نفت و گاز، ابزار تعامل یا تهدید!

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی، گفت: این اتحادیه به عنوان بزرگترین تشکل خصوصی صادراتی کشور با ظرفیت تولید و صادرات 500 تا 600 هزار بشکه فرآورده در روز می تواند تا حدود زیادی نیازهای ارزی کشور را تأمین نماید اما تا زمانی که دولت توجهی به سرمایه گذاری بخش خصوصی و خارجی ندارد نتیجه ای جز بدهی بسیار زیاد دولت به صندوق توسعه ملی و بانک ها عاید نمی شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، حمید حسینی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی،با اشاره به آثار روانی خروج از برجام گفت: خارج از عدم پایبندی امریکا به برجام و خروج از آن اساساً کشورمان دچار مشکلات مزمنی در اقتصاد بوده که در صورت عدم خروج امریکا از برجام همه این مشکلات آثار خود را در افزایش نقدینگی و ارز نشان می داد. تثبیت نرخ ارز در چهار سال اول دولت روحانی با وجود افزایش نقدینگی و خروج امریکا از برجام و به تبع آن جو روانی حاصل از این خروج و تحریم های جدید، باعث تلاطم و نوسان شدید در بازار ارز و اقتصاد کشور ایجاد کرد و ورود دولت برای مدیریت آن باعث بحران زایی گردید.

این جو روانی وقتی شدت گرفت که به اعتقاد گروهی از تحلیل گران، اتحادیه اروپا بدون امریکا شخصیت مستقل اقتصادی نداشته و به شدت به این کشور وابستگی دارد و حمایت عربستان و اسرائیل از خروج امریکا از برجام و احتمال جنگ، باعث خروج سرمایه ها از کشور شده و به دنبال آن افسار گسیختگی اقتصادی را در این مدت شاهد بودیم.

پایان دادن به مباحثی چون قاچاق ارز و آزاد سازی و ارز توافقی طی مدت یک ماه گذشته توسط دولت توانست آرامش نسبی را به بازار برگرداند.

او در خصوص مشتریان نفت ایران افزود: در تحریم های گذشته سهم خرید اروپا جمعاً 680 هزار بشکه بود که قطع خرید و تحریم بانک مرکزی خیلی به اقتصاد ما ضربه زد اما در اوضاع کنونی سهم اروپا 800 هزار بشکه، چین 650 هزار بشکه، هند 550 هزار، کره جنوبی و ژاپن جمعاً 400 هزار بشکه از ایران خرید دارند.

راهبرد امریکا در ایجاد جنگ روانی است که بر اساس آن صادرات نفت ما را کاهش داده و مبادلات مالی ما را با سایر کشور ها دچار مشکل کند خود امریکا هم می داند امکان حذف نفت ایران نیست و علی رغم فشار ترامپ برای کاهش خرید نفت از ایران، قیمت نفت در کانال 70-80 دلار باقی مانده است و کشورهای عضو اوپک امکان افزایش تولید را ندارند و کارشناسان معتقدند عربستان هم طی یکسال بیشتر از 600 هزار بشکه امکان افزایش تولید را نداشته و تنها مصرف داخلی نفت عربستان 5/3 درصد سالانه افزایش دارد و همه نیروگاه های پتروشیمی آن با نفت تولیدی فعالیت می کنند. عربستان افزایش تولید خود را نمی تواند صادر نماید و این افزایش تولید باعث فشار به حوزه های نفتی خود شده و به اختلافات با کشورهای همسایه دامن خواهد زد.

با توجه به این مشکلات، افزایش تولید نفت، منافع دراز مدت عربستان را به خطر خواهد انداخت و دلیلی ندارد با توجه به این مشکلات امریکا را همراهی نماید.

سخنگوی اتحادیه اوپک در خصوص نقش بخش خصوصی نیز افزود: اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی به عنوان بزرگترین تشکل خصوصی صادراتی کشور با ظرفیت تولید و صادرات 500 تا 600 هزار بشکه فرآورده در روز می تواند تا حدود زیادی نیازهای ارزی کشور را تأمین نماید اما تا زمانی که دولت فرآورده یارانه ای عرضه می کند و توجهی به سرمایه گذاری بخش خصوصی و خارجی ندارد و خود را مکلف به سرمایه گذاری می داند نتیجه ای جز بدهی بسیار زیاد دولت به صندوق توسعه ملی و بانک ها عاید نمی شود و فرصت سرمایه گذاری را نیز از دست خواهدداد.

از طرفی شرکت ملی نفت خود را به عنوان شرکت بین المللی تثبیت نکرده و به جایگاه یک شرکت دولتی تنزل داده است و امکان خرید و فروش بازارهای بین المللی را از دست داده است و کشورهای رقیب نفتی و حتی کشورهایی که تولید نفت ندارند با تأسیس شرکت بین المللی در بازارهای جهانی جولان می دهند.

برای اصلاح این وضعیت، احتیاجی به تغییر قانون نبوده و تنها در یک مورد از فعالیت های اتحادیه اوپکس در زمینه هیدروکربور با توجه به ظرفیت پالایشی بالایی که ایجاد شده است شرکت ملی نفت می تواند با تخصیص میعانات گازی به این واحدها، فرآورده ای با ارزش تولید و صادر گردد. از سویی دیگر شرکت نفت با تخفیف 5 درصدی از قیمت فوب و هزینه های بالا، بخش خصوصی انگیزه ای برای فعالیت نداشته و ساز و کاری نیز برای بهبود عرضه خوراک و جذب منابع سرگردان ایجاد نکرده است. نمونه این انگیزه گرایی در عراق مشهود است که هر کس در صنعت پالایشگاهی عراق سرمایه گذاری نماید در خوراک تخفیف 8 درصدی گرفته و قرارداد خرید فرآورده منعقد کرده و با این قرارداد در بازارهای جهانی حضور داشته و تأمین ارز می نماید.

با آن که مجلس در قانون هدفمندی یارانه ها به شرکت نفت اختیار داده که تا 10 درصد تخفیف دهد ولی این شرکت تاکنون علاقه ای به اجرای این مصوبه نشان نداده است.

او در خصوص مزایای افزایش تولید نفت نیز گفت : نفت و گاز نقطه قوت ما و ابزار تعامل ماست ولی چون تولید بالایی نداریم در مواقع تحریم ابزار تهدید ما شده است. اگر پس از برجام میزان تولید و عرضه را افزایش می دادیم به راحتی نمی توانستند تحریمی اعمال نمایند. این وضعیت در افزایش صادرات گاز پس از برجام نمونه مثال زدنی است.

حسینی در خصوص تصمیمات مجلس برای مقابله با تحریم افزود : شرط همکاری اروپا با ایران تصویب قانون ضد پولشویی FATF است که مجلس می تواند با تصویب آن مشکل بخشی از صادرات ما به اروپا را رفع نماید .اروپا نگران امنیت خود است و به خاطر منافع امنیتی خود و نه تنها منافع اقتصادی، از برجام حمایت می کند . در مبادلات بانکی نیز ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین می تواند ابزار مناسبی برای معاملات با طرف های جهانی است.

402

کد خبر: 962570

وب گردی

وب گردی