استقبال روسیه از همکاری با ایران در تأمین هواپیما‌/ شوالیه‌های روسی باز می‌گردند

استقبال روس‌ها در توسعه همکاری‌ هوایی با ایران، برگزاری نشست بین مقامات ایرانی و هیأت بلندپایه روس در مورد همکاری در حوزه صنعت هوایی و انعقاد توافق‌نامه‌ دوجانبه، از مواردی بود که دبیر نهمین نمایشگاه هوایی ایران عنوان کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بیژن بنکدار ، با اشاره به لزوم بهسازی و نوسازی ناوگان هوایی ایران، به موضوع تحریم‌های ناجوانمردانه‌ در صنعت حمل و نقل هوایی کشورمان اشاره کرد و افزود: با این وجود کشورهایی نظیر روسیه تمایل دارند، در این حوزه با ایران همکاری داشته و در نوسازی ناوگان هوایی‌ ‌قراردادهایی با ایران منعقد کنند.

اوبا تأکید بر اینکه ایران باید به سمت بازسازی و نوسازی ناوگان هوایی خود پیش برود، گفت:‌ در بحث توسعه فرودگاه‌ها و سرمایه‌گذاری در بخش هوایی کشور، برگزاری نمایشگاه‌های هوایی فرصت مناسبی است که مسئولان داخلی و خارجی‌ها با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو داشته باشند و قراردادهایی‌ منعقد شود.

* تلاش برای استفاده از قابلیت‌ بین‌المللی در هواپیماهای غیرنظامی

دبیر نهمین نمایشگاه بین‌المللی هوایی ایران با تأکید بر اینکه ایران باید به سمت بازسازی و نوسازی هوایی خود پیش برود، به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی هوایی ایران در آبهای خلیج فارس و جزیره کیش از تاریخ پنجم تا هشتم آذرماه 97 ‌اشاره کرد.

او ارائه توانمندی‌ کشور در حمل و نقل هوایی و این صنعت را از اهداف نمایشگاه برشمرد و گفت: ایجاد فرصت‌های تعامل با کشورهای خارجی، ارائه توانمندی داخلی و ارائه توانمندی شرکت‌های هواپیمایی از اهداف برگزاری نمایشگاه امسال است.

دبیر نهمین نمایشگاه بین‌المللی هوایی ایران بیان کرد: در بحث توسعه فرودگاه‌ها و سرمایه‌گذاری در بخش هوایی کشور، نمایشگاه فرصت مناسبی است که مسئولان داخلی با خارجی‌ها دیدار و گفت‌وگو داشته باشند.

او برگزاری این نمایشگاه در خلیج فارس را از نظر استراتژیک با اهمیت دانست و گفت: شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در کنار یک شرکت هلی‌کوپتری‌ در قالب پاویون و به صورت متمرکز در نمایشگاه امسال حاضر هستند؛ موانع توسعه شرکت‌های هواپیمایی، مشکلات آنها و غیره در این نمایشگاه بررسی می‌شود.

بنکدار ادامه داد: سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی نظارت بر ایرلاین‌ها، سازمان منطقه آزاد کیش و انجمن شرکت‌های هواپیمایی از حامیان نمایشگاه هستند، ضمن آنکه در این نمایشگاه ستاد توسعه هوایی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، اتحادیه صنایع هوایی و فضایی، سازمان صنایع هوایی، مرکز ملی فضایی و شرکت‌های دانش‌بنیان حضور می‌یابند.‌

او مقامات حاضر در این نمایشگاه را‌ وزیر راه و شهرسازی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، سفرای کشورهای خارجی، وابسته‌های نظامی کشورهای مختلف و دست‌اندرکاران صنعت حمل و نقل هوایی کشور اعلام کرد.

* استقبال روسیه در همکاری با ایران برای تأمین هواپیما و قطعه

بنکدار‌ با اشاره به استقبال خارجی‌ها بابت حضور در نمایشگاه ‌‌هوایی، گفت: ‌توافقنامه دوجانبه‌ای بین نمایشگاه هوایی ایران و نمایشگاه مکس روسیه همچنین تفاهم‌نامه‌ای با نمایشگاه دفاعی روسیه داریم‌ که دو طرف در نمایشگاه‌های هوایی یکدیگر حضور یابند.

دبیر نهمین نمایشگاه بین‌المللی هوایی ایران با اشاره به استقبال روس‌ها برای حضور در نمایشگاه هوایی امسال، افزود: در نمایشگاه هوایی امسال هم شوالیه‌های روسی با سوخوی 27 یا میگ 29 و 6 فروند جت ام39 ‌حضور می‌یابند، ضمن آنکه جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این چهار روز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت و عملیات هوایی خواهند داشت.

بنکدار با بیان اینکه در این نمایشگاه یک روز به نام روز روسیه است، گفت: ‌شرکت‌های «اوآک»، «اودکا» و «راشن هلی‌کوپتر» که هر سه شرکت‌های مادر هوانوردی‌ روسیه هستند که در نمایشگاه امسال حضور می‌یابند؛ همچنین در این نمایشگاه نشست بین مقامات ایرانی و هیأت بلندپایه روسی حول محور همکاری‌های دوجانبه برگزار می‌شود که منجر به توافق و همکاری‌ دوطرف خواهد شد تا بدین ترتیب شرکت‌های طرفین نیز همکاری مناسب‌تری با یکدیگر داشته باشند و به توافق‌نامه‌هایی منجر ‌شود.

بنکدار تأکید کرد: با درنظر گرفتن تحریم‌ها،‌ در بحث حمل و نقل هوایی مسافری و بازرگانی به دنبال شرایطی هستیم که از قابلیت‌های هواپیماسازی بین‌المللی خصوصاً از توان روسیه در بحث هواپیماهای مدرن سیویل (غیرنظامی) کمک بگیریم تا کمکی به صنعت هوانوردی کشور شود؛ مارکت هوایی ایران برای شرکت‌های دنیا جذاب است و این با وجود تحریم‌ها، از چشم شرکت‌های خارجی دور نخواهد ماند؛ رقابت در بحث صنعت حمل و نقل هوایی شدید است.

او اضافه کرد: روس‌ها در این حوزه همکاری مناسبی دارند و تمایل دارند در این حوزه با ما همکاری کنند.

* برگزاری مسابقات هواپیمای بدون سرنشین و پهپادهای غیرنظامی

دبیر نهمین نمایشگاه بین‌المللی هوایی ایران افزود:‌ در کنار این نمایشگاه، اولین کنفرانس بین‌المللی هوانوردی عمومی با همکاری پژوهشگاه هوافضا و دانشکده‌های هوافضا برگزار می‌شود.

او با بیان اینکه امسال با احتساب شرکت‌های دانش‌بنیان حدود 150 شرکت در این نمایشگاه حضور دارند، گفت: حدود 30 شرکت خارجی بابت حضور در نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند.

بنکدار اظهار داشت: شرکت‌های دانش‌بنیان دستاوردها و پیشرفت‌های خود را در این نمایشگاه عرضه خواهند کرد‌‌.

او همچنین از برگزاری مسابقات هواپیماهای بدون سرنشین و پهپادهای غیرنظامی با همکاری بخش‌‌های مختلف تولیدی کشور در این عرضه ‌خبر داد.

منبع: فارس

402

کد خبر: 962253

وب گردی

وب گردی