سفارتخانه؛ محل دیپلماتیک یا استراحتگاه دوستان

انتصاب برخی افراد به عنوان سفرای جمهوری اسلامی ایران، نشان می دهد که سوابق مدیریتی و شایستگی افراد کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، سفرای هر کشوری جزء مهم ترین افراد در دستگاه دیپلماسی آن کشور محسوب می شوند و به نوعی با بهره گیری از دانش های لازم در زمینه دیپلماتیک، اهداف استراتژیک و راهبردی و امنیتی را در کشورهای دیگر تضمین و تامین می کنند؛ در واقع سفیر به عالی‌ترین نماینده و مقام رسمی سیاسی یک کشور نزد کشور یا سازمان بین المللی پذیرنده می‌گویند.

مأموریت اصلی سفرا این است که از حقوق شهروندان کشور خود در کشور مقابل دفاع کنند و همچنین کلیهٔ امور شهروندان یک کشور در کشور مقابل به عهدهٔ سفارت آن کشور است. به معنای ساده‌تر، سفیر نماینده سیاسی مقیم کشورها در کشور دیگر است؛ حال اگر شخصی غیر از آن به‌عنوان سفیر از کشوری دیگر فرستاده شود به آن «سفیر فوق‌العاده» یا «فرستاده ویژه» نیز می گویند.

در جمهوری اسلامی ایران نیز سفرا وظایف مهمی را بر عهده دارند و در واقع نماینده تمام کمال جمهوری اسلامی در خارج از مرزها هستند و باید حافظ اهداف استراتژیک و سیاست های راهبردی کشور باشند.

با روی کار آمدن دولت های یازدهم و دوازدهم مبنای انتخاب سفرا با اندکی ابهام مواجه شده است، زیرا که مشخص نیست معیار این انتخاب ها بر چه اساس و چه مبنایی بوده و آیا شایستگی های افراد مد نظر قرار گرفته یا صرفا انتخاب ها بر اساس مصالح تبلیغاتی بوده است؟

سید طه هاشمی معاون اسبق فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی و جانشین رئیس شورای عالی ارتباطات و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی است وی همچنین رئیس اسبق پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگیری و نماینده قم در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی نیز بوده است.

اما وی پس از استعفا از سمت خود در دانشگاه آزاد اسلامی، به پیشنهاد محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در واتیکان منصوب شد.

انتصاب طی هاشمی به عنوان سفیر ایران در واتیکان در حالی انجام گرفته است در سوابق وی، هیچ گونه فعالیت دیپلماتیک و برون مرزی دیده نمی شود و موفقیت وی را انجام وظایف خود در چارچوب سیاست خارجی کشور، دارای ابهام می کند.

عبدالناصر همتی نیز از جمله افرادی است که فارغ از سوابق دیپلماتیک، در راس یکی از مهمترین سفارتخانه های ایران قرار گرفته است. وی دکترای اقتصاد دارد و استاد دانشگاه تهران است؛ همتی همچنین کارشناس رسمی دادگستری در امور سرمایه‌گذاری، پولی و اعتباری است. او به مدت ۵سال در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی عضو کمیته اقتصادی شورای عالی امنیت ملی بود.

از او به عنوان پدر بیمه خصوصی ایران یاد می‌شود همچنین او برای پنج سال پیاپی مدیریت بیمه اتکایی آسیا را بر عهده داشته‌است و وی از معدود مدیران ایرانی است که در دولت‌های سازندگی، اصلاحات و بهار سمت‌های مهم داشته است.

او از سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۵ به مدت ۱۲ سال رئیس پیشین بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بود. عبدالناصر همتی پس از ۷ سال مدیرعاملی بانک سینا، در ۸ مهر ۱۳۹۲، با پیشنها علی طیب نیا وزیر اسبق اقتصاد تأیید مجمع عمومی بانک ملی به عنوان مدیرعامل بانک ملی ایران انتخاب شد.

اما بنا به پیشنهاد وزیر امور خارجه و تایید رئیس جمهوری اسلامی ایران، عبدالناصر همتی به عنوان سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در "چین" منصوب شد؛ با توجه به حجم روابط تجاری ایران و چین انتخاب چنین فردی که دارای هیچ گونه فعالیت دیپلماتیک در سوابق خود نیست، سوالات فراوانی را در ذهن ایجاد می کند.

نصب پروین فرشچی نیز از جمله انتصابات پر سروصدای این روزهاست. وی پنج سال مسئولیت معاونت بخش دریایی در سازمان محیط زیست را بر عهده داشته است و روز گذشته از انتخاب خود به عنوان «سفیر ایران در فلاند» خبر داد. او دومین سفیر زن ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.

انتخاب یک زن دیگر به عنوان سفیر، مورد استقبال اقشار مختلف قرار گرفت در حالی که به نظر می آید این انتصاب و بازخوردهای مثبت آن، ناشی از یک هیجان است. چشم پوشی از تخصص و هیجان از انتصاب یک زن، نوعی نگاه جنسیتی است که در آینده، حضور زنان را در عرصه های پراهمیت سیاسی و دیپلماتیک با مشکل روبرو می کند. پیش از این، مرضیه افخم به عنوان سفیر ایران در مالزی منصوب شد که یک انتخاب هوشمندانه از بدنه وزارت امورخارجه بود.

با توجه به این انتصابات، حال باید از دولتمردان دیپلماسی کشور پرسید، شما که بعضا منتقد برخی از سفرا در دولت های نهم و دهم بودید، به چه علت همان روش ها را در پیش گرفته اید؟ آیا صرف زن بودن برای تصدی مقام سفیر بودن کافی ست و یا این که توجه به شایستگی ها و نگاه به سوابق افراد باید در نظر گرفته شود؟

تهیه و تنظیم: شایان دنیادیده

302

کد خبر: 962092

وب گردی

وب گردی