مدیریت بحران آب و برق نیازمند حمایت مسئولان از شرکت های دانش بنیان است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر در واحد تبریز شرکت های دانش بنیان طرح های زیادی برای ارائه مدیریت بحران آب و برق دارند که مورد استقبال وزارت نیرو قرار نگرفته و اجرایی کردن این طرح ها نیازمند حمایت مسئولان اجرایی است. 

دکتر عزیز جوانپور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباه بحران آب در کشور و فعالیت های دانشگاه آزاد واحد تبریز در این راستا، گفت: ایران کشوری است که از سالیان دور با بحران کم آبی مواجه بوده و گذشتگان طرح هایی داشتند برای مقابله با این بحران، مثل بهره برداری از قنات ها و استفاده بهینه از آب با روش های سنتی که متاسفانه در دوره مدرن همه روش های سنتی کنار رفته و مصرف گرایی در جامعه زیاد شده است.

دبیر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی افزود: آنچه که مسلم است متاسفانه در کشور برنامه ریزی و نگاه به آینده در کنترل بحران آب نداشته ایم و فقط مصرف کننده منابع در لحظه حال هستیم. به دلیل مشکل تامین آب در کشور هیچ راهی جز کنترل منابع آب زیرزمینی نداریم و خشکسالی نشان دهنده نبود برنامه صحیح در مدیریت بحران است، خشک شدن تالاب ها، مصرف بی رویه آب، همه نشان دهنده این است که نگاه ما استراتژیک و روبه آینده نبوده است.

جوانپور در ادامه خاطر نشان کرد: بحران آب در طی سال های متمادی ایجاد شده است و اگر بخواهیم این بحران را مدیریت کنیم باید سال ها کار شود و مدیریت صحیح در این امر نیازمند حمایت ویژه مسئولان و نهادهای مربوط و همکاری همه جانبه مردم است که با الگوی صحیح مصرف نقش مهمی را در کنترل این بحران دارند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در خصوص احیای دریاچه ارومیه مرکز تحقیقاتی را ایجاد کرده است که مطالعات علمی و فنی توسط گروه های مختلف در خصوص احیای این دریاچه در آن انجام می شود و راهکارهای مناسبی را برای کنترل این بحران به ستاد احیای دریاچه ارومیه ارائه می دهد.

وی متذکر شد: در حال حاضر با ستاد احیای دریاچه ارومیه همکاری پایداری داریم و در حاشیه برگزاری همایشی در خصوص آموزش در حوزه آبریز دریاچه ارومیه که با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور برگزار شد مقدمات قرار داد با ستاد احیای دریاچه ارومیه را فراهم کردیم و به این ترتیب دانشگاه آزاد واحد تبریز نقش حمایتی و تعیین کننده ای را در احیای دریاچه ارومیه ایفا می کند.

دبیر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی یاد آورشد: شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور در واحد تبریز موظف شدند در خصوص تامین آب و برق و انرژی های مورد نیاز مطالعات منسجم و سازمان یافته ای داشته باشند که با برنامه ریزی صحیح بتوانیم از منابعی استفاده کنیم که همان منابع انرژی های تجدید ناپذیرند، باید وابستگی خود را به سوخت های فسیلی به دلیل مضرات و آلودگی هایی که دارند از بین ببریم و استفاده از پنل های خورشیدی را در دستور کار قرار دهیم.

عزیز جوانپور تاکید کرد: در حال حاضر در واحد تبریز یک زمین 103 هکتاری در کشاورزی داریم که به دنبال آبیاری با روش جدید و صرفه جویی در مصرف آب در زمینه کشت محصولات کشاورزی هستیم همچنین کارگروهی در جهت مدیریت بحران آب و برق در دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی تشکیل شده است که وظیفه اصلی آن مدیریت صحیح این بحران ها است.

وی خاطر نشان کرد: بحران به وجود آمده نیازمند زمینه سازی و مدیریت سازمان های مربوط است که باید زمینه ای فراهم شود تا دانشگاه ها در ارائه راهکار برای مدیریت صحیح بحران حضور فعال داشته باشند. در حال حاضر در واحد تبریز شرکت های دانش بنیان طرح های زیادی برای ارائه مدیریت بحران آب و برق دارند که متاسفانه مورد استقبال وزارت نیرو قرار نگرفته است و قطعا اجرایی کردن این طرح ها نیازمند حمایت مسئولان اجرایی، ارگان ها و سازمان های مربوط است.

خبرنگار: ندافراهانی

کد خبر: 962112

وب گردی

وب گردی