سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در شماره های منتشر شده امروز خود به بررسی برخی مسائل خاورمیانه از جمله فلسطین و ناآرامی های عراق پرداخته اند که در این گزارش به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه «الوطن» قطر در مقاله ای با عنوان «قطر و حمایت نا محدود از حقوق فلسطین»، حمایت قطر از حق مردم فلسطین را مطرح می کند. این روزنامه می نویسد: «آن چه که امروز بر فلسطین می گذرد نیازمند حمایت قوی مردم و کشورهای عربی است. امروز مردم در برابر پیچ تاریخی سرنوشت ساز درباره مساله فلسطین هستند اما مواضع و مبانی قطر در این خصوص ثابت و روشن است. قطر تاکنون و درهمه حالت ها و همه سطوح همیشه با صداقت و درستی از نوار غزه و کرانه باختری حمایت کرد. در همین زمینه، «أحمد بن عبدالله بن زیدآل محمود» رییس شورای قطر طی سخنرانی اخیرش در اتحادیه عرب اظهار داشت :"حضور ما در این اتحادیه برای تکرار مواضع گذشته نیست بلکه به دنبال آن هستیم تا برای احقاق حقوق فلسطینی ها کاری انجام دهیم و این سخنان آرزوی امروز مردم فلسطین است، از این رو، شایسته است که این موضع گیری رییس شورای قطر، مورد توجه ویژه کشورها، موسسات و جوامع عربی قرار گیرد.»

روزنامه «الاهرام» مصر به قلم «مکرم محمد احمد» مطلبی را با عنوان «ضرورت های نظام آموزشی جدید در مصر» به رشته تحریر در آورده و به ضرورت های تغییر این نظام به علت ناکارا بودن آن اشاره کرده است. وی در این خصوص می نویسد:«مصر به نظام آموزشی جدید نیازمند است و در صورتی که این نظام با کمک و همکاری خانواده های مصری هماهنگ نباشد به هدف نخواهد رسید. ضرورت دارد تا نظام آموزشی جدید بر نظم مبتنی بوده و دانشجویان و هیات علمی آن با معیارهای آموزشی درست انتخاب شوند. مصر همچنین به تغییرات ریشه ای در سه حوزه ابتدایی، دوره آمادگی و متوسطه نیازمند است. در نظام آموزشی ابتدایی دانش آموزان حتی نمی دانند چگونه یک کتاب ساده را بخوانند و در نوشتن ساده ترین کلماتش غلط های املایی دارند. در این خصوص باید گفت جامعه ای که دچار انفکاک و جدایی اعضای آن از یکدیگر شده باشد ارزش های اساسی آن دچار تغییر می شود به گونه ای که در مدارس به دانش آموزان، راه صحیح شناخت پیدا کردن داده نمی شود و مهارت نمی آموزند.»

روزنامه «القدس العربی» هم به قلم «محمد عبد الحکیم دیاب‌» با عنوان «حاشیه های دیدار رییس جهاد اسلامی فلسطین از مصر» به این مساله پرداخته و اشاره دارد که مصر به طور همه جانبه حمایتش را از فلسطین اعلامکرده است. نگارنده می نویسد: « هفته قبل، هیاتی از جهاد اسلامی فلسطین از سوی «سرهنگ عباس کامل» رییس اطلاعات مصر، برای گفت و گو درباره راه های دست یابی به صلحی جامع و مقابله با طرح ها و نقشه های خصومت آمیز علیه فلسطین به این کشور دعوت شدند. نقاطی که از سوی طرفین مورد بحث و گفت وگو قرار گرفت عبارتند از:

-وحدت میان همه جریان های فلسطینی و حضور همه این نیروها و جریان ها در تصمیم سازی درباره فلسطین

- حق مقاومت مشروع برای فلسطینی ها تا زمانی که اشغال باقی است

-ایستادگی در برابر تحریم های تحمیلی علیه غزه

هیات فلسطینی در این دیدار از مصر خواست تا همانند شریک و نه کشوری میانجی، در کنار فلسطین قرار گیرد. مسوولان مصری هم اعلام کردند که برای احقاق حقوق قانونی مردم فلسطین در کنارشان خواهند ایستاد و به این هیات تاکید کردند که آنچه اسرائیل و آمریکا به عنوان معامله قرن به دنبال آن هستند توهمی بیش نیست. ازطرفی آنچه که در رسانه های مصر هم به آن پرداخته می شود موضع این کشور نیست. در اظهار نظر مسئولان مصری بر حق مردم فلسطین در ایجاد دولت مستقل و به پایتختی قدس تاکید شده است.»

روزنامه «الحیات» عربستان به قلم «مشرق عباس» با عنوان «امتیازات سخت برای اطمینان عراق» به نا آرامی های جنوب عراق که آن را ناشی از خلاء های فعالیت سیاسی موجود در فضای این کشور می داند، اشاره می کند. وی می نویسد: «نمی توان به تظاهرات اخیر عراق از زوایه احزاب و نیروهای سیاسی که تلاش می کنند تا در برابر توطئه های متعدد از خودشان دفاع کنند، نگاه کرد. همچنین نمی توان به آن از زاویه تظاهرات کنندگان که به ناکار آمدی دولت معتقدند نگاه کرد. در این زمان آن چه که مورد موافقت همه است انزوای سیاسی رو به رشد، کسری بودجه انباشته شده و فساد گسترده سیاسی در عراق است که از نتایج طبیعی اشتباهات سیاسی بعد از سال 2003 در این کشور است. باید گفت تظاهرات مردم جنوب عراق که برای تغییرات عمیق و پر فایده انجام پذیرفت بدون تحمیل نقشه راه برای دست یابی به یک پویایی سیاسی در مدت زمان محدود امکانپذیر نیست.»

کد خبر: 962553

وب گردی

وب گردی