بلایی که برگزیت سر دانشجویان می آورد

مسأله ماندن یا خروج انگلستان از اتحادیه اروپا در تاریخ 23 ژوئن 2016 به رفراندوم  گذاشته شد و مردم به خروج از این اتحادیه رای دادند. پارلمان انگلیس با تصویب لایحه خروج این کشور از اتحادیه اروپا، رسما راه را برای آغاز اجرایی‌ شدن لایحه‌ای که به برگزیت شهرت یافت، هموار کرد. در این بین سطح آموزشی و شرایط ویزا، کار، هزینه های تحصیل و مواردی از این قبیل در مورد دانشجویان، دست خوش نا آرامی هایی قرار خواهد گرفت که به بررسی آن ها پرداخته ایم.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شرایط برای دانشجویانی که از این اتحادیه در دانشگاه های انگلیس در حال تحصیل هستند و بالعکس تغییر خواهد کرد و مسیر تحصیلی و هزینه های آن ها دست خوش تغییراتی نه چندان خوشایند قرار خواهد گرفت.

دانشجویان انگلیسی نیز همانند دانشجویان آمریکا که نگرانی قانون داکا آن ها را تهدید می کند، در مورد آینده تحصیلاتی خود با مسائلی نگران کننده و تاثیرگذار روی روند تحصیلی مواجه هستند.

در چنین شرایطی سوال های متفاوتی به ذهن متبادر خواهد شد که به بررسی برخی از آن ها پرداخته ایم.

آیا هزینه تحصیل و کمک های مالی تغییر خواهد کرد؟

با این که دولت انگلیس در 21 آوریل 2017، اعلام کرد که در مورد وام و کمک های تحصیلی با دانشجویان اتحادیه اروپا که از پاییز 2018 مشغول تحصیل در دانشگاه های انگلستان خواهند شد، مانند دانشجویان داخلی برخورد می شود، به نظر می رسد شرایط و هزینه های تحصیلی برای دانشجویان اروپا در دراز مدت سخت خواهد بود.

دانشجویان در آینده مجبور به پرداخت هزینه های بالا برای تحصیل در انگلستان می شوند.

این مساله در 4 ژوئیه 2018، برای دانشجویان اتحادیه اروپا که تحصیل خود را در پاییز 2019 آغاز می کنند نیز تایید شد.

هنوز مشخص نشده است که آیا تغییراتی در سال تحصیلی 2020/21 اعمال خواهد شد یا نه.

به نظر می رسد که دانشجویان اتحادیه اروپا در دراز مدت، احتمالا مجبور به پرداخت هزینه هایی بالاتر از کسانی که اکنون خارج از اتحادیه اروپا در حال تحصیل در انگلستان هستند، بشوند. با این حال در حالت واقع بینانه تر در صورت سقوط ارزش پوند ادامه تحصیل برای دانشجویان بین المللی در انگلیس محتمل تر خواهد بود.

آیا دانشجویان اتحادیه اروپا باید برای ویزای دانشجویی درخواست کنند؟

بعد از برگزیت احتمال دارد که مقررات جدیدی مطرح شود و اگر بریتانیا از موافقتنامه های مربوط به آزادی عمل خارج شود ممکن است دانشجویان اتحادیه اروپا که در آینده خواستار تحصیل در انگلستان هستند مجبور به اخذ ویزای درجه 4 یا ویزا تحصیلی کوتاه مدت شوند.

احتمالا تغییرات گسترده ای در سیستم فعلی ویزای دانشجویان اعمال شود که بر تمامی دانشجویان بین المللی تأثیر می گذارد.
« امبر رود» وزیر کشور انگلیس در ماه اکتبر، پیشنهاد های مختلفی را برای صدور ویزا به دانشجویان ارئه داد تا بدین وسیله به کاهش مهاجرت کمک کند.

دانشجویان برای دریافت ویزای تحصیلی با شرایط سخت گیرانه مواجه خواهند شد


رود یک سیستم دوجانبه را معرفی کرد که در آن قوانینی سخت گیرانه برای دانشجویان دوره های با کیفیت پایین تر، اعمال می شود. با این که عملی شدن و پیش رفتن این پیشنهادات روشن نیست اما با انتقادات طیف سیاسی و جامعه آموزش عالی رو برو شده است.

آیا مردم بریتانیا خواهان دانشجویان بین المللی کمتری در این کشور هستند ؟

به نظر می رسد به طور کلی پاسخ این سوال نه باشد. در نظرسنجی عمومی انجام شده توسط دانشگاه های انگلیس در اکتبر 2016، 75 درصد از افراد اعلام کردند که می خواهند تعداد دانشجویان بین المللی تغییر نکند یا افزایش یابد.

علاوه بر این، تنها 24 درصد از پاسخ دهندگان اظهار داشتند که دانشجویان بین المللی را از مهاجران می دانند اما می گویند که دانشجویان مشکل سطح بالای مهاجرت نیستند.

مردم و جامعه علمی انگلیس برای جلوگیری از روی برگرداندن دانشجویان از دانشگاه های این کشور کمپین «ما بین المللی هستیم» را راه اندازی کرده اند

بیش از 100 دانشگاه و سازمان تاکنون به کمپین (ما بین المللی هستیم) «#WeAreInternational » ملحق شده اند که هدف آن اطمینان از عدم کاهش دانشجویان بین المللی و دانشگاهیان، بعد از برگزیت در انگلستان، است.

آیا تبعه های اتحادیه اروپا برای کار در انگلستان نیاز به ویزا دارند؟

در حال حاضر، رایج ترین ویزا برای کار در انگلستان، «سطح 2 (عمومی)» نیاز به داشتن پیشنهاد کاری در محل مقصد دارد.

اگر این مساله باقی بماند، زندگی برای اتباع اتحادیه اروپا که در حال حاضر نیازی به ویزا برای کار در انگلیس ندارند، سخت تر می شود.

با این حال، ممکن است انگلستان به نوعی مصالحه در مورد مساله آزادی عمل دست یابد و با ارائه مهلت به فارغ التحصیلان و سایر شهروندان اتحادیه اروپا، امکان یافتن کار در انگلستان را به آن ها بدهد.

چگونه دانشجویان بریتانیایی تحت تاثیر قرار خواهند گرفت؟

بسیاری از دانشجویان انگلیس نگرانند که برگزیت فرصت های آن ها را برای تحصیل، سفر و کار در اتحادیه اروپا محدود می کند.
احتمال دارد که دانشجویان بریتانیا در آینده در بسیاری از کشورهای اروپایی با هزینه های بیشتری روبرو شوند زیرا دیگر واجد شرایط نرخ های داخلی نخواهند بود و ممکن است مجبور به درخواست ویزای دانشجویی شوند.

محدودیت هایی برای تحصیل، کار و بورس «اراسموس»، برای دانشجویان انگلیسی به وجود می آید

دانشجویان بریتانیایی احتمالا دیگر واجد شرایط دریافت کمک مالی بورس" اراسموس" نخواهند شد (یا به میزان فعلی مساعدت نخواهند گرفت)؛ اگرچه دانشگاه های انگلستان در تلاش برای حفظ همکاری های قوی در داخل و خارج از اروپا هستند.

آیا پژوهش های بریتانیا تحت تاثیر قرار خواهد گرفت؟

به دنبال نتیجه رفراندوم، محققان بریتانیایی نگرانی های خود را در مورد مشکلات کاهش بودجه اتحادیه اروپا (که تقریبا سالانه به میزان 1 میلیارد پوند است) ابراز کردند.

همچنین نگرانی ها در مورد کاهش احتمالی استعدادهای ورودی به انگلیس وجود دارد. 16 درصد از محققان دانشگاه بریتانیا در حال حاضر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا آمده ان.؛ طی یک بررسی در بین بیش از 1000 تن از پژوهشگران و استادان دانشگاه های انگلیس در ژانویه 2017، سه چهارم دانشجویان اتحادیه اروپا در بریتانیا، اظهار داشتند که بعد از برگزیت این کشور را ترک خواهند کرد.

کاهش استعداد های ورودی، وام، طرح های پژوهشی و سرمایه گذاری در صنعت از دیگر تبعات برگزیت است

از طرف دیگر مشارکت های پژوهشی بین موسسات نیز ممکن است کاهش یابد و سرمایه گذاری در صنعت نیز ممکن است کم شود، در حالی که وام گرفتن برای دانشگاه ها و دولت احتمالا مشکل تر (و گران) باشد.

دانشگاه های انگلستان از شهرت و امکانات بالایی برخوردار هستند و برگزیت می تواند به بخش آموزش عالی این کشور لطمه بزند. دانشجویان و اعضای هیات علمی برای حفظ کیفیت آموزشی باید تلاش های بسیاری نمایند.

بدون شک دانشگاه ها و دانشجویان این کشور «داخلی و بین المللی» در بحث ها آینده بسیار مهم خواهند بود.

تهیه تنظیم: مژگان الیکائی

کد خبر: 962336

وب گردی

وب گردی