دچار ورشکستگی آبی شده ایم/امسال پاییز زودرس اتفاق می افتد

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز گفت: مدل های پیش بینی هواشناسی بلند مدت، معمولا مدل های دقیقی نیستند؛ اماقابل توجه اند. در این مدل ها پیش بینی شده است امسال پاییز زودرس اتفاق می افتد و شاهد بارش های مناسبی در شهریورماه خواهیم بود.

مهدی میرزایی فوق دکترای مدیریت منابع آب از دانشگاه ایالتی «اورگان» آمریکا و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به بحران آب در کشور گفت: به زبان ساده، بحران مختص زمان و مکان خاصی است. برای مثال میزان بارش از حد نرمال در یک منطقه کاهش یابد، طبیعتا در چنین شرایطی، آن منطقه دچار بحران می شود زیرا این بحران آب، بحث کشاورزی را تحت تاثیر قرار می دهد، همچنین تا حدودی در بحث بهداشت و درمان نیز دخیل خواهد بود، تمامی مواردی که پیش تر اشاره شد در اثر افزایش بارش و یا بهبود وضعیت منابع آبی، به وضعیت نرمال باز خواهند گشت.

وی ادامه داد: زمانی که بحران آب دائما تکرار شود، به مرور زمان این بحران به ورشکستگی آبی تبدیل خواهد شد. به عنوان مثال تصور کنید روزی 100 تومان درآمد دارید اما میزان مخارجتان در سال حدود 1500 تومان باشد، به نوعی می توان گفت در یکسان سازی هزینه ها دچار بحران شده اید. برای اینکه بتوان این مسأله را حل کرد در ابتدا باید برنامه ریزی داشته باشید و از سر و ته خرج هایی که اولویت چندانی ندارند بزنید تا به نوعی از پس هزینه هایتان بر بیایید.

این متخصص مدیریت منابع آب گفت: حال تصور کنید این کمبود نه تنها در یک سال بلکه در مدت زمان طولانی تکرار شود، یک روزی در می یابید تنها 100 تومان درآمد دارید و حدود 20 میلیون تومان هزینه کرده اید، در چنین شرایطی اگر اولویت بندی هم داشته باشید به نتیجه خاصی نمی رسید، حتی فرقی به حالتان نمی کند که برنامه ریزی داشته باشید یا خیر.

وی اضافه کرد: من خیلی دوست دارم در شرایط کنونی یکی از مسئولان بیاید و اعلام کند با فلان مقدار صرفه جویی توانسته ایم تا مقدار مشخصی کاهش مصرف داشته باشیم. برای اینکه بتوانیم شرایط بحرانی را پشت سر بگذاریم، باید سه گام برنامه ریزی، مدیریت و عملیاتی کردن گفته ها را پشت سر بگذاریم. تمامی این سه گام دارای تقدم و تأخر است و نیازمند زیر ساخت های لازم است.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز گفت: ما در منابع آبی نیز در چنین شرایطی هستیم، همان طور که می دانید جمعیت ایران افزایش پیدا کرده و کشاورزی نیز گسترش یافته است، تقریبا می توان گفت راندمان آبی ما تغییر نکرده است به غیر از اینکه آن را توسعه داده و هزاران خرج دیگر برای آب در دسترس خود پیدا کرده ایم، حال که به نقطه کنونی رسیده ایم، می بینیم که نمی توانیم کاری انجام دهیم و مانند ورزشکته ها هستیم زیرا خرجمان با دخلمان هم خوانی ندارد.

وی بیان کرد: به اعتقاد من، راهکارهای لازم در راستای نجات از شرایط کنونی اعلام شده و بحث هایی نیز روی آن ها صورت گرفته است، تمامی این موارد می تواند به عنوان راهکارهای مناسب مورد استفاده قرار گیرد به شرطی که پیگیری شود. تصور کنید شما می دانید بیمار هستید، در چنین شرایطی به پزشک مراجعه کرده و داروهای تجویز شده توسط وی را مصرف می کنید، طبیعتا پس از مدتی نیز حال جسمانی تان خوب خواهد شد؛ اما زمانی که قبول نکنید بیمار هستید مشکلی حل نخواهد شد. در همه جا دنیا عرف است اگر فردی ورشکسته شده باشد، اعلام می کند که این اتفاق برایش به وقوع پیوسته است.

این کارشناس منابع آب افزود: بیشتر مسئولان می گویند ایران از ابتدا با مشکلات منابع آب مواجه بوده است، این موضوع قابل کتمان نیست اما جمعیت ایران و میزان مصارف آب به این اندازه نبوده است، نمی توان گفت ایران به دلیل اینکه کشور خشکی است و همواره با نوعی بحران آب مواجه بوده، کاری نمی توانیم انجام دهیم. در نظر گرفتن راهکارهایی مانند قطع آب مشترکان پر مصرف، کاهش مصرف 20 درصدی در تابستان و غیره به صورت مقطعی و موقتی است، شاید در یک تابستان با مشکل کم آبی مواجه شویم اما نمی توان گفت در تابستان بعدی در چه وضعیتی قرار داریم.

وی تاکید کرد: مدل های پیش بینی هواشناسی بلند مدت، معمولا مدل های دقیقی نیستند اما قابل توجه اند، در این مدل ها پیش بینی شده است امسال پاییز زودرس اتفاق می افتد و شاهد بارش های مناسبی در شهریورماه خواهیم بود. در صورتی که بارش های خوبی ابتدای سال آبی(شهریور و مهر ماه) داشته باشیم کلمه ای در راستای آب، بحران آب، کمبود آب نخواهیم شنید و موضوع بحران آب به فراموشی سپرده خواهد شد.

201

کد خبر: 961976

وب گردی

وب گردی