پروژه مسکن‌مهر عاملی  برای رانت خواری  عده ای  شد

کارشناس معماری و شهرسازی و استاد دانشگاه آزاد تهران گفت: برای اجرای این پروژه عظیم برنامه ریزی زیادی صورت گرفته بود؛ اما به دلیل عدم نظارت کافی مجری، ناظر، پیمانکار و غیره آن‌طور که باید برنامه ها برای ساخت این ساختمان ها پیش نرفت. زمانی که زلزله کرمانشاه رخ داد کاستی و کمبودهای  موجود در ساختمان های مسکن‌مهر حس شد.

دکتر سیده الناز قاسمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره مقام سازی و ایمن سازی مسکن مهر در برابر زلزله، گفت: اجرای پروژه مسکن مهر از سال 85 آغاز شد، در واقع پروژه ساختمان های مسکن مهر برای افراد کم‌درآمد در نظر گرفته شده بود.

وی گفت: برای اجرای این پروژه عظیم برنامه ریزی زیادی صورت گرفته بود؛ اما به‌دلیل عدم نظارت کافی مجری، ناظر، پیمانکار و غیره آن‌طور که باید برنامه ها برای ساخت این ساختمان ها پیش نرفت. زمانی که زلزله کرمانشاه رخ داد کاستی و کمبودهای موجود در ساختمان های مسکن مهر حس شد.

کارشناس معماری و شهر سازی و استاد دانشگاه آزاد تهران در ادامه گفت: در ایران به‌دلیل نبود برنامه های بلند مدت اجرای چنین پروژه هایی بیشتر اوقات با شکست مواجه می شود، قرار بود میزان اجاره در ساختمان های مسکن مهر 99 ساله باشد که این اتفاق نیفتاد.

دکتر سیده الناز قاسمی یادآور شد: افرادی که به عنوان هیأت مدیره معرفی شدند صلاحیت این مقام را نداشتند؛ اما به‌دلیل لابی ها و پارتی بازی های انجام شده توانستند در این جایگاه قرار بگیرند و تعاونی هایی برای این کار تشکیل دهند و پروژه مسکن مهر را در شهرهای مختلف به دست بگیرند.

وی تصریح کرد: مسأله مهم دیگر که می توان به آن اشاره کرد طرحی هایی بود که برای ساختمان های مسکن مهر انجام می شد تا در برابر زلزله مقاوم باشند.

کارشناس معماری و شهر سازی و استاد دانشگاه آزاد تهران گفت: بر اساس آیین نامه 2800 زلزله، که توسط کشورهای آلمان و آمریکا نوشته شده، سازنده باید فاکتورهایی را برای ساختمان لحاظ کند تا ساختمان در برابر زلزله مقاوم باشد؛ اما در ساخت و ساز انجام شده در حوزه ساختمانی هیچکدام از این فاکتورها رعایت نشده و ساختمان ها در برابر زلزله هیچ مقاومتی ندارند.

دکتر قاسمی افزود: شرکت مشاور مهندسی ما بر 5 هزار واحد در استان هرمزگان نظارت داشته است، ما به عنوان طراح با کارفرما و هیأت مدیره و تعاونی ها سر‌و‌کار داشتیم که این افراد درباره ساختمان هیچ دانش علمی نداشتند.

وی ادامه داد: طراحی ما برای ساختمان ها باتوجه به مقاومت های ساختمان در برابر زلزله صورت گرفته بود اما به دلیل دزدی های انجام شده این طرح ها اجرا نشد برای مثال برای هر ستون 16 میلگرد در نظر گرفته شده بود اما هیأت مدیره ، پیمانکار و غیره به این طرح اعتراض داشتند و به جای 16 میلگرد از 12 میلگرد استفاده شد.

کارشناس معماری و شهر سازی افزود: زمانی که کشور با تورم اقتصادی مواجه شد وضعیت در اجرای پروژه مسکن بدتر شد و کم کاری بیشتری از سوی ناظران صورت گرفت.

دکتر قاسمی در پایان گفت: وقتی کم‌کاری از سوی ناظران صورت گرفت، از کیفیت ساختمان کاسته شد؛ اما نتوانستند از ظاهر ساختمان بزنند به همین دلیل از کیفیت داخل ساختمان کاسته شد و در کل پروژه مسکن مهر عاملی برای رانت خواری عده ای شد.

706

کد خبر: 961931

وب گردی

وب گردی