واکنش های دانشجویی به بازرسی آژانس انرژی اتمی از دانشگاه‌ها

بسیاری از فعالان سیاسی و دانشجویی نسبت به بازرسی آژانس انرژی اتمی از دانشگاه‌ها واکنش نشان داده و تلاش کردند تا مردم را نسبت به عواقب این بازرسی آگاه کنند. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دوازدهم تیرماه بود که بازرسان سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در اقدامی غیرمعمول و غیرمتعارف از دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت بازدید و از آن نمونه‌برداری کردند. در 25 تیرماه، خبری مبنی بر احتمال حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دانشگاه شریف در خبرگزاری دانشجو منتشر شد. در این خبر، بسیج دانشجویی دانشگاه شریف نسبت به خبر غیر رسمی حضور بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در این دانشگاه واکنش نشان داده و اعلام کرد: «بسیج دانشجویی به دنبال صحت و سقم این خبر می باشد؛ اما نسبت به واقعیت داشتن این خبر هشدار می دهد.»

واکنش وزیر علوم به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی

دکتر منصور غلامی، وزیر علوم در روز سه شنبه 26 تیرماه، در حاشیه آیین چهلمین روز درگذشت دکتر احمد احمدی نسبت به خبر بازدید بازرسان آژانس اتمی از دانشگاه ها واکنش نشان داد و گفت: «این بحث به طور کلی مربوط به شورای عالی امنیت ملی است ولی اخیرا و از زمانی که من مسئولیت وزارتخانه را به عهده گرفته ام، این اتفاق نیفتاده است.»

وی در زمینه فعالیت های هسته ای تحقیقاتی در دانشگاه ها گفت: «تعیین حد و حدود فعالیت های هسته ای به عهده شورای عالی امنیت ملی است اما دانشگاه ها به طور کلی برای تحقیقات علمی خود محدودیت خاصی ندارند مگر اینکه در تعارض با امنیت ملی قرار بگیرد.»

اما وی در 27 تیرماه، پس از جلسه هیات دولت در مورد این بازرسی ها اعلام کرد: «موردی که انجام شده نه با هماهنگی وزارت علوم بود و نه متاسفانه دانشگاه به وزارت علوم گزارش داده است، لذا من قبلا اظهار بی اطلاعی کرده بودم، بعد بررسی کردم دیدم دلیلش این بوده که چون دانشگاه موظف بوده تصمیم شورای عالی امنیت ملی را اجرا کند؛ دیگر به هر دلیل به ما اطلاع نداده است. بازرسی از این دانشگاه در سطح بازدید از ازمایشگاه ها بوده که خوشبختانه هیچ مشکلی هم در پی آن پیش نیامد و به افراد مربوط نبوده است.»

پاسخ سخنگوی انرژی اتمی به ادعای بازرسی آژانس از یک دانشگاه

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، در 26 تیرماه درباره برخی ادعاها از سوی استادان یک دانشگاه کشور مبنی بر بازرسی آژانس از این دانشگاه بدون تایید یا تکذیب این بازرسی اعلام کرد: «ما در مورد دسترسی‌هایی که در داخل سایت‌های هسته‌ای‌مان انجام می شود، اطلاعاتی نمی‌دهیم و از آژانس هم خواستیم اطلاعاتی ارائه ندهد و این سیاست کلی ماست. به علاوه دسترسی‌های تکمیلی طبق پادمان و پروتکل الحاقی محرمانه است؛ به همین دلیل علاقه نداریم بگوییم از کجا و به چه دلیل بازرسی شده است.»

بیانیه سازمان بسیج اساتید درخصوص بازرسی آژانس از دانشگاه های کشور

سازمان سازمان بسیج اساتید کشور با صدور بیانیه ای در خصوص بازرسی آژانس از دانشگاه های کشور، اعلام کرد: «در صورت تکرار ورود ماموران خارجی به صحن و سرای دانشگاه ها و مراکز علمی وطن جنبش استادی ایران مهارت ملی «انقلاب دوم» را نوسازی خواهد کرد.» (برای خواندن مشروح این بیانیه اینجا کلیک کنید.)

واکنش های فعالان سیاسی و تشکل های دانشجویی

بسیاری از افراد نسبت به این خبر واکنش نشان دادند، که از جمله آن ها می توان به تشکل های دانشجویی اشاره کرد. بسیاری از این افراد در رسانه های اجتماعی، تلاش کردند تا مردم را نسبت به عواقب بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی از دانشگاه ها آگاه کنند.

مجتبی مرادی ، فعال تشکل‌ های دانشجویی - دانشجوی ارشد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در توییتر خود نوشت: «یه سری استاد دانشگاه هستن که همیشه ژست علمی میگیرن، واقعا موندم الان چی میگن که اومدن به ناموس علمی تجاوز کردن!! متاسفانه این اساتید همیشه دم از علم میزنن اما معلوم نیست الان کجایند.»

محمود قائدی ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏فعال دانشجویی، کارشناس فرهنگی با انشار عکس زیر در توییتر خود نوشت: «اول جاسوس ها برن دانشگاه ها؛ بعد رسانه ها را خفه کنیم! به اسم مصلحت؛ اقتدار ملی را لگد مال می کنند برجامی ها...»

محمد صادق محمدیان مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف معتقد است بازرسان آژانس، جاسوس هستند. وی در توییتر خود نوشت: «شیوه شهادت شهدای هسته ای مان به ما ثابت کرده بازرسان آژانس فقط برای آژانس بازرسی نمی کنند بلکه بازرسان جاسوس ای هستند که برای شیطان بزرگ جاسوسی هم می کنند.»

سعید توانا راد، فعال دانشجویی اتحادیه انجمن‌های اسلامی مستقل در این زمینه در توییتر خود نوشت: «اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل بلافاصله پس از اطلاع از ورود بازرسان جاسوس به حریم دانشگاه وارد موضوع شد. پیش از هر اقدام خودجوش، نامه‌ای به آقای شمخانی نوشته شد که امیدواریم جدی گرفته شود وگرنه مجبوریم مطالبات را ملموس‌تر به گوششان برسانیم!»

علی الوند کارشناس مدیریت معتقد است برای نخبه های ایران از قبل طرح و نقشه کشیده شده است. وی در توییتر خود نوشت: «برای نخبه های ایران از قبل طرح و نقشه را کشیده و با ایجاد وسوسه و پول و امکانات،نخبه ها را به کشورهای اروپایی می برند. این تعداد از نخبه ها هم که می خواهند در داخل تحصیل کنند و ایران را بسازند در معرض چشمان جاسوس ها قرار دارند و روی مخ آنها هم مدام کار می کنند.»

جواد نیکی ملکی فرزند شهید نیکی ملکی پاسدار شهید محافظ پرواز ناتمام 655، نسبت به این بازرسی در توییتر خود اینگونه واکنش داد: «پس کجایند خرازی‌ها و همت‌ها و باکری‌هایِ نسل چهارم انقلاب در دانشگاه‌ها؟ وزوایی کجاست که بر این حقارت بشورد؟!هیچ متوسلیانی پیدا نمی‌شود که بر صورت دشمنِ دوست‌نما سیلی بزند؟! جنبش دانشجویی در توطئه بازرسان جاسوس کجاست؟!»

پدرام جدی، فعال دانشجویی در توییتر خود نوشت: «برجامی که تعهداتش فقط برای ما بود و بس... در مقطعی که نفعی برای ایران ندارد بازرسان آژانس انرژی اتمی از دانشگاه های ایران سرزده بازید می کنند! آنها به دنبال چه چیزی هستند؟ شهید دیگری در راه است؟»

پویا سلیمانی، مسؤل سیاسی بسیج دانشجویی شریف در توییتر خود نوشت: «تجربه به خوبی نشان داده است، بازرسان آژانس چه خدمتی به اسرائیل در ترور دانشمندان هسته ای کرده‌اند، سوال اینجاست در شورای عالی امنیت ملی چه می گذرد؟ بنا به کدام مصالح بازرسان جاسوس را به دانشگاه ها راه می دهید؟»

رضا عابدی گناباد پژوهشگر مسائل سیاسی و فعال رسانه ای نسبت به بازرسی سازمان آژانس بین المللی انرژی اتمی واکنش نشان داد و در توییتر خود نوشت: «فکر کنم با این شرایط احتمالا سر کلاس های درس من هم برای نمونه برداری از محیط و مصاحبه با دانشجویان بی نوا تشریف بیاورند این بازرسان جاسوس! باز آمار نخبه هامون رو برای #ترور ندهند به اسرائیلی ها و آمریکایی ها. خدا رحم بکنه.»

201

کد خبر: 962346

وب گردی

وب گردی