افزایش قیمت دلار و فرصت برای جذب گردشگر

درآمد صنعت گردشگری می تواند به کمک بودجه دولتی بیاید و وابستگی دولت را به فروش نفتی که دائما دچار تحریم های جدید می شود، کاهش دهد.

بر اساس گزارش گروه فرهنگی ایسکا نیوز؛ بر اساس آمار سازمان گردشگری، سهم صنعت گردشگری ایران از تولید ناخالص داخلی، حدود 119 میلیون دلار (معادل 2.4 درصد) است که پیش‌بینی می‌شود در سال 1402، به چهار درصد افزایش یابد. همچنین در حال حاضر، 475 هزار ایرانی در صنعت گردشگری و صنایع مرتبط با آن مشغول به کارند که این میزان، 1.2 درصد از کل نیروی کار فعال در ایران را تشکیل می‌دهد و بر اساس برنامه‌های دولت، باید تا سال 1402، به 3.2 درصد افزایش پیدا کند.
مطابق آمارهای منتشره از سوی سازمان جهانی گردشگری، گردشگری ایران در سال 1395، ۱۲ درصد رشد داشته، درحالی‌که رشد جهانی گردشگری 4 درصد بوده است.

براساس آمار مجمع جهانی اقتصاد در مورد شاخص‌های رقابت‌پذیری گردشگری ایران و مقایسه آن با رقبای منطقه در زمینه گردشگری، ایران طی سال‌های اخیر در بسیاری از شاخص ها رشد مطلوبی داشته است. ایران در سال 2011 رتبه 114 از بین 139 کشور، در سال 2013، رتبه 98 از بین 140 کشور، در سال 2015 رتبه 97 از بین 141 کشور و در سال 2017 رتبه 93 از بین 136 کشور جهان را به خود اختصاص داده است.

روند روبه‌رشد ورود گردشگران به ایران و وضعیت بسیارمطلوب در شاخص‌هایی همچون قیمت رقابتی در کنار روند روبه‌رشد در سایر شاخص‌های رقابت پذیری، نشان‌دهنده جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ایران است.

یکی از حوزه های مورد توجه در صنعت گردشگری ایران گردشگران کشور های عربی منطقه می باشند. ترکیه با آگاهی از این وضعیت و نزدیک کردن خود به خاستگاه مردم عرب زبان، حتی در مواضع سیاسی؛ توانست درآمد های بسیاری را از قِبَل این صنعت بدست آورد.

وزارت فرهنگ و گردشگری کشور ترکیه در نمایشگاه های گردشگری در منطقه خاورمیانه شرکت کرده و به امضای توافقتامه و افتتاح دفتر نمایندگی سازمان گردشگری کشورهای عربی در شهر استانبول مبادرت ورزیده است

از 108 میلیون توریستی که از کشورهای اسلامی به ترکیه سفر کرده اند، تنها در سال 2015، در ترکیه 145 میلیارد دلار خرج کرده اند که انتظار می رود این میزان تا سال 2020 به 200 میلیارد دلار برسد.

لازم به ذکر است ترکیه از لحاظ پذیرش شمار بیشترین گردشگران در جهان در رده ششم و از لحاظ کسب درآمد از گردشگری در رده دوازدهم قرار دارد. بخش گردشگری در ترکیه در ازای هر 11 گردشگر برای یک نفر فرصت شغلی ایجاد می کند و در آمد کشور از هر گردشگر نزدیک به 745 دلار است.

این در حالی است که کشور ایران نیز برای توریست های عرب زبان مورد توجه است به طوریکه در حال حاضر بیشتر گردشگران خارجی را مردم عرب تشکیل می دهند و محبوب ترین شهرها هم مشهد و شهرهای شمالی هستند، از طرف دیگر، گردشگران اروپایی و آمریکایی در فصل بهار و پاییز، بیشتر گردشگر خارجی را شامل می شوند اما در فصل تابستان، وضعیت متفاوت است.

عرب ها کشور ایران و شهرهای خنک تر آن را انتخاب می کنند. مردم کشورهای عربی در واقع، به خاطر گرما و به خاطر ثبات و امنیت به ایران سفر می کنند تا زمانی طولانی را استراحت کنند و بی دغدغه به گشت و گذار بپردازند اما نکته آنجاست که اغلب این این گردشگران از وجود بسیاری از جاذبه های گردشگری در ایران بی اطلاع هستند. شهرهایی که به خاطر آب و هوای مناسب شان در این فصل، بهترین گزینه برای مسافرت به حساب می آیند.

درو اقع دلیل اصلی مسافرت اعراب به ایران را می توان در دو عنوان خلاصه کرد: توریسم پزشکی و توریسم زیارتی. هرچند که هزینه‌های درمان در ایران برای خودمان بسیار سنگین است اما به دلیل ارزان بودن ریال نسبت به دلار و یا حتی واحدهای مختلف پول همسایگانمان، هزینه درمان در ایران نسبت به سایر کشور‌های منطقه بسیار کمتر است.

توریسم سلامت هم از آن فرصت‌هایی است که خیلی جدی گرفته نشده است. وجود پزشکان حاذق و جراحی‌های با نتایج عالی، وجود امکانات طبیعی مثل آبگرم‌هایی که خاصیت درمانی دارند و اصلا گردشگران از آن خبر ندارند مثل آبگرم فردوس در خراسان جنوبی، وجود دریاچه ارومیه لجن‌های درمانگرش، البته اگر چیزی از آن باقی مانده باشد، و خلاصه هزاران مکان دیگر درمان‌های سنتی و علمی در ایران هست که می‌تواند زمینه جذب گردشگر باشد. اما در واقع بیشتر آژانس ها ترجیح می دهند با دردسر کمتر، بیشترین مشتری را داشته باشند.

البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که امکانات و تسهیلات فراهم شده برای استقبال گردشگران و مدیران توریسم؛ در شهرهای مختلف کشور؛ نقش مهمی در انتخاب شهر به عنوان مقصد توریستی تورهای گردشگری دارد و در درجه دوم تبلیغات و شناسایی جاذبه های گردشگری به کشورها و مردم منطقه.

اکنون و یا افزایش قیمت دلار رغبت مردم منطقه برای بازدید از جاذبه های گردشگری و خرید از بازارهای ایران دو چندان خواهد شد، به خصوص که این اتفاق در ماه تابستان رخ داده است. شاید توجه مسئولین به فراهم کردن اعتبارات و تسهیل کارها برای ورود بخش خصوصی به این صنعت در این برهه زمانی بتواند قدم بزرگی به سمت بهبود وضع اقتصادی کنونی بردارد.

درآمد صنعت گردشگری می تواند به کمک بودجه دولتی بیاید و وابستگی دولت را به فروش نفتی که دائما دچار تحریم های جدید می شود، کاهش دهد. در حقیقت این تدبیر و نگاه به صنعت گردشگری و بهره جویی از بازار حاضر و آماده منطقه ای می تواند یک راهبرد رو به جلو در راستای بهره جویی از امکانات داخلی، رشد صنایع تولیدی داخل کشور و فراهم کردن زمینه های اجرای قواعد اقتصاد مقاومتی در کشور باشد.

کد خبر: 962151

وب گردی

وب گردی