سیری درمقالات و یادداشت های تحلیلی رسانه های عرب زبان

روزنامه های دنیای عرب، روز گذشته مطالب متنوعی را در سرمقاله های خود بررسی کرده بودند که در زیر برخی از آن ها را مورد مطالعه قرار می دهیم.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه "الدستور "اردن در مقاله ای با عنوان" جایگزین معامله قرن " به قلم "کمال زکارنه " با توجه به نپذیرفتن معامله قرن از سوی جامعه جهانی و ناکامی صهیونیست ها در تحمیل آن، چین را جایگزین مناسبی برای جبران مجازات های ناشی از نپذیرفتن آن برای فلسطین و کشورهای عربی می داند. وی در همین زمینه می نویسد: "نپذیرفتن معامله قرن از سوی فلسطینی ها، کشورهای عربی و جامعه بین المللی، موفقیت آمیز نبودن آن را تایید می کند. بعد از این هم، تعاملی در این خصوص وجود ندارد مگر این که این معامله بر فلسطینی ها و کشورهای عربی تحمیل شود که خود نوعی حماقت از سوی آمریکا و اسرائیل می باشد و مورد موافقت و قبول کشورها قرار نمی گیرد. طرف های فلسطینی تمایل دارند تا چین با توجه به جایگاهی که از لحاظ اقتصادی و سیاسی درجهان دارد نقش فعالی را در پایان دادن به نزاع و درگیری میان فلسطینی ها و اسرائیل ایفا نماید. چین می تواند از طریق اتحادیه عرب جایگزین واقعی معامله قرن و مجازات های درنظر گرفته شده ناشی از نپذیرفتن آن توسط فلسطینی ها باشد. این نقش و جایگزینی با تفاهم نامه های اقتصادی منعقده غیر قابل باور، میان کویت و چین بیشتر نمود دارد."

روزنامه "الجمهوریه "لبنان هم در یادداشتی به قلم "اسعد بشاره " با عنوان " هیچ دولتی وجود ندارد، عون جایگزین ها را آماده می کند" به طولانی شدن تشکیل دولت می پردازد. نویسنده اشاره می کند: "اگر ترکیب عددی را که حریری به میشل عون برای تشکیل دولت ارائه خواهد داد مورد موافقت قرار بگیرد به نظر می رسد تشکیل دولت در لبنان وارد یک زمان طولانی بشود به گونه ای که به این زودی ها دولت در این کشور تشکیل نخواهد شد. اطلاعات به دست آمده بیانگر آن است که حریری تعداد نیروهای مورد نظرش را برای تشکیل دولت لبنان تکرار می کند. بر این اساس وی پیشنهاداتی را به جریانات سیاسی لبنان برای چینش وزرای مورد نظر خود ارایه داده است. حریری همچنین تلاش می کند تا با ولید جنبلاط و سمیر جعجع برای خروج از این بحران به تفاهماتی برسد اما روشن است که تیم رییس جمهوری یعنی میشل عون هر نوع دولت پیشنهادی که از سوی این دو نفر ارائه شود را نپذیرد."

روزنامه "دنیا الوطن " فلسطین هم در عنوان "چه کسی در کنفرانس هلسینکی پیروز می شود ترامپ یا پوتین؟" به قلم " بسام ابو شریف" سوالاتی را درباره برگزاری این کنفرانس و اینکه در دیدار میان ترامپ و پوتین با یکدیگر چه کسی پیروز شده مطرح می کند؟ وی در این زمینه می نویسد: "سوالاتی که درباره برگزاری کنفرانس هلسینکی مطرح می شود این است که چه کسی در این کنفرانس پیروزمی شود؟ پوتین و ترامپ درباره چه موضوعاتی با هم گفت و گو می کنند؟ در چه جاهایی با هم به تفاهم می رسند؟ درباره چه مواضعی اختلاف نظر دارند؟ این کنفرانس اولین کنفرانس تاریخ روابط میان روسیه و آمریکا با یکدیگر می باشد که در آن مساله ای جز مسائل مربوط به خاورمیانه و در راس آن فلسطین بحث نمی شود. برخی از آمریکایی های صهیونیست و صهیونیست های آمریکایی اعتقاد دارند که معامله قرن باعث نابودی و کنار رفتن مساله فلسطین و تثبیت اسرائیل در خاورمیانه می شود که در مقابل آن کشوری جز ایران وجود ندارد. به همین علت آمریکا و اسرائیل تلاش می کنند تا همه موانع عدم تحقق این معامله را بردارند."

روزنامه" الشرق الاوسط" عربستان هم در مقاله ای با عنوان "بی ثباتی در مرز عراق" به قلم "عبد الرحمن الراشد" در گیری های اخیر در عراق را نتیجه ضعف دولت مرکزی می داند. وی در همین زمینه اشاره دارد: "تابستان غیر عادی در جنوب عراق بعد از اینکه ساعاتی از روز برق این شهرها توسط ایران قطع گردید حاکم است. مسافت میان دو شهر نجف و بصره از یکدیگر دور است و به بیش از چهارصد کیلومتر می رسد. با این اوصاف بی ثباتی و اعتراضات به قطع برق به دو شهر نجف و بصره رسید. بصره به طور مشخص نسبت به دیگر شهرهای عراق در رنج بیشتری به سر می برد. به نظر می رسد مسیر اتفاقات به سمتی می رود که در جنوب این کشور فشار بر دولت مرکزی و خشونت ها در حال افزایش باشد، بی ثباتی در بصره نتیجه طبیعی ضعف دولت مرکزی است و دولت در این کشور هم نمی تواند به علت تعداد زیاد مشارکت کنندگان در امور سیاسی از جمله شبه نظامیان، مراجع و احزاب به خوبی نقشش را ایفا نماید."

کد خبر: 961698

وب گردی

وب گردی