سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه‌های عرب زبان در شماره‌های روز گذشته خود مسائلی مانند «نشست ترامپ پوتین» ، «جنگ رهبران در لیبی» ، « میزبانی جام جهانی 2022 توسط قطر» و «ترس رژیم اسرائیل از راهپیمایی بازگشت» اشاره کرده اند که در ادامه به بیان آن ها می پردازیم.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه «الشرق الاوسط» عربستان در مقاله ای به قلم «غسان شربل» با عنوان «جام هلسینکی» برگزاری کنفرانس میان ترامپ با پوتین را به جام هلسینکی تعبیر کرده که به علت زور آزمایی فردی دو رئیس جمهور از جام جهانی سخت تر است. وی در این خصوص اشاره می کند: «پیروزی در جام هلسینکی از پیروزی در جام جهانی دشوارتر است. جام جهانی تا حد زیادی مرهون توانایی تیم ها در ایفای وظایف میان اعضا است اما مبارزه در این جام تنها میان دو نفر است. در واقع گفته می شود که در جام هلسینکی مبارزه میان دو بوکسور قوی (ترامپ و پوتین) است. پوتین، قوی تر از حتی موسساتی است که آن ها را در جهت اهدافش ساخته اما ترامپ، خارج از نهادها و موسساتی که روسای جمهور قبلی آمریکا برایش ساخته اند وارد قدرت شده از این‌رو سعی می کند تا آن ها را با اهداف خود سازگار کند. اغراق نخواهد بود که بگوییم هلسینکی میزبان دو قدرت بزرگ جهانی است. دراین کنفرانس برگ برنده هر یک از این دو رئیس جمهور آشکار می شود.»

روزنامه «الشروق » مصر هم با عنوان «جنگ رهبران در لیبی » به قلم «الحسین الزاوی » که از روزنامه الخلیج امارات آن را نقل کرده است وضعیت لیبی را به جهت تعدد مراکز قدرت و فقدان رهبری واحد بغرنج و به هم ریخته دانسته و جنگ قدرت را در این کشور هم بر این اساس توصیف کرده است. وی در این زمینه می نویسد: «وضعیت لیبی به نسبت دیگر کشورهای عربی که از ابتدای سال 2011 شاهد تغییرات سیاسی غیر منتظره و ناگهانی بوده است استثنا است. به وجود آمدن این حالت نیز نتیجه ضعف موسسات دولت مرکزی است که بعد از استقلال این کشور از انگلیس، شکل گرفت. درگیری و نزاع در لیبی تنها میان دولت با مخالفانش نیست بلکه میان دو دولت و دو پایتخت می باشد. این مساله نیز بعد از انتخابات پارلمانی سال 2014 به وجود آمد که به پیروزی نمایندگان جدید منجر شد که همین مساله سبب شکاف میان دولت و شکل گیری دو مرجع سیاسی که یکی در «طبرق» می باشد و دیگری در «طرابلس» گردید. این وضعیت عجیب در لیبی به فروپاشی اقتصادی دراین کشور وهمچنین تقسیم مراکز قدرت در لیبی شد.»

روزنامه «الوطن »قطر هم با عنوان «لحظه تاریخی برای امت عرب » به قلم «آمنه العبید لی» از اختتامیه جام جهانی که در روسیه برگزار شده استفاده نموده و میزبانی قطر برای سال 2022 را افتخاری برای همه کشورهای عربی و امت عرب می داند. نویسنده می نویسد: «دیروز مرحله ای جدید نه تنها برای تاریخ قطر بلکه تاریخ کشورهای عربی بوده است. این هدیه ای بزرگ از سوی امیر قطر برای مردم عرب می باشد. با حضور رسانه ها و در مراسم پایانی جام جهانی روسیه، امیر قطر میزبانی جام جهانی سال 2022 را از روسیه تحویل گرفت. از الان تا چهار سال دیگر تیم های برگزیده برای حضور درجام جهانی 2022 با یکدیگر رقابت می کنند. از اینرو، ما در قطر فقط بین این مساله افتخار نمی‌کنیم بلکه مطمئنیم که همه امت عرب برای این مساله به قطر افتخار می کنند و خوشحال هستند. ما هم از این فرصت استفاده می کنیم و به تیم های عربی که در طی این چهار سال برگزیده می شوند می گوییم به قطر خوش آمدید و امروز روزی از روزهای عرب است زیرا این موفقیت برای همه کشورهای عربی است.»

روزنامه «الدستور» اردن در یادداشتی با عنوان «اشغالگری و مسیر بازگشت» به قلم «کمال زکارنه» به ترس رژیم اسرائیل از راهپیمایی بازگشت اشاره می کند. این نویسنده می نویسد:«راهپیمایی بازگشت که از سوی فلسطینی ها از ماه گذشته آغاز شد نزدیک به 48 سال ادامه دارد و اشغالگران نیز از آن زمان تاکنون حملات زیادی نیز انجام دادند. واکشن های نظامی خشونت باری که از سوی رژیم اشغالگر اسرائیل علیه مردم نوار غزه صورت گرفت بیانگر شکست نظامی، اخلاقی و سیاسی این رژیم می باشد. در این رژیم حالتی از وحشت دیده می شود به گونه ای که در رسانه ها و شبکه های اجتماعی از هر نوع ادبیاتی استفاده می کنند و از فلسطینی ها می خواهند تا راهپیمایی بازگشت را متوقف کنند. این رژیم از نگرانی ها و ترس‌شان را از این تظاهرات و راهپیمایی اعلام کردند.»

کد خبر: 961907

وب گردی

وب گردی