طرفی دیگر باید توجه داشت بازار صنعتی امروز مبتنی بر دانش و فناوری است، به طوری که می توان گفت صنعتی که بر مبنای دانش و فناوری شکل نگرفته باشد، فاقد ارزش لازم است. تمامی مواردی که پیش تر به آن اشاره شد، از لزوم ارتباط دانشگاه و صنعت حکایت می کند.

مطالبات صنعت از دانشگاه

طبیعی است برای ایجاد تعامل و ارتباط، چه در میان انسان ها و چه در میان نهادها باید مطالبات هر طرف در نظر گرفته شود. اولین مطالبه دانشگاه از صنعت که ممکن است به ذهن تمامی افراد برسد، تامین نیروی انسانی صنعت از دانشگاهیان است؛ یعنی صنعت که نیروی مورد نیاز خود را از میان دانشجویان و فارغ التحصیلان تعریف کند. در چنین شرایطی نیروهای متخصص در صنعت مشغول به کار خواهند شد که در دانشگاه ها جدیدترین علوم روز را آموخته اند و می توانند از این علوم در راستای پیشرفت صنعت استفاده کنند.

از طرفی دیگر، دانشجویان در مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان با استفاده از نوآوری و فناوری ایده های مناسبی مطرح می کنند و یا محصولاتی را می سازند که قابلیت تجاری سازی دارد. یکی دیگر از منابع مناسبی که در دانشگاه ها وجود دارد و صنعت نیز می تواند از آن بهره مند شود، پایان نامه های دانشجویان در مقاطع کارشناسی و مقاطع بالاتر از آن است، در چنین شرایطی صنعت می تواند مشکلات و معضلات خود را به دانشگاه ها ابلاغ کند، دانشگاه ها نیز این موارد را به عنوان سرفصل و موضوعات پایان نامه، در اختیار دانشجویان قرار دهند تا هم پژوهش های دانشجویان هدفمندتر باشد و هم از تکرار و موازی کاری جلوگیری شود، همچنین دانشگاه ها در چنین شرایطی می توانند از نظرات و ایده های جامعه دانشگاهی نیز استفاده کنند.

در همین راستا، بخش صنعت می تواند از محصولات تولید شده در شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد دانشگاه ها استفاده و آن ها را تجاری سازی کند. در زمینه تشویق دانشجویان برای انجام کارهای پژوهشی درحوزه صنعت، می توان مانند سایر کشورهای صنعتی دیگر نیز مدارک معتبری را در نظر گرفت، طبیعتا در چنین شرایطی دانشجویان انگیزه بیشتری برای انجام پروژه های تحقیقاتی در حوزه صنعت دارند.

متاسفانه شاهد آن هستیم که دوره های کارآموزی برخی دروس در دانشگاه ها آنطور که باید جدی گرفته نمی شوند، در صورتی که دانشجویان در مراکز صنعتی دوره های کارآموزی خود را بگذرانند، می توانند با فضای صنعت ارتباط بیشتری برقرار کنند. همچنین بازدید از مراکز صنعتی می تواند در راستای آمادگی ذهنی آن ها با محیط کار و فضای غالب در صنعت مفید واقع شود.

مطالبات دانشگاه از صنعت

در درجه اول قشر دانشگاهی و فرهیخته کشور باید مقالات علمی و پژوهشی خود را در اختیار صنعت قرار دهند، دانشگاه ها به عنوان یک نهاد آموزشی و پژوهشی می توانند حوزه صنعت را تقویت کنند و موجب رشد و ارتقای آن شوند. همچنین دانشجویان می توانند تکنولوژی مناسب و به روز جاری در دنیا را شناسایی کرده و آن را به صنعت انتقال دهند.

باید توجه داشت که مقالات تولید شده توسط دانشگاهیان باید از کیفیت مطلوبی برخوردار و در راستای رفع نیازهای مرتبط با صنعت تدوین شده باشد. ممکن است برخی مقالات تولید شده توسط دانشجویان از جمله دستاوردهای علمی مناسب کشورمان محسوب شده و حتی در سطح بین المللی نیز مطرح شده باشد، اما محتوای آن تنها در برگیرنده مسائل علمی کشور بوده و مسائلی مانند نیازهای صنعت و جامعه در آن لحاظ نشده باشد.

دانشگاهیان باید تلاش کنند با تکیه بر خلاقیت و نوآوری، ایده ها و راه حل های جدید را جایگزین راهکارها و دستورالعمل های قدیمی کنند، متاسفانه بسیاری از دانشجویان پروژه های تحقیقاتی خود را برای گرفتن نمره انجام می دهند، در صورتی که باید پروژه های تحقیقاتی آن ها با هدف رفع نیازهای صنعت و بازار تنظیم شده باشد. برای ارتباط بیشتر دانشگاه و صنعت، می توان سر فصل و عناوین دروس را بر اساس نیازهای صنعت تنظیم کرد. عدم تطبیق عناوین صنعت و دروس ، منجر می شود فاصله صنعت و دانشگاه روز به روز بیشتر شود، در چنین شرایطی دستیابی به نیازهای واقعی صنعت دشوارتر خواهد بود.

همان طور که پیش تر به آن اشاره شد، دانشگاه کارآفرین به دانشگاهی می گویند که مشاغل جدیدی در آن خلق می شود، طبیعتا افرادی که در زمینه کارآفرینی فعالیت می کنند، لازم است از این دانشگاه ها حمایت کنند. دانشگاهیان نیز می توانند منابع علمی موجود در کتابخانه ها را در اختیار کارآفرینان قرار دهند، همچنین کارآفرینان نیز می توانند با ایجاد شغل در دانشگاه ها، سهمی در اشتغال دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه داشته باشند و از علم و ایده های آنان نیز بهره مند شوند.

همایش ها و نمایشگاه هایی که در دانشگاه ها برگزار می شوند، می توانند حلقه اتصال میان صنعت بازار و دانشگاه باشند؛ زیرا در نمایشگاه ها اختراعات و آخرین دستاوردهای علمی دانشگاهیان به نمایش گذاشته می شود، نهادها و افراد صاحب نظر در حوزه صنعت نیز می توانند با شرکت در این همایش ها با محصولات و ایده های قشر دانشگاهی از نزدیک آشنا شده و از آن استفاده کنند.

خبرنگار: نیوشا یعقوبی

کد خبر: 961673

وب گردی

وب گردی