صبح امروز؛ رقابت داوطلبان در بیست و سومین المپیاد علمی دانشجویی  کشور آغاز شد

مرحله نهایی بیست و سومین المپیاد علمی دانشجویی کشور از امروز ۲۸ تیرماه با حضور یک هزار و ۱۸۲ نفر داوطلب در ۲۳ رشته المپیاد آغاز می شود و تا ۲۹ تیرماه ۹۷ ادامه دارد.

به گزارش ایسکانیوز، مرحله نهایی بیست و سومین المپیاد علمی دانشجویی کشور شامل منتخبین المپیاد متمرکز و غیر متمرکز در پردیس فنی مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی با حضور یک هزار و ۱۸۲ نفر داوطلب در ۲۳ رشته المپیاد برگزار می شود.

از تعداد یک هزار و ۱۸۲ نفر، تعداد ۳۵۶ نفر از طریق المپیاد متمرکز که همزمان با آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۷ برگزار شده است و ۸۲۶ نفر دیگر نیز از طریق امتحانات غیرمتمرکز قطب های ۱۰ گانه دانشگاهی به این مرحله راه یافته اند.

بنیاد ملی نخبگان تسهیلاتی را برای برگزیدگان المپیاد علمی دانشجویی در نظر گرفته است و ۱۵ نفر برگزیده مرحله نهایی این المپیاد بدون آزمون از سوی دانشگاه ها در مقطع کارشناسی ارشد پذیرش می شوند.

برنامه آزمون ها، آدرس خوابگاه ها و اسامی داوطلبان در سایت المپیاد به نشانی http://olympiad.sanjesh.org قابل دسترسی است.

این دوره از المپیاد در رشته های زبان و ادبیات فارسی، علوم اقتصادی، الهیات و معارف اسلامی، علوم تربیتی، حقوق، فیزیک، زیست شناسی، مهندسی برق، مهندسی شیمی، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی کامپیوتر، مهندسی کشاورزی (زارعت اصلاح نباتات)، طراحی صنعتی، المپیاد ریاضی، آمار، شیمی، علوم زمین، مهندسی مواد و متالورژی، علوم جغرافیایی، مهندسی صنایع، روانشناسی، علوم و فناوریهای سلولهای بنیادی و مهندسی بافت برگزار می شود.

گفتنی است، داوطلبان به دو روش می‌توانند در المپیاد شرکت نمایند:

1- شرکت در آزمون کارشناسی ارشد (المپیاد متمرکز)

2- شرکت در المپیاد غیرمتمرکز (دانشجویان ممتاز از دانشگاه‌های واقع در قطب‌های هشت‌گانه)

المپیاد متمرکز:

با شرکت دانشجویان در آزمون کارشناسی ارشد و پس از اعلام نتایج مرحله اول آزمون کارشناسی ارشد، شورای برنامه‌ریزی المپیاد طی جلسه‌ای 15 نفر اول رشته‌های هفده‌گانه المپیاد را (بدون احتساب معدل) فقط براساس بالاترین نمره علمی انتخاب نموده و از طریق سایت مرکز المپیاد اسامی منتخبین مرحله اول المپیاد متمرکز اعلام می‌گردد.

- بند منحصرا المپیاد فقط برای دانشجویان سال سوم می‌باشد که هدف آنان فقط شرکت در المپیاد بوده و فرم انتخاب رشته را نباید پر کنند.

- دانشجویان سال سوم و چهارم می‌توانند در المپیاد متمرکز شرکت نمایند.

المپیاد غیرمتمرکز:

از سال 1386 تاکنون با تقسیم‌بندی دانشگاه‌های کشور به 8 قطب دانشگاهی المپیاد غیرمتمرکز به اجرا درآمده است.

در المپیاد غیرمتمرکز دانشجویان ممتاز دانشگاه‌های واقع در هر قطب به مراکز قطب‌ها معرفی می‌شوند. سپس در مرحله نیمه نهایی، دانشجویان معرفی شده به قطب‌های هشت‌گانه به طور همزمان با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. پس از آن برگزیدگان هر قطب (تیم‌های 5 نفره در صورت دارا بودن حد نصاب 60% نمره نفر اول در آن قطب) به مرکز المپیاد سازمان سنجش معرفی می‌شوند تا در مرحله نهایی (آزمونی که توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود) منتخبین المپیاد متمرکز و غیرمتمرکز به رقابت بپردازند.

- دانشجویان سال سوم و چهارم می‌توانند در المپیاد غیرمتمرکز دانشجویی شرکت نمایند.

- دانشجویان نباید فارغ‌التحصیل شده باشند. گواهی اشتغال به تحصیل از آنان دریافت خواهد شد.

- دانشجویان سال سوم و یا دانشجویانی که فارغ التحصیل نشده‌اند در صورتی که جزو 15 نفر اول مرحله نهایی باشند، نمی‌توانند متقاضی استفاده از تسهیلات آیین‌نامه وزارت علوم برای معرفی به مقطع کارشناسی ارشد شوند. این دسته از دانشجویان می‌توانند برای سال آتی بعد از فارغ‌التحصیلی تقاضای استفاده از تسهیلات مذکور را نمایند.

204

کد خبر: 962154

وب گردی

وب گردی