آمادگی عراقی‌ها برای راه‌اندازی شعبه‌ای از دانشگاه آزاد اسلامی ایلام در عراق

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام از آمادگی سرمایه‌گذاران و مسئولان عراقی برای راه‌اندازی شعباتی از این دانشگاه در استان‌های همجوار ایلام در کشور عراق خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز محمد میرزایی حیدری در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی ایلام به عنوان آخرین دانشگاه آزاد اسلامی مرکز استان تیر سال 1377 در یک ساختمان اجاره‌ای با 210 دانشجو و چهار رشته کاردانی راه‌اندازی شد. البته این تأخیر نسبت به سایر استان‌ها به دلیل مشکلات این استان در دوران بازسازی پس از جنگ بود ولی به هرحال ایلام دارای جوان‌ترین دانشگاه آزاد اسلامی مرکز استان است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام افزود: «استان ایلام بین استان‌های مرزی اگرچه کمترین جمعیت را دارد ولی دارای طولانی‌ترین مرز زمینی با کشور عراق است. این مرز طولانی عاملی برای جذب نشدن دانشجویان عراقی در دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام بوده که همجواری با استان‌هایی مانند کرمانشاه و خوزستان که واحدهای دانشگاهی قدرتمندی دارند بر شدت این موضوع افزوده است. البته اکنون دانشگاه آزاد اسلامی ایلام حدود 3700 دانشجو در 6 رشته دکتری، 25 کارشناسی ارشد و 60 رشته کارشناسی و کاردانی دارد.»

وی خاطرنشان کرد: «به لحاظ مالی دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام شرایط مالی مساعدی ندارد و این واقعیت، لزوم صرفه‌جویی، مدیریت هزینه‌ها و جذب درآمدهای غیرشهریه را اجتناب‌ناپذیر می‌کند. حذف برخی از رشته‌های دانشگاهی از دانشگاه آزاد اسلامی ایلام با وجود داشتن امکانات و اعضای هیأت علمی و دادن مجوز جذب دانشجو در این رشته‌ها به مراکز غیرانتفاعی که حتی عضو هیأت علمی ندارند، باعث افزایش مشکلات دانشگاه شد.»

دبیر هیأت امنای استان ایلام خاطرنشان کرد: «یکی از اولویت‌های دانشگاه آزاد اسلامی ایلام جذب دانشجو در رشته‌های علوم پزشکی و پیراپزشکی است که امیدواریم از مهر سال جاری در رشته پرستاری جذب دانشجو اتفاق بیفتد. جذب دانشجو در رشته‌های کارشناسی اتاق عمل و علوم آزمایشگاهی نیز در دستور کار قرار دارد که در حال تکمیل امکانات و تجهیزات هستیم.»

میرزایی ادامه داد: «استان ایلام با برخی از استان‌ها و شهرهای همجوار عراقی مانند شهر کوت هم‌زبان است و این می‌تواند ظرفیت مناسبی برای جذب دانشجوی عراقی باشد که متأسفانه تاکنون این فرصت از دست رفته است و دانشجویان عراقی در دانشگاه‌های برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس و اردن مشغول به تحصیل شدند. جذب دانشجوی عراقی علاوه بر کسب درآمد می‌تواند در روابط فرهنگی و سیاسی دو کشور نیز مؤثر باشد. البته مذاکراتی در این زمینه انجام شده است و امیدواریم سال جاری گام‌های مثبتی برداشته شود.»

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: «برخی سرمایه‌گذاران تمایل دارند تا شعباتی از دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام در استان‌های همجوار در کشور عراق راه‌اندازی کنند. این سرمایه‌گذاران برای تأمین ساختمان‌ها، تجهیزات و امکانات سخت‌افزاری اعلام آمادگی کرده‌اند و البته استادان و طرح‌ درس‌ها از سوی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام تأمین می‌شود. مسئولان مربوطه در کشور عراق نیز با چنین پیشنهاداتی موافق هستند. البته بابد توجه داشت که کشورهایی نظیر هند و پاکستان و عربستان به راه‌اندازی دانشگاه در کشور عراق مبادرت ورزیده‌اند و کشور ما نباید از این غافله عقب بماند.»

این مسئول اظهار کرد: «طرح ساخت تخت‌خواب بیمارستانی پیشرفته از جمله طرح‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی ایلام است که در حال پیگیری‌های اجرای آن هستیم؛ علاوه بر این با چندین گلخانه که به دلیل بروز مشکلات تعطیل شدند، رایزنی‌هایی صورت گرفته تا برای راه‌اندازی و جذب درآمد با آنها همکاری شود.»

وی افزود: «با برخی کارخانه‌های استان که ظرفیت تولیدی پایینی دارند، توافقاتی منعقد شده است تا با مشاوره و همکاری تحقیقاتی استادان دانشگاه آزاد اسلامی ایلام، هم ظرفیت و توان تولید این کارخانه‌ها افزایش یابد و هم دانشگاه به بازاریابی برای آنها بپردازد و در نهایت نیز دانشگاه در سود شرکت سهمی داشته باشد.»

میرزایی خاطرنشان کرد: «تلاش می‌کنیم با جذب درآمدهای غیرشهریه کسری بودجه دانشگاه را جبران کنیم. برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز اقداماتی از جمله اصلاح احکام و پرداختی‌ها، ابلاغ دستور استفاده‌نکردن از امکانات دانشگاه برای امور شخصی و ... انجام شده است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام گفت: «استان ایلام و مردم بزرگوار این منطقه در هشت سال دفاع مقدس جانانه از میهن اسلامی دفاع کردند و اکنون انتظار توجه بیشتری از مسئولان برای حل مشکلات و دغدغه‌های این استان بویژه در مسائل آموزشی دارند.»

کد خبر: 962273

وب گردی

وب گردی