تجربه دانشگاه صنعتی چالمرز در همکاری با صنایع

دانشگاه صنعتی چالمرز در کشور سوئد از معتبرترین دانشگاه‌های فنی اروپا به شمار می‌رود که حدود ۴۰ درصد مهندسان سوئدی دانش‌آموخته این دانشگاه هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مسئولان اجرایی در سوئد، طیفی از فعالیت‌های ابتکاری، اقتصادی و بومی را توسعه داده‌اند که هدف آن ایجاد فرصت‌هایی برای تشکیل شرکت‌های زایشی دانشگاهی و دستیابی به نرخ بالای رشد آن است. مسئولان اجرایی در سوئد نقش کلیدی در تشویق دانشگاه‌ها برای ایفای نقش فعال در اقتصاد را بر عهده دارند.

همچنین سوئد مؤسسات مالی را برای سرمایه‌گذاری در پارک‌های علم و فناوری با انگیزه‌های ترفیعی یا اجتماعی ترغیب می‌کند. در سوئد مانند اکثر مدل‌های کشورهای اتحادیه اروپا، دولت در جهت ایجاد مکانیسم‌های تسهیل‌کننده تجاری‌سازی تلاش‌های مستقیمی در زمینه انتقال حقوق مالکیت فکری انجام داده است.

«قانون 1949» تضمین می‌کند که دانشگاه، آزاد است اختیار کامل حقوق مالکیت به دست آمده از تحقیقات را به هیأت علمی واگذار کند. البته یکی از پیامدهای اعطای کامل حقوق مالکیت فکری به هیأت علمی این است که دانشگاه‌ها خودشان انگیزه کمتری در انتقال فناوری به بخش صنعت دارند.

چالمرز برای آینده‌ای پایدار

دانشگاه صنعتی چالمرز دانشگاهی فنی در جنوب غربی کشور سوئد در شهر بندری یوتوبوری است که کار آن بر تحقیقات و تحصیل در رشته‌های فنی مهندسی، علوم پایه و معماری بنانهاده شده است و از معتبرترین دانشگاه‌های فنی اروپا به شمار می‌رود. حدود ۴۰ درصد مهندسین سوئدی دانش‌آموخته این دانشگاه هستند. دانشگاه صنعتی چالمرز یکی از دانشگاه‌های پلی‌تکنیک بسیار قدرتمند است که در رتبه‌بندی کلی جهانی در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر رشته‌های فنی و مهندسی جهان قرار می‌گیرد.

این دانشگاه در سال ۱۸۲۹ به کمک پول اهداشده از طرف ویلیام چالمرز تأسیس شد. چالمرز یکی از سه دانشگاه در سوئد است که به نام یک شخص نام‌گذاری شده‌اند. دانشگاه چالمرز تا سال ۱۹۳۷ به‌عنوان یک دانشگاه خصوصی اداره می‌شد و بعد آن تا سال ۱۹۹۴ به دولت واگذار و مجدداً از این سال تا امروز به‌عنوان یک دانشگاه خصوصی اداره می‌شود. این دانشگاه در حال حاضر دارای حدود ۱۱۰۰۰ دانشجو است که حدود ۴۰ درصد آن‌ها در مقطع فوق‌لیسانس غیر سوئدی هستند. از سال ۲۰۰۷ تمام رشته‌های مقطع فوق‌لیسانس (که بالغ‌بر ۵۰ رشته است) به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

دانشگاه صنعتی چالمرز توسط یک مدیر اجرایی اداره می‌شود که تصمیم‌گیرنده نهایی است. استراتژی کلی چالمرز پیشبرد آن و نظارت و هماهنگی بر کلیه فرآیندهای این پیشرفت است. آموزش و پژوهش توسط ۱۸ بخش در این دانشگاه انجام که هر بخش توسط یک مسئول اداره می‌شود و گروه‌ها و بخش‌های تحقیقاتی را به وجود می‌آورند. بخش پشتیبانی عملیاتی دانشگاه چالمرز دارای ۱۰ قسمت است: رئیس دانشگاه، بخش منابع انسانی، دفتر فناوری اطلاعات، دفتر مدیریت پروژه، ارتباطات و بازاریابی، تجزیه‌وتحلیل برنامه‌ریزی اقتصادی، بخش خدمات، بخش نوآوری، پشتیبانی عملی و راهبردی از دانشجو و دفتر آموزش.

دانشگاه صنعتی چالمرز گروهی از شرکت‌های تابعه را که آموزش حرفه‌ای و سرمایه‌گذاری در چالمرز را پوشش می‌دهد. پارک‌های فن‌آوری علمی لیندهلمن(Lindholmen)، پارک علمی جوهانبرگ(Johanneberg)، پارک علمی سهلگرنسکا (Sahlgrenska) همچنین در دانشگاه‌های آستارازرو (AstaZero) و دانشگاه فناوری اطلاعات توسط دانشگاه تکنولوژی چالمرز کنترل می‌شود.

مدرسه کارآفرینی چالمرز

برنامه کارآفرینی و کسب‌وکار به‌عنوان بخشی از مدرسه چالمرز طراحی‌شده است. مدرسه کارآفرینی چالمرز محیطی است که در آن نه‌تنها آموزش کارآفرینی داده می‌شود بلکه این کار به‌صورت تجربی نیز انجام می‌شود. در این مدرسه دانش‌آموزان با پروژه‌های واقعی در طول مدت تحصیل با استفاده از دانش، خلاقیت و توانایی کارآفرینی به همراه مشخصات واقعی کار آشنا می‌شوند.

این مدرسه بین‌المللی با ترکیب تحصیلات دانشگاهی و پژوهشی و ایجاد ارزش واقعی در یک محیط مدیریتی شناخته‌شده است. آموزش را می‌توان به‌عنوان یک فرآیند یادگیری تجربی که در آن فرضیه‌ها و ایده‌ها پس از رد یا تأیید نه‌تنها به لحاظ نظری بلکه در عمل مورد آزمون قرارگرفته است، شناخت. برای تسهیل چنین تجربه‌آموزشی، دانش‌آموزان از سناریوها و پروژه‌های کسب‌وکار شبیه‌سازی‌شده و نوآوری واقعی دفاع می‌کنند. مدرسه کارآفرینی چالمرز در سال ۱۹۹۷ تأسیس شد و عضو لاینفک استراتژی چالمرز، رشد پایدار از طریق نوآوری در دانشگاه کارآفرین است.

ارتباط پژوهش و صنعت

چالمرز از تخصص خود در شبکه گسترده صنعتی که به سمت تجاری‌سازی هدایت‌شده به‌منظور توسعه نوآوری استفاده می‌کند که این برنامه ارتباط محکمی با فرآیند انجام پژوهش دارد. چالمرز هشت نقطه قوت برای پیشرفت دارد که در آن بسیاری از مختصات همکاری صنعت و پژوهش نوآورانه وجود دارد. سرمایه‌گذاری نقش ویژه‌ای در ایجاد مرکز سرمایه‌گذاری منطقه دارد و حمایت از نوآوری‌ها به‌طور طبیعی بستگی به شرکای همکار چالمرز دارد. به‌علاوه یک شبکه باارزش از دانشجویان از طریق دانشکده و همکاری نزدیک مدرسه با مرکز نوآوری و کارآفرینی گوتنبرگ و تجربیات کارآفرینان حمایت می‌شود. به دلیل ارتباط قوی بین آموزش و صنعت، بسیاری از دانشجویان به شرکت‌های مستعد در سراسر جهان می‌پیوندند. دانشکده کارآفرینی نیز؛ درگیر تحقیق پیرامون نوآوری و کارآفرینی، کارآفرینی گروهی، رفتار کارآفرینانه، کارآفرینی اجتماعی، رفتار سازمانی، نوسازی سازمانی، توسعه کسب‌وکار و مالکیت معنوی و آموزش مبتنی بر عمل است.

همکاری شرکت ولوو و دانشگاه فنی چالمرز در زمینه علم مواد

همکاری شرکت ولوو و دانشگاه فنی چالمرز با هدف تربیت کارکنان شرکت با قابلیت تخصص‌های مربوط به فناوری کارخانه ولوو شامل عملکرد بهتر، هزینه کمتر و وزن کمتر صورت می‌گیرد.

این شرکت خودروسازی در زمینه‌های آیرودینامیک، شکل‌دهی ورقه‌های فلزی، کاهش سروصدا، اصطکاک‌شناسی، احتـراق، تجزیـه خروجـی اگـزوز و آلیاژهای سبک با دانشگاه چالمرز همکاری می‌کند.

این شرکت با اختصاص فضای آزمایشگاهی مناسب در پارک علمی دانشگاه چالمرز، خرید میکروسکوپ‌ها و تجهیزات آنالیز سطح و استخدام فارغ‌التحصیلان دانشگاه چالمرز جهت تأمین نیروی انسانی مورد نیاز همکاری‌های خود با این دانشگاه را گسترش و تعمیق بخشیده است.

نتیجه این ارتباط نزدیک با دانشگاه تأمین تجهیزات جدید و به روز برای اساتید دانشگاه (حتی آن‌هایی که کارخانه ولوو در آن مشارکتی ندارد)، دسترسی کارخانه ولوو به طیف وسیعی از امکانات موجود در دانشگاه چالمرز، امکان ارتقای کیفی فارغ‌التحصیلان دانشگاه از این همکاری و انتقال تجربیات صنعتی و فراهم کردن نمونه‌های آموزشی با ارزش از طراحی مهندسی جدید برای استفاده دانشگاه چالمرز است.

هزینه تحقیق و توسعه در سوئد در سال 2013 مبلغ 6/ 124 میلیارد کرون بوده که در مقایسه با کشورهای دیگر به نسبت تولید ناخالص داخلی، بسیار بالا بوده است. بخش کسب‌وکار با مبلغ 85/9 میلیارد کرون بیشترین هزینه را در توسعه و تحقیق به خود تخصیص داده که معادل 69 درصد از کل هزینه‌های تحقیق و توسعه در سوئد در سال بوده است. کل هزینه تحقیق و توسعه سوئد در سال 2013 معادل 3/3 درصد تولید ناخالص داخلی بوده است. از این منظر سوئد دارای موقعیت ممتازی در میان کشورهایOECD (سازمان همکاری و توسعه اقتصادی) بوده و در سال 2013 در جایگاه پنجم در دنیا از نظر سرانه تحقیقاتی قرار داشته است.

کد خبر: 962063

وب گردی

وب گردی