بازدید محرمانه از مراکز علمی در سایه بی اطلاعی مسئولان

بازدید محرمانه بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از مراکز علمی کشور در حالی انجام شده است که تا کنون هیچ مسئولی پاسخ دقیقی در این باره نداده است و از جزئیات آن اظهار بی اطلاعی کرده اند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، 12 تیرماه تعدادی از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی طی اقدامی عجیب از لابراتوار فیزیک دانشگاه علم و صنعت بازدید به عمل آوردند.

خبر این اقدام غیر معمول که نوعی نقض حاکمیت ملی کشور در حوزه علم به شما می رود، در همان ابتدای امر مورد اعتراض جمعی از دانشجویان و برخی مسئولان قرار گرفت؛ البته نکته حائز اهمیت این ماجرا، سرزده و مخفیانه بودن این بازدید است که ابهامات زیادی را درباره هدف این بازرسان در ذهن ایجاد می کند.

پس از انتشار این خبر، منصور غلامی وزیر علوم و جبارعلی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت این بازدید را تکذیب کردند؛ اما یک روز بعد وزیر علوم ضمن تایید این خبر اعلام می کند وزارت علوم از این بازدید هیچ اطلاعی نداشته است.

وی همچنین افزود: شورای عالی امنیت ملی برای آن بازدید مورد مجوز داده بود و چون بدون هماهنگی با وزارت علوم بوده و گزارشی هم از دانشگاه به وزارت علوم نیامد، از این رو این مسائل به وجود آمد.

بی اطلاع بودن غلامی در حالی است که وزارت علوم به عنوان نهادی که مسئول پیگیری امور دانشگاهی کشور از جمله بازدیدها است باید به شکل جدی در مورد این بازدید نیز اقدامات لازم را انجام داده باشد.

اما پس از وزیر علوم، محمد رضا عارف رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه از حضور بازرسان آژانس انرژی اتمی در دانشگاه‌های کشور اطلاع کافی ندارد، گفت: من از طریق رسانه‌ها مطلع شدم گروهی بازدید انجام داده‌اند.

عارف در ادامه گفت: در صورت انجام بازدید ما هیچ‌گونه نگرانی در رابطه با این موضوع نخواهیم داشت.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در رابطه با این بازدید چنین گفت: درباره بازدید یا بازدیدها، چون حوزه من نیست، صحبتی نمی‌کنم، خواهش می‌کنم از سخنگوی سازمان انرژی اتمی پیگیری کنید.

تا کنون وزیر امور خارجه و حتی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در این خصوص موضع گیری نکرده اند و چرایی این بازدید و اهداف آن تا بدین لحظه در سایه ای از ابهام و سوال قرار دارد.

بازدید غیر قانونی از مراکز مهم علمی کشور نه تنها نقض حاکمیت ملی محسوب می شود بلکه امکان به خطر افتادن امنیت کشور و دسترسی به اسناد محرمانه و مهم را در پی دارد؛ بازدید کسانی که حتی احتمال جاسوس بودن آن ها نیز وجود دارد باید زنگ هشداری برای مسئولان ذی ربط باشد که استقلال و امنیت کشور به راحتی به تاراج نرود.

قطع به یقین مسئولان به جای اظهار بی اطلاعی، باید پاسخگو باشند و به سرعت در جهت شفافیت و روشن شدن هرچه بیشتر این موضوع اقدامات لازم را انجام دهند.

تهیه و تنظیم: شایان دنیادیده

302

کد خبر: 962391

وب گردی

وب گردی