نظارت بر طرح های اشتغال پایدار روستایی تشدید می شود

عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون گفت: نظارت بر اجرای طرح های اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری که تسهیلات ارزان قیمت می گیرند، تشدید می شود تا از پول پاشی در اقتصاد جلوگیری شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ «علیرضا عصارزاده» روز یکشنبه اظهار داشت: جلوگیری از اتلاف منابع و انحراف در اعطای تسهیلات از مسیر اصلی آن از دغدغه های این بانک در اجرای طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری است.

اجرای طرح اشتغال فراگیر از تابستان سال گذشته و تصویب لایحه برداشت 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با عاملیت سه بانک توسعه تعاون، پست بانک، کشاورزی و صندوق کارآفرینی امید کلید خورد و با توجه به زمانبر بودن فراهم شدن زمینه های اجرا و تصویب آیین نامه های مرتبط با آن در دولت از بهمن 96 وارد فاز عملیاتی شد.

کمک به افزایش عدالت اجتماعی و رفع محرومیت، حفظ محیط زیست و ارزش های قومی، فرهنگی و اجتماعی و جلوگیری از مهاجرت از اهداف اجرا این طرح است.

عصارزاده که بانک متبوعش یکی از بانک های عامل در اجرای این طرح است، درباره جزئیات آن توضیح داد: در این برنامه فرصت ها و مزیت های بومی هر منطقه شناسایی و معرفی می شود و متقاضیان ایجاد کسب و کار در رسته های مورد نظر تسهیلات ارزان قیمت دریافت می کنند.

او سهولت و سرعت در اجرای این طرح را یکی از اهداف مجریان آن برشمرد و تاکید کرد: باید مراقبت شود تا منابع پیش بینی شده برای این طرح نه تنها از مسیر اصلی خود منحرف نشده و به دست کارآفرینان واقعی برسد، بلکه به ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و عشایری منجر شود.
عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون درباره برنامه این بانک برای جلوگیری از انحراف منابع اظهار داشت: کمیته ای برای نظارت بر اجرای آن تشکیل شده است تا در کنار پرداخت تسهیلات، در روند اجرای طرح ها نیز با رویکرد توسعه و ایجاد اشتغال پایدار مداخله کنند.

عصارزاده اظهار داشت: شعبه های استانی بانک توسعه تعاون مکلف شده اند فرصت های واقعی ایجاد اشتغال را در مناطق خود شناسایی و به متقاضیان معرفی کنند.

او، ارایه مشاوره به متقاضیان استفاده از این تسهیلات، هدایت آنان به طرح هایی که منجر به اشتغال پایدار می شود و نیز تسهیل فرآیندهای اداری را از جمله برنامه های بانک توسعه تعاون برای تخصیص اعتبارات اشتغال فراگیر روستاییان و عشایر برشمرد.

عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون اظهار داشت: آمایش سرزمینی برای ایجاد شغل در مناطق مختلف انجام شده است و از این رو از میان طرح های متعددی که برای اخذ تسهیلات به بانک معرفی می شوند، بانک طرح های برتر را گزینش می کند تا منابع به طرح های فاقد توجیه اقتصادی داده نشود.

نظارت بر منابع از پرداخت تا تولید
عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون در پاسخ به این پرسش که تمهیدات این بانک برای اطمینان از هدایت درست منابع به سمت اشتغال و جلوگیری از اتلاف منابع چیست، اظهار داشت: فرآیندهای بانکی در پرداخت تسهیلات مشخص است و نظارت از مرحله ابتدایی تا انتهایی اعمال می شود اما در طرح اشتغال پایدار که تسهیلات ارزان قیمت دارد و امکان رانت پذیری در آن بالاست، نظارت با دقت و شدت بیشتری انجام می شود تا منابع از مسیر اصلی خود منحرف نشوند.

عصار زاده ادامه داد: با اینکه طرح های ارایه شده برای استفاده از این تسهیلات ارزان قیمت بالاست، اما مراقبت لازم انجام می شود تا تنها منابع به طرح های دارای توجیه اقتصادی پرداخت شود و به همین دلیل است که می بینیم با وجود بالا بودن تعداد طرح هایی که به بانک ارایه می شود، خروجی طرح های مصوب چندان نیست.

او اظهار داشت: اجرای طرح اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری از بهمن سال 96 آغاز شد و 50 درصد از منابع اجرای این طرح از سوی صندوق توسعه ملی اختصاص یافت و بانک های عامل نیز باید به همین میزان آورده داشته باشند.

«1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده که معادل ریالی آن 12 هزار میلیارد تومان است؛ سهم بانک توسعه تعاون از این میزان 2 هزار میلیارد تومان و برابر 17 درصد منابع است که با نرخ سود 6 درصد در قالب تسهیلات ارزان قیمت به متقاضیان پرداخت می شود».

عصارزاده توضیح داد: در این طرح تسهیلاتی برای تامین وثیقه و تضمین بازپرداخت تسهیلات نیز در نظر گرفته شده است؛ برای نمونه املاک روستایی که «سهل البیع» نیستند یعنی به راحتی فروش نمی روند نیز به عنوان وثیقه پذیرش می شوند تا اشتغال در مناطق کمتر برخوردار سرعت گیرد.
این عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون اظهار داشت: صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون نیز برای متقاضیان ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و عشایری، ضمانت نامه صادر می کند.

او درباره روش بازپرداخت این تسهیلات نیز توضیح داد: اگر این تسهیلات در قالب «سرمایه در گردش» دریافت شود، دوره بازپرداخت آن 18 ماهه خواهد بود اما اگر تسهیلات از نوع «ایجادی» باشد، دوره تنفسی برای بازپرداخت اقساط دیده شده است و فرد باید در یک دوره زمانی 9ساله وام دریافتی را به بانک برگرداند.

هدف ایجاد اشتغال است
عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون تاکید کرد: هدف از اجرای این طرح، تنها پرداخت تسهیلات نیست بلکه باید تلاش کنیم تا فرصت های شغلی پایدار در مناطق روستایی و عشایری ایجاد شود؛ از این رو به همه شعب این بانک ابلاغ شده که پرداخت تسهیلات این طرح را در اولویت خود قرار دهند.

عصارزاده افزود: برای نتیجه بخش بودن این طرح نیز واحد «پایش و پیگیری» در این بانک مستقر است تا اگر مانعی ایجاد شد، بتوان به سرعت برطرف کرد.

منبع : ایرنا

402

کد خبر: 961679

وب گردی

وب گردی