صالحی امیری : طرح تحول آموزش وپرورش از طرح تحول سلامت مهم تر است

رئیس کمیته ملی المپیک درگنگره مجامع اعضا، مربیان ومدرسین سازمان دانش آموزی،آموزش وپرورش را فراتر از یک وزارتخانه دانست و افزود: آموزش و پرورش یک نهاد ملی است که باید ازنگاه جناحی درآن پرهیز شود، بنابراین همه وزارتخانه ها باید در خدمت آموزش وپرورش باشند.

به گزارش ایسکانیوز، صبح امروز سیدرضا صالحی امیری در دومین کنگره مجامع اعضا، مربیان و مدرسان سازمان دانش آموزی در اردوگاه شهید باهنر آینده کشور را در گرو آموزش وپرورش دانست و گفت: برای فتح قله‌های توسعه و تحقق اهداف انقلاب اسلامی باید در آموزش و پرورش ریل‌گذاری کنیم.

وی افزود: بزرگ‌ترین نهاد مدنی در جمهوری اسلامی ایران آموزش و پرورش است ،زیرا مدنی‌سازی یک کشور در نظام آموزشی و تربیتی شکل می‌گیرد، بنابراین خانواده جامعه و آموزش و پرورش نقطه آغاز مدنیت است.

صالحی امیری، بر ضرورت وجود تشکل های دانش آموزی تاکید کرد و تصریح کرد: تشکل‌ها حلقه‌ای برای تعریف مسیرهای توسعه پایدار است و آغازی برای توسعه سازمان‌دهی و سازمان‌پذیری در همه نهادها است، بنابراین باید سامان‌یابی اجتماعی در قالب تشکل‌ها شکل بگیرد چرا که یک تشکل میلیونی در جامعه می‌تواند نقش مؤثری داشته باشد.

تشکل ها حلقه های ارتباطی میان مردم ونظام سیاسی هستند

وی ادامه داد: تشکل‌ها حلقه‌های ارتباطی میان مردم و نظام سیاسی هستند و یکی از زیباترین تشکل‌ها در جمهوری اسلامی ایران سازمان دانش آموزی است.

رئیس کمیته ملی المپیک، آموزش و پرورش را بزرگترین ظرفیت فکری، اجتماعی وفرهنگی در کشور بر شمرد وخاطرنشان کرد: جهل بزرگی است که از این نهاد زیربنایی غافل وبی‌بهره باشیم و اگر قرار است در آینده اتفاقی شکل بگیرد، نقطه آغاز آن آموزش و پرورش است و در این زمینه باید به رویکرد جامع نگر وکلی نگر به عنوان یک استراتژی اساسی توجه کرد.

وی ادامه داد: نهادآموزش و پرورش امروز فراتر از یک وزارتخانه است واین وزارتخانه یک نهاد ملی است که همه وزارتخانه‌ها باید در خدمت آن باشند و در آن نیز باید از نگاه جناحی و سلیقه‌ای بپرهیزیم.

صالحی امیری آموزش و پرورش را سرمایه ای ملی دانست وتصریح کرد: آموزش وپرورش کانون تولید و بازتولید سرمایه ملی به‌حساب می‌آید وبزرگ‌ترین کانون تولید سرمایه است .

وی گفت: جامعه ایران در مسیر تحولات پرشتابی قرار دارد که مهم‌ترین رسالت امروز آموزش و پرورش مواجهه با این تغییرات است و در چنین فضایی نمی‌تواند نظاره‌گر تحولات باشد و همچنان در گذشته زیست کند، بلکه باید با تغییر نگرش و ساختار در مسیر پویایی حرکت کند و با موانع مواجه شود.

صالحی امیری ادامه داد: آموزش و پرورش باید دیوارهارا ازمیان بردارد و در متن اجتماعی زیست کند و معلمان باید در کانال‌ها و سایت‌ها در فضای مجازی با دانش‌آموزان دائما ارتباط داشته باشد و آموزش تنها در کلاس بسته تعریف نشود .

طرح تحول آموزش وپرورش از طرح تحول سلامت مهم تر است

صالحی امیری گفت: رسالت آموزش و پرورش این است که به‌صورت یک پازل اجتماعی تغییرات را مدیریت کند زیرا جامعه ایران با گسل های جدی رو به رو است ، بنابراین باید بتوانیم با نگاه ملی به آموزش و پرورش از این گسل‌ها به سلامت عبور کنیم.

رئیس کمیته ملی المپیک، ضرورت و اهمیت طرح تحول آموزش و پرورش را مهم‌تر از طرح تحول سلامت وسایر طرح ها دانست و گفت: آموزش و پرورش باید از لاک بسته خارج و وارد بطن جامعه شود.

تربیت نسلی برای زیست فرهنگی مهم ترین رسالت آموزش و پرورش

وی تصریح کرد: امروزه معلم و تشکل های آموزش و پرورش در قبال جامعه مسئول هستند، زیرا آموزش و پرورش در همه سطوح ملی مسئولیت دارد.

صالحی امیری ادامه داد: هرچندحجم آسیب‌های اجتماعی در جامعه زیاد است اما نقطه حل این چالش آموزش و پرورش است، اما نکته کلیدی این است که باید رویکرد آموزشی و روحیه مشارکتی در مدرسه باشد و سبک زندگی و مبانی اخلاقی اجتماعی بیش از پیش مورد توجه آموزش و پرورش باشد.

وی رسالت اصلی آموزش و پرورش را تربیت نسلی برای زیست فرهنگی برشمرد واظهار کرد: کهنگی ، ایستایی و توقف در گذشته، مهم‌ترین تهدید برای آموزش وپرورش است که باید جای خود را به تحول و حرکت دهد، بنابراین برای تحقق اهداف بلند آموزش و پرورش ، باید دولت و مجلس و نظام سیاسی، نهاد آموزش و پرورش را به‌عنوان اصلی‌ترین نهاد بشناسند و نیروی انسانی، بودجه و ساختار لازم را در اختیار آن قرار دهند.

توسعه کشور در گروی توسعه آموزش و پرورش است نه صنعت و میادین نفتی

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: مسیر توسعه را اشتباه رفتیم، فکر می کردیم اگر میدان های نفتی را توسعه دهیم کشور توسعه‌یافته می شود، اما چنین نشد زیرا باید از ابتدا آموزش و پرورش را محور توسعه قرار می‌دادیم، نمی‌‌شود معلم فقیر وجود داشته باشد و جامعه ثروتمند باشد بنابراین به تغییر در نگاه ، نگرش ها و عمل مسئولین نیازمندیم.

اگر بودجه کشور کم است توزیع آن باید از آموزش وپرورش آغاز شود

وی افزود: اگر بودجه دولت کم است باید باور داشته باشیم که آغاز توزیع بودجه باید از آموزش و پرورش باشد، زیرا این وزارتخانه بزرگ‌ترین نهاد فرهنگی اجتماعی در کشور است.

706

کد خبر: 961975

وب گردی

وب گردی