تاسیس مرکزی برای ساماندهی آوارگان سوریه

وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای از ایجاد یک مرکز با مشارکت وزارت دفاع و وزارت امور خارجه این کشور با هماهنگی با دولت سوریه خبر داد که وظیفه آن مدیریت آوارگان سوری بازگشته به این کشور و همچنین کمک های کشورهای خارجی و توزیع مناسب آنها میان مردم سوریه  است.

به گزارش گروه بین ‌الملل ایسکانیوز، وزارت دفاع روسیه از ایجاد مرکزی ویژه در سوریه برای استقبال و پناه دادن به آوارگان و پناهجویان سوریه خبر داد.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای در این خصوص اعلام کرد: در چارچوب تلاش‌ های بین ‌المللی برای کمک به پناهجویان سوریه در روند بازگشت به اماکن اقامت دائمی خود، روسیه با هماهنگی با دولت سوریه در اراضی این کشور مرکزی برای پناه دادن به آنها و پس از آن توزیع جمعیت موجود در این مرکز در نقاط مختلف اقدام خواهد کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است ماموریت ‌های این مرکز

1- نظارت بر بازگشت همه آوارگان و پناهجویان سوری از کشورهای خارجی به اماکن اقامت دائمی آنها.

2- ساماندهی ورود کمک های انسانی و نیازهای اساسی زندگی و احتیاجات ضروری از سوی کشورهای خارجی به سوریه و توزیع آنها میان آوارگان و پناهجویان سوری.

3- کمک به مقامات سوریه در بازسازی نظام بهداشتی و خدماتی دیگر.

4- حل دیگر مسائل مربوط به کمک به بازگشت آوارگان و تضمین پاسخگویی به احتیاجات اساسی آنها.

در ادامه این بیانیه آمده است: برای هماهنگی عملکرد این مرکز و اجرای اقدامات برنامه ریزی شده در آن، مسکو یک دفتر مشترک میان وزارت دفاع و وزارت امور خارجه روسیه ایجاد خواهد کرد که روند تاسیس آن آغاز شده است.

وزارت دفاع روسیه خاطر نشان کرد: اطلاعات مربوط به این پیشنهاد روسیه در خصوص مسئله بازگشت پناهجویان سوری به خانه های خود که هم اکنون در حال بازگشت به این کشور هستند از طریق کانال‌های دیپلماتیک به کمیته های مورد نظر در سازمان ملل متحد ارسال شده و همچنین سفارت روسیه در ۳۶ کشور هم اکنون تعداد زیادی از پناهجویان سوری را پذیرفته اند.

در گزارشی که در ادامه این بیانیه آمده است وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است مراکزی برای پذیرایی از ۳۳۶ هزار و ۵۰۰ پناهجوی سوری در اراضی سوریه ایجاد شده است که ظرفیت پذیرش برای ۷۳ هزار و ۶۰۰ نفر در استان ریف دمشق، ۱۳۴ هزار و ۳۵۰ نفر در استان حلب، ۶۴ هزار نفر در استان حمص، 10 هزار و ۶۰۰ نفر در حماه، ۴۵ هزار نفر در دیرالزور و 8 هزار و ۹۵۰ نفر در قلمون شرقی ایجاد شده است.

در بخش دیگری از گزارش وزارت دفاع روسیه می خوانیم: تعداد پناهجویانی که از ابتدای سال ۲۰۱۸ به سوریه بازگشته ‌اند به ۱۰۱ هزار و ۶۴۱ نفر می رسد که از این میان ۳۷ هزار و ۵۲۱ نفر زن و ۴۸ هزار و ۲۸۲ نفر کودک بودند.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی سازمان بین الملل مهاجرت در نوامبر سال گذشته 6.1 میلیون سوری در سال 2011 از این کشور آواره شدند که منازل 96.3 درصد از آنها در جنگ تخریب شده که به بازسازی نیاز دارد.

دفتر هماهنگ کننده امور بشر دوستانه سازمان ملل متحد نیز در گزارشی اعلام کرد 13.1 میلیون نفر در سوریه به کمک های انسانی نیاز دارند. در بخش دیگری از این گزارش آمده است 5.6 میلیون نفر از مردم سوریه در پی جنگ در این کشور مجبور به مهاجرت به دیگر نقاط سوریه شده اند و در عین حال 5.5 میلیون نفر دیگر نیز به دیگر کشورهای جهان مهاجرت کرده اند. همچنین بر اساس این گزارش 2.98 میلیون نفر از مردم سوریه در مناطق دور از دسترس به سر می برند.

کد خبر: 962159

وب گردی

وب گردی