تأثیر تحولات اقتصادی و اجتماعی بر خدمات موسسات خیریه و نیازمندان

در چند ماه اخیر درآمد های صاحبان سرمایه و اهل بازار کاهش قابل ملاحظه ای داشته و از آنجا که این اشخاص معمولا نقش تعیین کننده ای در تامین منابع مالی موسسات خیریه دارند، کاهش درآمد آنها بر میزان حمایتشان از موسسات خیریه اثر می‏ گذارد.

به گزارش ایسکانیوز نبی الله عشقی ثانی مدرس دانشگاه و مشاور در امور موسسات خیریه در این یادداشت می نویسد: همزمان با این تحولات و کمبود درآمد ها و افزایش هزینه ها، زندگی اقشار پایین دست و آسیب پذیر سخت‏ تر شده و فقیرتر می شوند، در نتیجه تعداد فقرا و نیازمندان به حمایت های اجتماعی بیشتر و بیشتر می شود.

این دگرگونی های اقتصادی و اجتماعی دو چالش هم به وجود می آورد:

الف- میزان و کیفیت خدمات موسسات خیریه به دلیل ضعف منابع مالی به شدت افت پیدا می کند و کم اثر می شود.

ب- اقشار آسیب پذیر و نیازمند جامعه افزایش یافته و بر تعداد نیازمندان قبلی افزوده می شود، در حالی که درآمد آنها برای تامین حداقل نیازهای اساسی مثل خوراک، پوشاک و مسکن کافی نیست و سایر نیازهایشان به فراموشی سپرده می‏ شود که پیامدهای دیگری دارد.

این در حالی است که به دلیل ناکافی بودن درآمدها، دهک های درآمدی پایین‌تر که با حداقل درآمد تا حدودی زندگیشان را اداره می کردند اکنون نیازمند دریافت کمک از دولت، نهاد های مدنی و موسسات خیریه شده اند.

در شرایطی که دولت به سختی در تلاش است تا دستگاه های وابسته به خود را اداره کند، تعداد اقشار آسیب پذیر رو به افزایش است و موسسات خیریه حامی نیازمندان نیز با کمبود منابع مالی مواجه هستند، چه تدبیری باید اندیشید تا این حداقل امکانات موجود به شکل عادلانه و منطقی تری به صاحبان حق یعنی اقشار فرو دست جامعه برسد. وظیفه این تدبیر اندیشی با چه کسانی است؟ و چه موضوعاتی را شامل می شود؟

به دلیل ناکافی بودن درآمدها، دهک های درآمدی پایین‌تر که با حداقل درآمد تا حدودی زندگیشان را اداره می کردند اکنون نیازمند دریافت کمک از دولت، نهاد های مدنی و موسسات خیریه شده اند

پیشنهاد می کنم با حضور مسئولان موسسات خیریه و دستگاه های متولی حمایت های اجتماعی در دولت مثل سازمان بهزیستی کشور، کمیته امداد امام و دیگر نهاد های وابسته به دولت، نشست هائی برای انجام مشاوره و تبادل نظر و چاره اندیشی و رسیدن به راهکار های مقابله با این شبه بحران برگزار شود.

در گام اول انجام هماهنگی بین موسسات خیریه هر شهرستان و تبادل اطلاعات مددجویان، حذف همپوشانی ها و خدمات موازی، جذب نیازمندان واقعی و تمرکز بر ضروری ترین نیازها باید مورد عنایت قرار گیرد.

البته باید یاد آور شد که مسئولیت شبکه های ملی و موسسات خیریه با تجربه چندین ساله و توانمند بیشتر است تا مقدمات چنین نشست هائی را فراهم آوردند و با هم اندیشی، تجمیع امکانات و منابع به مقابله با بحران پیش رو بپردازند.

700

کد خبر: 962458

وب گردی

وب گردی