ظرفیت تولید در پارس جنوبی تا پایان امسال ۸۴ میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس پیشرفت چهار سکوی فازهای ۱۳، ۱۴، و ۲۴ را بیش از ۹۰ درصد عنوان کرد و گفت: ظرفیت تولید گاز در پارس جنوبی تا پایان امسال ۸۴ میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، محمد مشکین‌فام در بازدید از یارد صدرا اظهار کرد: پیشرفت ساخت سکوهای ۱۴C، ۱۳B و ۱۳D و ۲۴A هم اکنون بیش از ۹۰ درصد است.

او با اشاره به این که از مجموع ۱۰ سکو که قرارداد ساخت آن با شرکت صدرا امضا شده، یک سکو نصب و سکوی دوم آماده بارگیری است، تصریح کرد: تمهیدات لازم برای انتخاب پیمانکاران عملیات بارگیری، حمل، نصب و راه‌اندازی چهار سکوی جدید پارس جنوبی اندیشیده شد.

نصب ۵ سکوی پارس جنوبی تا پایان شهریورماه

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از نصب پنج سکو تا پایان شهریورماه خبر داد و یادآور شد: سکوی ۱۴A نیز که مراحل ساخت آن در یارد ایزوایکو بندرعباس انجام شده بود، اردیبهشت ماه امسال وارد مدار تولید شد.

به گفته او، با بهره‌برداری از شش سکوی گازی جدید تا پایان امسال، ۳ میلیارد فوت مکعب در روز (۸۴ میلیون مترمکعب) به ظرفیت تولید گاز از پارس جنوبی افزوده خواهد شد.

نصب و راه‌اندازی سکوهای یادشده بر اساس برنامه‌ریزی کارفرما با توجه به میزان پیشرفت کار در مراحل ساخت، پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی سکوهای موجود در یارد صدرا و همچنین وضع اقدام‌های صورت گرفته در بخش حفاری و خطوط لوله این سکوها در دریا انجام می‌شود.

راه‌اندازی ردیف دوم فرآورش گاز فازهای ۲۲ تا ۲۴؛ مردادماه

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به فاز ۱۴ نیز اشاره کرد و گفت: در صورت تکمیل عملیات حفاری، نصب سکوی ۱۴B که از پیشرفت قابل قبولی در یارد ایزوایکو برخوردار است نیز تا پایان سال عملیاتی می‌شود.

مشکین‌فام به تولید آزمایشی از ۲ ردیف شیرین‌سازی گاز در فاز ۱۳ و یک ردیف از فازهای ۲۲ تا ۲۴ اشاره کرد و گفت: ردیف دوم فرآورش گاز فازهای ۲۲ تا ۲۴ نیز تا نیمه مردادماه آماده راه‌اندازی می‌شود.

او با بیان این که تا پایان سال سایر ردیف‌های شیرین‌سازی پالایشگاه فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار کرد: واحدهای فرآیندی برای دریافت گاز ترش از سکوهای این فازها در وضع مطلوبی قرار دارند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: تا پایان آبان ماه، پالایشگاه فازهای مذکور با دریافت گاز از سکوهای تولیدی خود، عملیاتی می‌شوند.

402

کد خبر: 962127

وب گردی

وب گردی