تولید اوره ایران از مرز 1.5 میلیون تن عبور کرد

در طول سه ماهه نخست امسال بالغ بر یک میلیون و 500 هزار تن اوره تولید شده که پتروشیمی پردیس با تولید 615 هزار تن بزرگترین تولیدکننده اوره در صنعت پتروشیمی ایران شده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در طول سه ماهه نخست امسال بالغ بر یک میلیون و 520 هزار تن اوره در صنایع پتروشیمی کشور تولید و عرضه شده است.

بر این اساس، در سه ماهه نخست امسال بالغ بر 615 هزار تن اوره در پتروشیمی پردیس تولید شده و این مجتمع پتروشیمیایی عملا بزرگترین تولیدکننده اوره صنایع پتروشیمی ایران بوده است.پس از پتروشیمی پردیس، مجتمع پتروشیمی شیراز با 450 هزار تن، پتروشیمی کرمانشاه با 191 هزار تن، پتروشیمی خراسان با 156 هزار تن و پتروشیمی رازی ماهشهر با 107 هزار تن اوره در طول سه ماهه نخست امسال تولید و عرضه کرده اند.

در شرایط فعلی با احتساب فاز سوم طرح توسعه پتروشیمی پردیس، مجتمع‌های پتروشیمی خراسان، شیراز، مرودشت و صنایع کرمانشاه ظرفیت تولید اوره ایران به بیش از 6 میلیون تن در سال رسیده است.علاوه بر این، در شرایط فعلی هشت طرح جدید تولید اوره مجوز ساخت دریافت کرده‌‌اند که پیشرفت احداث چهار طرح جدید تولید اوره دارای پیشرفت ساخت 90 تا 30 درصد بوده و ساخت چهار طرح دیگر تولید اوره در مرحله تامین منابع مالی و اعتباری است.

پتروشیمی لردگان با پیشرفت ساخت بیش از 90 درصدی مهمترین طرح جدید تولید اوره کشور بوده که پیش بینی می‌شود با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 75 هزار تن اوره امسال در مدار بهره برداری قرار بگیرد.

از سوی دیگر از طرح پتروشیمی مسجدسلمان با حدود 75 درصد پیشرفت و طرح پتروشیمی هنگام با حدود 55 درصد پیشرفت و طرح توسعه فاز دوم صنایع پتروشیمی کرمانشاه با حدود 30 درصد پیشرفت در مجموع از طرفیت تولید سالانه دو میلیون و 810 هزار تن از دیگر طرح‌های در دست ساخت اوره صنعت پتروشیمی کشور بوده که پیش بینی می‌شود این پروژه‌ها با توجه به تعیین تکلیف منابع مالی، خرید تجهیزات و پیشرفت ساخت تا پیش از پایان برنامه ششم توسعه در مدار بهره‌برداری قرار بگیرند.

در این بین طرح پتروشیمی لردگان و پتروشیمی مسجدسلیمان دو طرح پیشتاز تولید اوره کشور بوده که هر دو با استفاده از خط اعتباری و فاینانس چینی دارای بالاترین پیشرفت ساخت هستند.

همزمان با مرور تحولات و پیشرفت ساخت این چهار طرح تولید اوره، مجوز ساخت چهار طرح دیگر تولید اوره شامل طرح‌های پتروشیمی زنجان، گلستان، هرمز (عسلویه) و یک طرح جدید در چابهار هم صادر شده که تاکنون منابع مالی ساخت این پروژه ها تعیین تکلیف نشده است.

پیش بینی می‌شود در صورت تامین منابع مالی و ساخت این چهار طرح در مجموع چهار میلیون و 300 هزار تن به ظرفیت تولید اوره ایران افزوده شود.

402

کد خبر: 961842

وب گردی

وب گردی