اخذ مجوز کمیته اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی

کمیته اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز با کسب مجوز از کمیته ملی اخلاق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فعالیت خود را جهت بررسی فعالیتهای پژوهشی مرتبط به منظور صدور کد و شناسه لازم آغاز کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از واحد شیراز، کمیته اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز به ریاست دبیر هیأت امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس و عضویت سه تن از پژوهشگران و اعضای روحانی، حقوقدان، اپیدمیولوژیست و آمار زیستی، متخصص اخلاق پزشکی و نماینده جامعه، تشکیل شده است.

در اولین جلسه رسمی این کمیته، دکتر محمد کاظم کاوه پیشقدم رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس و رئیس کمیته، رویکرد واقدامات موثر این دانشگاه در زمینه اخلاق در پژوهش را تبیین کرد و محوریت اخلاق در تحقیقات دانشگاهی را از برنامه های اساسی این دانشگاه دانست.

وی اظهار امیدواری کرد که این کمیته با رعایت انصاف و بی طرفی، طرح نامه های پژوهشی واجد آزمودنی انسانی یا حیوانی که درباره سلامت انسان یا مؤثر بر آن هستند را با رعایت مفاد اسناد مربوطه و مقررات حاکم بر آن مورد بررسی قرار دهند.

دکتر محمد مهدی جباری معاون پژوهش و فناوری واحد شیراز و قائم مقام رئیس کمیته در رابطه با برگزاری کمیته اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی گفت: با توجه به لزوم دستیابی به ارزش‌های اخلاقی و حفظ شأن انسانی در انجام پژوهش‌های زیست پزشکی، پیگیری لازم به منظور اخذ مجوز کمیته اخلاق این واحد دانشگاهی صورت گرفته است و با استفاده از نظرات پژوهشگران و متخصصان عضو کمیته، جلسات تخصصی به صورت منظم برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: این کمیته بر طرح نامه های پژوهشی شامل پایان نامه، پروپوزال، پروتکل، طرح پژوهشی و ... که دارای آزمودنی انسانی یا حیوانی بوده و مرتبط با سلامت انسان یا موثر بر آن هستند، بررسی، مشورت، اظهار نظر و نظارت می کند.

کد خبر: 962067

وب گردی

وب گردی