حریرچی : ظرفیت تولید دارویی کشور سه برابر ظرفیت مصرف کشور است

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید دارویی کشور سه برابر ظرفیت مصرف کشور است، گفت: در شرایط غیر تحریم، حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت در دارو بلااستفاده است و راه استفاده از این ظرفیت، صادرات و بازاریابی است.

به گزارش ایسکانیوز دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی خود یکی از اقدامات بسیار مهم حوزه سلامت را ایجاد پرونده الکترونیک سلامت بیان کرد و گفت: تمامی ارائه کنندگان خدمت اعم از بخش دولتی، خصوصی، خیریه و نهاد غیر دولتی می توانند در بخش ارائه خدمت از پرونده الکترونیک سلامت استفاده کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه پرونده الکترونیک سلامت در برخی از استان ها به صورت پایلوت راه اندازی شده است، افزود: با توجه به آمادگی مطب ها، پرونده الکترونیک سلامت در همه استان ها گسترش می یابد. در حال حاضر استفاده از پرونده الکترونیک سلامت برای مطب ها و مراکز درمانی براساس سیستم داوطلبانه پیش می رود.

دکتر حریرچی درخصوص ارائه خدمات درمانی به بیمارانی که از کشورهای دیگر برای درمان به ایران می آیند، بیان کرد: اختلاف قیمت ارز و شرایط جدید ارزی مشکلاتی به وجود می آورد، اما می تواند از طرفی دیگر فرصت ایجاد کند. همچنین گسترش توریسم درمانی و صادرات دارو به سایر کشورها فرصت هایی محسوب می شوند که ارز برای بخش سلامت ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه ارز و سوبسیدهای دولتی فقط به بیماران ایرانی اختصاص دارد، تصریح کرد: برای افرادی که برای درمان به عنوان توریسم درمانی به مراکز درمانی کشور مراجعه می کنند، هیچ گونه ارز و سوبسید دولتی ارائه نمی شود.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به محدودیت های لازم برای بیمارانی که به عنوان توریسم درمانی به مراکز درمانی کشور مراجعه می کنند، تاکید کرد: ما سعی می کنیم توریسم درمانی را به بخش خصوصی سوق دهیم. همچنین خدماتی که به اتباع خارجی در داخل کشور ارائه می شود، به ریال است.

دکتر حریرچی در ادامه درخصوص تجهیزات پزشکی مورد مصرف در بیمارستان ها، گفت: هر دستگاهی که خریداری می شود متوسط عمری دارد و ممکن است در این میان دستگاه خراب شده و نیاز به تعمیر داشته باشد. در این صورت تامین قطعات و یا تعمیر دستگاه مربوطه، بر عهده شرکت های وارد کننده دستگاه ها است.

سخنگوی وزارت بهداشت، افزود: برای خریداری دستگاهی مشابه دستگاهی که خراب شده به عنوان دستگاه ذخیره، باید بررسی کرد که آیا دولت از نظر مالی توانایی خرید آن را دارد یا خیر.

دکتر حریرچی در مورد تحریم ها گفت: در شرایط تحریم، نیاز به تدبیر مناسب، اعتماد به دولت، امید به آینده و آرامش روانی است و نباید هر اتفاقی را به تحریم ها نسبت دهیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید دارویی کشور سه برابر ظرفیت مصرف کشور است، گفت: در شرایط غیر تحریم، حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت در دارو بلااستفاده است و راه استفاده از این ظرفیت، صادرات و بازاریابی است.

سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت حافظ منافع و منابع مردم است، گفت: در حال حاضر به بیمارستان ها ابلاغ شده که فقط داروی ژنریک خریده و داروهای برند ژنریک خریداری نکنند.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت حامی تولید ملی است، گفت: باید جنس داخلی اعم از دارو و یا تجهیزات پزشکی، با کیفیت مشابه تولید و مصرف شود و برای برخی شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی به دلیل تاخیر بیمه ها در پرداخت بدهی و یا به دلیل وجود رقبای بسیار ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید ولی این به معنی بحران نیست.

دکتر حریرچی در مورد تامین مواد اولیه دارو از کشورهای مبدا در زمان تحریم، گفت: با شرکت های دارویی امریکایی از ابتدا هیچ ارتباطی نداشته و نخواهیم داشت و مشکلی در تامین مواد اولیه دارو نخواهیم داشت. ممکن است در تامین نقدینگی لازم و ارز مورد نیاز برای انتقال مواد اولیه مشکلاتی داشته باشیم، اما واقعیت این است که نمی توانیم به عبارتی راه های دور زدن تحریم ها را بیان کنیم، اما ما راهکارهای متعدد و تدابیر لازم را ایجاد کرده ایم.

وی با تاکید بر اینکه مردم نباید در مورد تامین دارو و تجهیزات پزشکی نگران باشند، افزود: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، باید همه مسئولان اعتماد به دولت را به صورت فزاینده تاکید کنند و با تلاش و پشتکار و وقت گذاشتن از پس تحریم ها برآییم.

700

کد خبر: 961843

وب گردی

وب گردی