سخنگوی صنعت برق: خاموشی‌ها تا 3 هفته‌ی آینده ادامه خواهند داشت/ از مردم عذرخواهی می‌کنیم

سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه گرمای روزانه امسال در شب ها نیز ادامه پیدا کرده است، گفت: متوسط درجه حرارت کشور در هفته گذشته بالاتر از حداکثر درجه حرارت دمای کشور در مدت مشابه سال گذشته بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، محمودرضا حقی فام سخنگوی صنعت برق کشور در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، هدف از برگزاری این نشست را ارائه گزارش از وضعیت تولید و مصرف برق کشور عنوان کرد و افزود: از تمام مشترکین صنعتی، کشاورزی، تجاری و خانگی در این مدت بخاطر محدودیت‌ها عذرخواهی می‌کنیم.

او تصریح کرد: بدون مشارکت آنها وضعیت نابهنجاری را می توانستیم شاهد باشیم. پیش بینی می شود طی سه هفته آینده از این وضعیت عبور کنیم.

حقی فام ادامه داد: الان حداکثر نیاز مصرف و شبکه سراسری ۵۷ هزار مگاوات بود، به طوری که سه هفته گذشته حدود ۵۵ تا ۵۷ هزار مگاوات در نوسان بود تا جاییکه حدود ۵۲ هزار مگاوات را می توانیم تامین کنیم. دلیل این محدودیت ها بیشتر بخاطر کمبود منابع آبی، کاهش ظرفیت تولید از طریق نیروگاه‌های برقآبی و افزایش یک و نیم درجه دمای هوا نسبت به سال‌های گذشته است.

او افزود: نیروگاه هزار مگاواتی نیروگاه اتمی بوشهر در رشد 5 درصدی مصرف برق به صورت گردان در نظر گرفته شده و بر مبنای سناریوهای مختلف رشد حداقل 2 درصدی و حتی برای رشد صفر درصد نیز برنامه هایی برای صنعت برق در نظر گرفته شده است.

حقی فام با بیان اینکه در حال حاضر با حداکثر کسری برق مواجه شدیم، افزود: از سال ۸۹ تا ۸۶ رشد بار کشور ۵ درصد بود و به تازگی رشد بار برق مصرفی به ۳درصد رسید و میزان نوسان برق به ۳هزار مگاوات رسیده است و اگر ۵درصد بود، میزان خاموشی و کسری برق بیشتر هم می شد؛ زیرا مصرف فراتر از ۵۸ هزار مگاوات می رود.

او با تاکید بر اینکه ۲۱ هزار مگاوات برق مصرفی مربوط به بار تجهیزات سرمایشی است، تصریح کرد: ما سال گذشته در نیروگاه های برق آبی به ویژه در زنجیره کارون مشکلی نداشتیم و همین مسأله باعث شد سال گذشته از کسری برق عبور کنیم.

او با تاکید بر اینکه برنامه ریزی در استفاده از نیروگاه های آبی باید از طریق واردات یا مدیریت مصرف برق مدیریت شود، تصریح کرد: براساس مشکل کمبود آب امکان جبران کسری برق از طریق نیروگاه های برق آبی امکان پذیر نیست.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه گرمای روزانه امسال، در شب ها نیز ادامه پیدا کرده است، گفت: متوسط درجه حرارت کشور در هفته گذشته بالاتر از حداکثر درجه حرارت دمای کشور در مدت مشابه سال گذشته بوده است. حال باید توجه داشت که به ازای هر درجه افزایش دما هزار و پانصد مگاوات به نیاز کشور افزوده می شود. براساس اطلاعات به دست آمده در استان های جنوبی مانند کرمان و خوزستان دمای هوا در مرداد ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، دمای هوا افزایش داشته است با این حال مشکلی برای تامین برق نخواهیم داشت.

حقی فام تاکید کرد: به ازای هر درجه افزایش گرما ۱۵۰۰ مگاوات افزایش مصرف را داشته ایم.

سخنگوی صنعت برق در ادامه گفت: با اعمال خاموشی ها و محدودیت ها در بین بخش های مختلف در کشور، توانستیم ۲هزار مگاوات کمبود برق را رفع کرده و سعی کردیم با برنامه ریزی دقیق تر این کمبود ها را جبران کنیم.

او در ادامه با اشاره به افزایش ۳ درصدی مصرف در کشور، گفت: تولید برق در کشور ۵۲ هزار مگاوات است که امسال ۳ درصد بیشتر از تولید مصرف داشته این که با اعمال خاموشی ها سعی کرده این تولید و مصرف را یکسان کنیم و در آینده نیز نیاز به همکاری همه دستگاه ها و مردم را دارد.

حقی فام در ادامه گفت: با مدیریت مصرف انرژی و مدیریت مصرف در وضعیت نرمالی خواهیم رسید.

سخنگوی صنعت برق در ادامه با اشاره به پرداخت خسارت به مشترکینی که به خاطر نوسانات برق دچار خسارت دیده اند، گفت: هر ساله در ابتدای سال برای مشترکین شهری هزار و ۲۰۰ تومان و مشترکین روستایی ۶۰۰ تومان در فیش های برق اعمال می شود و با مشخص شدن بیمه کارگزار نسبت به پرداخت خسارت اقدام می شود.

او در ادامه گفت: در گذشته تلفات شبکه برق ۱۵ و نیم درصد بوده که با تلاش همکاران آن را به ۱۰.۶ درصد تلفات رسانده ایم.

اصلاح الگوی مصرف،بالا بردن راندمان انرژی و سرمایه گذاری بهینه را از جمله راهکارهای اصولی برای توسعه صنعت برق است.

حقی فام درباره اینکه چرا ایران به جای مبادلات برق با کشورهای همچون روسیه که دمای متفاوتی دارد با کشورهای همسایه که هم دمای ایران هستند مبادلات انجام می دهد گفت: در حال حاضر ایران با کشورهای همچون پاکستان، عراق، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، نخجوان، افغانستان و کردستان عراق مبادله برق دارد و ما باید توجه کنیم همین الان ایران از مبادلات برق سود می برد، زیرا کشوری مانند ارمنستان سال های گذشته در فصل تابستان تولید برق بیش از نیاز داخلی خود داشت و ما متناسب با نیاز داخلی از این کشور برق می خریدیم. از طرف دیگر ایران برای اتصال به کشوری مانند روسیه باید از مسیر آذربایجان و برای اتصال به شبکه کشورهای شرق اروپا باید از طریق کشور گرجستان اقدام کند. حال باید توجه داشت که برنامه ایران تبدیل شدن به هاب برق است تا برق از شرق به چین و از شمال به روسیه و شرق اروپا متصل شود.

حقی فام با اشاره به اینکه مصرف غیر مجاز به صنعت برق آسیب می زند گفت: این موضوع در قالب تلفات غیر فنی بررسی می شود که امروز از ۱۵ درصد به ۱۰ درصد رسیده است و باید با روشنگری مردم را مطلع کنیم که این مساله برای اقتصاد ملی است و با توجه به اینکه جز اموال عمومی است مصرف آن حلال نیست.

او درباره واردات و صادرات انرژی با همسایگان گفت: این تبادل کمک می کند که سرمایه گذاری بیش از حد در صنعت برق نکنیم برای نمونه تابستان از برق روسیه وارد کنیم و زمستان که آنها افزایش بار دارند به این کشور برق صادر کنیم و این مسأله نه تنها منافع اقتصادی دارد به ثبات سیاسی با سایر کشورها کمک می کند.

حقی فام با بیان اینکه شدت مصرف انرژی در ایران ۳.۲ درصد میانگین جهانی است گفت: این موضوع نشان دهنده بالا بودن مصرف برق است، از این رو باید راندمان انرژی در کشور را بالا ببریم تا نیازی به احداث بیش از حد نیروگاه در کشور نباشیم و این پیچیده نیست برای نمونه اگر درجه اسپیلت به جای ۲۴ روی ۲۵ تنظیم شود ۵ درصد میزان مصرف برق آن کاهش می یابد.

سخنگوی صنعت برق درباره طلب یک میلیارد دلاری ایران از عراق گفت: به خاطر اینکه میزان صادرات ایران در یک دوره زمانی بالا بود این رقم صادرات بالا رفت و هم اکنون در حال مذاکره با طرف های عراقی درباره آن هستیم.

حقی فام در خصوص کابل دزدی‌های اخیر با توجه به زمانبندی‌های قطعی برق خاطر نشان کرد: احتمال افزایش کابل دزدی یکی از دلایلی بود که وزارت نیرو در ابتدا زمانبندی قطعی برق را اعلام نمی‌کرد.

او افزود: در ابتدا این پیش پیش بینی وجود داشت، اما برای اطمینان خاطر مشترکان این برنامه اعلام شد و به طبع آن قطعی برق برخی مناطق بیش از ساعات اعلامی ادامه پیدا کرد.

سخنگوی صنعت برق در ارتباط با اقدامات انجام شده برای جلوگیری از کابل دزدی گفت: این موضوع از طریق سیستم‌های بازرسی و نظارت وزارت نیرو در حال پیگیری است و افرادی به نام کابل بان در این راستا تعریف شدند.

حقی فام با اشاره به همکاری نیروی انتظامی و مردم دراین زمینه گفت: مامورین برق برای انجام عملیات با لباس مخصوص در حال کار هستند و اگر مردم با افراد مشکوکی در این زمینه برخورد کردند تقاضا می‌شود که موضوع را به شماره ۱۲۱ اطلاع دهند.

این مقام مسئول درباره دریافت خسارت مشترکین از مجموعه شرکت توانیر توضیح داد: طبق قانون بودجه وزارت نیرو می تواند هزینه حداقلی را از مشترکین بابت پوشش بیمه ای و جبران خسارت دریافت کند که این رقم برای مشترکین شهری ۱۲۰۰ تومان در سال و ۶۰۰ تومان برای مشترکین روستایی در سال است که پس از انجام امور کارشناسی، خسارات احتمالی پرداخت می شود. در سال ۹۶ یک شرکت بیمه خصوصی عهده دار پوشش بیمه ای این خسارات بود. این در حالی است که برای سال جاری نیز در حال برگزاری مناقصه برای مشخص شدن بیمه گذار هستیم.

به گفته این مقام مسئول: میزان خاموشی ها طی ۳ هفته آینده به مرور کاهش یافته و قطع می شود.

400

کد خبر: 962525

وب گردی

وب گردی