مشترکان تلفن همراه ، سوء استفاده از سیم کارت ها را جدی بگیرند

اگر می‌خواهید بدانید چه تعداد سیم‌کارت به نام شماست یا از سایر سرویس‌های مخابراتی که با کد ملی شما ثبت شده مطلع شوید، می‌توانید با استفاده از سامانه‌ای که رگولاتوری راه‌اندازی کرده به این کار اقدام کنید، تا از سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ طرح ساماندهی سیم‌کارت‌ها برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی، با راه‌اندازی سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکین همراه شد. بدین ترتیب کاربران با مراجعه به این سامانه می‌توانند از تعداد خطوطی که به نام آن‌هاست آگاه شده و نسبت به غیرفعال کردن خطوطی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنند، اقدام کنند.

طرح ساماندهی سیم کارت های بی نام و نشان از نیمه سال ۱۳۹۳ با اجرای فاز اول آغاز شد که دریافت کد ملی و اطلاعات هویتی مالکان سیم‌کارت‌ها از طریق سامانه اپراتورها صورت گرفت. پس از آن، سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکین تلفن همراه به نام اشخاص برروی پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از مهر ۱۳۹۴ راه‌اندازی شد.

بدین ترتیب تمامی مشترکان می‌توانند با مراجعه به پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی در بخش خدمات الکترونیک و یا در نشانی اینترنتی mobilecount.cra.ir به این سامانه مراجعه کرده و از تعداد سیم‌کارت‌هایی که با کد ملی آنان ثبت شده است، مطلع شوند. همچنین کاربران می‌توانند علاوه بر استفاده از سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، با ارسال کد ملی مالک خط به یکی از شماره‌های ۳۰۰۰۱۵۰ و ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ از طریق یکی از خطوط تحت مالکیت، نسبت به استعلام تعداد خطوط ثبت شده به نام خود اقدام کنند.

در این سامانه شما می‌توانید تعداد تمامی سرویس‌های مخابراتی که به نام شما ثبت شده را استعلام کنید. نتیجه این استعلام به خط تلفن همراه اعلام‌شده توسط شما پیامک می‌شود. بنابراین حداقل باید در یکی از اپراتورهای تلفن همراه، یک سیم کارت با کد ملی (شناسه هویتی) شما ثبت شده باشد. در فاز اول طرح، تعداد سیم‌کارت‌های شما در اپراتورهای تلفن همراه اعلام می‌شود و در فازهای بعد، تعداد سایر سرویس‌های مخابراتی نظیر ADSL، تلفن ثابت، TD-LTE، وایمکس و ...) نیز برای شما ارسال خواهد شد.

درصورت همخوانی اطلاعات ورودی با اطلاعات ثبت‌شده در سامانه، نتایج ازطریق پیامک با نام CRA.ir برای شما ارسال خواهد شد. عدم دریافت پیامک و یا وجود هرگونه مغایرت ممکن است به دلایل مختلفی باشد که برای حل مشکل باید به اپراتورهای مربوطه مراجعه کنید.

علت وجود مغایرت چیست؟

اگر در روز قبل از استفاده از سامانه، از طریق وب‌سایت یا پیامک به شماره ۳۰۰۰۱۵۰ از سامانه استعلام گرفته باشید، پاسخی برای شما ارسال نخواهد شد. درصورتی برخی از سرویس‌های در اختیارتان به نام شما ثبت نشده باشد و یا اطلاعات هویتی برای برخی از سرویس‌های در اختیارتان فاقد شناسه هویتی بوده یا شناسه هویتی ثبت‌شده صحیح نباشد، نیز می‌تواند علت بروز مغایرت باشد.

اگر همه یا برخی از سرویس‌های خود را بدون رعایت «ضوابط و مقررات تغییر نام» به دیگران واگذار کرده باشید و یا تعدادی سرویس به نام شما و البته بدون اطلاع شما در بانک اطلاعاتی اپراتورها ثبت شده است نیز می‌تواند به بروز مغایرت منجر شود.

با توجه به اینکه هر خط یا سرویس ارتباطی دیگری که به نام مشترک باشد، مسئولیت و عواقب ناشی از سوءاستفاده از آن را برای کاربر به همراه دارد و همچنین مسئولیت هرگونه سوءاستفاده از تجهیزات و امتیازات مخابراتی واگذار شده خارج از ضوابط قانونی، با مالک قانونی آن‌هاست، برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، طرح احراز هویت سیم‌کارت‌های تلفن همراه برای اینکه دیگر در ایران سیم‌کارت بدون هویتی وجود نداشته باشد، دنبال شد.

این خدمات فقط به افراد حقیقی داده می‌شود که حداقل یک سیم‌کارت در یکی از اپراتورهای چهارگانه داشته باشند. بدین ترتیب مشترکین تلفن همراه باید کد ملی و شماره تلفن همراه خود را در این سامانه وارد کنند. پس از ثبت اطلاعات، پیامکی برای آن‌ها ارسال می‌شود که در آن تعداد سیم‌کارت‌های ثبت شده با کد ملی متقاضی در هر اپراتور تلفن همراه درج شده است.

هر مشترک در هر دوره ۱۰ روزه فقط یک‌بار می‌تواند از این سامانه تعداد خطوط خود را استعلام کند. همچنین درصورتی که از آخرین استعلام بیش از ۱۰ روز گذشته ولی موفق به استعلام نشده باشید، می‌توان موضوع را با مدیریت سامانه درمیان گذاشت. با وارد کردن اطلاعات اولیه، کد رهگیری به شما داده خواهد و پس از آن پیامکی با محتوای تعداد سیم‌کارت‌ها در هر اپراتور برایتان ارسال خواهد شد.

مشترکان تلفن همراه درصورت مشاهده هرگونه مغایرت در تعداد خطوط ثبت‌شده به نام خودشان می‌توانند برای جلوگیری هر نوع سوءاستفاده احتمالی، شخصا به دفاتر خدمات مشترکین اپراتورها مراجعه کنند و با ارائه کارت ملی از تمامی خطوط به نام خود که ممکن است بدون اطلاع مشترک به نام وی ثبت شده باشد، آگاه شده و برای قطع هر یک از سیم‌کارت‌ها اقدام کنند.

منبع : ایسنا

402

کد خبر: 961787

وب گردی

وب گردی