پوتین، پیروز نشست مشترک هلسینکی

مطبوعات انگلیسی و آمریکایی در مواضعی مشابه، ضمن تاکید بر مغلوب شدن ترامپ در نشست مشترک با پوتین در هلسینکی از هدیه سخاوتمندانه ترامپ به پوتین در خصوص رفع مسئولیت دخالت در انتخابات 2016 آمریکا از روسیه سخن گفتند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، مطبوعات آمریکایی و انگلیسی پوشش متفاوتی از نشست رؤسای جمهور آمریکا و روسیه در هلسینکی فنلاند ارائه دادند.

جمع بندی مطالب ارائه شده از سوی مطبوعات مشهور جهان بیانگر خروج پیروزمندانه پوتین از این نشست است و در مقابل ترامپ نه تنها با عدم موفقیت در اعمال هیچ شرطی برای رئیس جمهور روسیه شکست خورده بلکه هدیه ای سخاوتمندانه در خصوص رفع مسئولیت دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ به پوتین ارائه کرده است.

روزنامه دیلی تلگراف انگلیس نوشت: ترامپ توافق با روسیه را مساله ای مثبت ارزیابی می‌ کند. کسی مخالف این موضوع نیست اما کشورهای غربی از تلاش ترامپ برای ایفای نقش در توافقات بین المللی نگران هستند چرا که از این طریق ترامپ می تواند به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و سیاست‌ های خارجی خصمانه آن مشروعیت دهد.

دیلی‌تلگراف در سرمقاله خود نوشت: پوتین خواستار تعامل با کشورهای غربی است، آنها خود را تحقیر شده توسط کشورهای غربی می دانند. همچنان که پوتین سقوط اتحاد جماهیر شوروی را فاجعه ای سیاسی در قرن بیستم توصیف کرد و بر خود لازم می داند تا عظمت روسیه را به این کشور بازگرداند، ترامپ نیز معنای این شعار را می فهمد چرا که از آن برای آمریکا استفاده کرده و می خواهد آمریکایی قدرتمند ایجاد نماید.

این روزنامه افزود: روسیه به کمک زرادخانه های اتمی و منابع انرژی که دارد به عنوان یک قدرت بزرگ در نظر گرفته می شود، نه به واسطه قدرت اقتصادی؛ زیرا از لحاظ اقتصادی تنها با کشوری مانند اسپانیا برابری می کند.

در پایان این سرمقاله می خوانیم که ترامپ احترامی را که پوتین به دنبال آن بود، با وجود اختلافات فی ما بین به وی ارائه کرد.

اما تایمز، دیگر روزنامه انگلیسی، سر مقاله خود را به این نشست اختصاص داده و در آن اعلام کرد نشست هلسینکی امیدواری ‌ها برای امضای توافق کاهش گسترش سلاح های اتمی میان آمریکا و روسیه را افزایش داد اما از سوی دیگر این نشست در خصوص همکاری با پوتین با هشدارهایی به همراه بود.

این روزنامه در مقاله خود با اشاره به مذاکرات پوتین و ترامپ در زمینه ‌های مختلفی که طرفین با یکدیگر در آن اختلاف دارند، خاطر نشان کرد: حساسیت تعامل با پوتین در جزئیات توافق و اجرای آن نهفته است.

روزنامه تایمز افزود: دست دادن ترامپ و پوتین جایزه ای تاکتیکی برای رئیس جمهور روسیه بود و با پیامی به جهانیان، توجهات را به مسکو جلب کرد، مبنی بر این که هیچ بحث یا توافق مهمی بدون مشارکت روسیه امکان پذیر نیست.

تایمز در ادامه مقاله خود آورده است: ترامپ در چند ماه اخیر پوتین را در خصوص این مساله که روسیه می‌تواند به عظمت گذشته خود برگردد، تشویق و حتی اعلام می کرد که شاید به روسیه اجازه دهد به گروه جی ۸ باز گردد. رئیس جمهور آمریکا با این رفتار خود در مقابل رفتار خصمانه کرملین به آن پاداش داد.

اما روزنامه نیویورک تایمز آمریکا اعلام کرد ترامپ بار دیگر رفتاری غیر اخلاقی از خود نشان داد، وی در جریان کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار با پوتین هنگامی که یکی از روزنامه نگاران از وی در خصوص اتهام روسیه به دخالت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ سوال کرد، پاسخ داد: هر دو کشور را مسئول می دانم.

نیویورک تایمز در ادامه افزود: ریاست جمهوری ترامپ سرشار از لحظات شکست برای آمریکا بوده است اما سخنان وی در روز دوشنبه که برای جهانیان پخش شد این مساله را به وضوح نشان داد. فهم دیدگاه ترامپ مشکل است، ترامپ در کنار یک دیکتاتور ایستاده بود و نتیجه کار دستگاه های امنیتی آمربکا مبنی بر دخالت دولت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ و کمک به پیروزی خود را تضعیف کرد.

نیویورک تایمز در مقاله خود آورد: گفت‌و‌گوی سیاسی با روسیه پس از افول روابط با این کشور در زمان باراک اوباما امری معقول است اما ساده انگاری یا تجاهل عمدی رئیس جمهور آمریکا سبب شده تا مشاوران امنیت ملی ترامپ دوباره به وی یاد آوری کنند که روسیه در کنار چین یکی از دشمنان ژئو سیاسی آمریکا است.

این روزنامه در ادامه مطلب نوشته است: روسای جمهور پیشین آمریکا معمولا از منافع کشورشان و همچنین حزب دموکرات حمایت می‌کردند مانند رونالد ریگان در سال ۱۹۸۷ هنگامی که در ملاقات با گورباچف بر ویرانی دیوار برلین پافشاری کرد و همچنین جورج بوش پدر که در دیدار با گورباچف از باقی ماندن آلمان در پیمان ناتو پس از مستقل شدن آن در سال ۱۹۹۰ خبر داد و همچنین اوباما که در سال ۲۰۱۶ قبل از انتخابات از پوتین خواست حملات سایبری خود را متوقف کند.

نیویورک تایمز در پایان مقاله خود آورده است: آمریکا با این ذلت ترامپ، در مقابل پوتین هیچ چیز به دست نیاورد و تنها رئیس جمهور آمریکا یک توپ فوتبال با خود به خانه آورد.

همچنین روزنامه واشنگتن پست در این باره نوشت: ترامپ بدون هیچ دلیلی به نتایج تحقیقات دفتر تحقیقات فدرال اف بی آی حمله کرده و با پیشنهاد پوتین برای تحقیق در خصوص عملکرد رابرت مولر موافقت کرد.

این روزنامه در ادامه افزود: ظاهراً ترامپ در صف کرملین علیه نظام آمریکا قرار گرفته و در میان سخنان خود با پوتین وعده بررسی دخالت روسیه در انتخابات را می دهد و نتیجه آن شد که انگار سخنان او در مسکو تنظیم شده است.

واشنگتن ‌پست ادامه داد: پوتین‌ حتی اگر به دستاورد قابل توجهی از سوی ترامپ دست نیافته باشد اما پیروزی نمادینی در مقابل رئیس جمهوری به دست آورد که به گفته خودش مسئولیت ویژه ای برای حفاظت از امنیت بین الملل دارد.

کد خبر: 962020

وب گردی

وب گردی