تصویب قانون جنجالی "کشور یهود"

مجلس اسرائیل قانون مورد مناقشه‌ای را تصویب کرد که طبق آن اسرائیل رسما به عنوان یک "کشور یهودی" شناخته‌ می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، مجلس اسرائیل قانون جنجالی را به تصویب رسانده که براساس آن این کشور منحصرا به عنوان یک کشور یهودی تعریف می‌شود. زبان عربی نیز دیگر زبان رسمی و اداری این کشور نیست و تنها زبان عبری به رسمیت شناخته می‌شود.

تصویب این قانون با مخالفت نمایندگان عرب اسرائیل مواجه شده است.

قانون "کشور یهود" اسرائیل را به عنوان "میهن مردم یهودی" می‌داند و می‌گوید گسترش شهرک‌های یهودی نشین در مناطق اشغالی به نفع منافع ملی اسرائیل است.

مطابق این قانون، عبری تنها زبان رسمی اسرائیل و بیت‌المقدس (شامل هر دو بخش شرقی و غربی) پایتخت این کشور است.

فلسطینی‌ها خواهان تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی به پایتختی بیت المقدس شرقی هستند. بخش شرقی بیت المقدس در جریان جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷ به اشغال اسرائیل در آمد.

"مرگ دموکراسی" در اسرائیل؛ این عنوانی است که نماینده عرب پارلمان اسرائیل برای مصوبه جدید پارلمان این کشور به کار برده است.

مصوبه جدید در حقیقت نسخه تعدیل‌ شده طرحی با نام "قانون ملیت" است. ۶۲ نفر از ۱۲۰ نماینده پارلمان اسرائیل به این طرح رأی مثبت دادند و ۵۵ نفر مخالف آن بودند.

"بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از یک "لحظه کلیدی" در تاریخ صهیونیسم و کشور اسرائیل صحبت کرده است. در مقابل نمایندگان عرب پارلمان اسرائیل با صدای بلند در صحن مجلس مخالفتشان را با این مصوبه اعلام و نسخه این طرح را به شکلی نمادین پاره کردند.

"احمد تیبی" یکی از نمایندگان عرب از "قانونی نژاد پرستانه" صحبت کرده که معنای آن "مرگ دموکراسی" در اسرائیل است.

زبان عربی اگر چه زبان بیش از ۱.۵ میلیون شهروند عرب اسرائیل است اما دیگر به عنوان یک زبان رسمی شناخته نمی‌شود.

عرب اسرائیلی اصطلاحی است که در مورد فلسطینیان ساکن اسرائیل به کار می‌رود، یعنی در سرزمین‌هایی که تحت حاکمیت دولت اسرائیل قرار دارد.

عرب‌های اسرائیلی یک پنجم جمعیت این رژیم را تشکیل می‌دهند.

طبق قانون، آنها حقوق برابر با یهودیان دارند اگرچه همواره از تبعیض و برخورد با آنها به عنوان شهروند درجه دو شکایت کرده‌اند.

هفته گذشته اسرائیل سفیر اتحادیه اروپا در این کشور را به دلیل آنچه رسانه‌ها از آن با عنوان "گرایش نژادپرستانه" در نقد این قانون از سوی سفیر خوانده بودند، سرزنش کرد. او این قانون را به خصوص برای عرب‌های اسرائیل "تبعیض‌آمیز" دانسته بود. ۲۰ درصد جمعیت اسرائیل را اعراب تشکیل می‌دهند و ۷۵ درصد نیز یهودی هستند.

در هفته‌های گذشته علیه این قانون اعتراضاتی در اسرائیل صورت گرفت. دادستان کل هشدار داد که تصویب این قانون می‌تواند پیامدهایی بین‌المللی برای اسرائیل داشته باشد. او خواستار آن شده بود تا این قانون پیش از تصویب شدن مورد بحث قرار بگیرد.

"روون ریولین"، رئیس‌جمهوری رژیم صهیونیستی، نیز نسبت به تبعیض‌آمیز بودن این قانون هشدار داده بود.

این رژیم همواره خود را "کشوری یهودی و دموکراتیک" تعریف کرده است اما این موضوع همواره مورد مناقشه بوده و هیچگاه رسما اعلان نشده بود. همچنین قرار دادن دو واژه "یهودی و دموکراتیک" در کنار یکدیگر نیز مورد بحث بود.

کد خبر: 962213

وب گردی

وب گردی