بطحایی:  از والدینی که کارنامه فرزندشان را گروکشی کردند عذرخواهی می‌کنم

وزیر آموزش و پرورش در خصوص کمک‌های اجباری به مدارس و عدم ارائه کارنامه به دلیل عدم پرداخت وجه به مدارس، گفت: به عنوان یک معلم از کسی که چنین مطلبی را عرض کرده است، عذرخواهی می‌کنم و در بحث گرو گرفتن کارنامه دانش‌آموز برای کمک کردن به مدرسه وزیر آموزش و پرورش باید از ولی دانش‌آموز عذرخواهی کند.

به گزارش ایسکانیوز سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه ۲ درباره مشکل محدوده ثبت‌نام دانش‌آموزان، اظهار کرد: مشکل کمبود مدارس دولتی در مراکز شهرها به خصوص در مراکزی که با تراکم جمعیت شهری مواجه شده است، وجود دارد.

وی ادامه داد: در گذشته در هر ساختمان، یک خانواده زندگی می‌کردند و اکنون ۱۲، ۱۴ واحد شده است اما همزمان با گسترش واحدهای مسکونی، واحدهای آموزشی توسعه پیدا نکرده است.

بطحایی با بیان اینکه واحدهای آموزشی متناسب با رشد واحدهای مسکونی توسعه پیدا نکرده است، افزود: برای ساختن واحد مسکونی جواز داده می‌شود بدون اینکه با آموزش و پرورش هماهنگ شود که به عنوان مثال در مسکن‌های مهر و انبوه‌سازی با مشکل واحد آموزشی مواجه هستیم.

وی در خصوص نظارت بر مدارس دولتی، گفت: ۶۰ نفر از کارشناسان متخصص را برای نظارت بر حقوق دانش‌آموزان و خانواده‌ها آموزش دادیم و به نظارت و بازرسی بر ستادهای ثبت‌نام و مدارس می‌پردازند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: شرایط بعضی از مدارس برای مدیران سخت است و با متقاضیان زیاد مواجه می‌شوند و این در حالی است که ظرفیت کمی دارند اما کار را با تیم‌هایی که عرض کردم، کنترل می‌کنیم و حتی لغو ابلاغ مدیر متخلف را انجام دادیم.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا تعداد ۶۰ گروه برای نظارت بر مدارس کم نیست؟»، گفت: این ۶۰ گروه از ستاد فرستاده شدند و به عنوان بازرسان ویژه در کنار بازرسان اداره کل آموزش و پرورش و بازرسان ادارات مناطق فعالیت می‌کنند.

ابلاغ بخشنامه عدم تحمیل هزینه‌های اضافی به خانواده‌ها در مدارس غیردولتی

بطحایی در خصوص برخی مدارس غیردولتی که شهریه بالا دریافت می‌کنند، اظهار کرد: روی صحبت بنده با همکارانم در مدارس غیردولتی است؛ شهریه مدارس غیردولتی بر اساس متغیرها و سنجه‌هایی تعیین شده است و به خانواده‌ها نباید اجحافی صورت گیرد ضمن اینکه سامانه‌های نظارتی هم تعیین شده است که شهریه ها را کنترل می‌کند؛ خیلی امیدوارم که همکاران بنده با این فرایندی که برای تعیین شهریه شده است، حق انصاف را رعایت می‌کنند.

وی اضافه کرد: ما خط و نشان نمی‌کشیم اما در منافع مردم با هیچ کسی تعارف نداریم و اگر اثبات شود که مدرسه غیر دولتی حتی عزیزترین همکار بنده خطایی مرتکب شده و بالاتر از شهریه می‌گیرد یا هزینه‌هایی را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند، برخورد می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: همه در یک کشور زندگی می‌کنیم و می‌دانیم شرایط سختی است و نباید هزینه‌های اضافی از خانواده‌ها دریافت شود به خصوص هزینه‌های اضافی که در کیفیت آموزش تأثیری ندارد بر همین اساس بخشنامه کردیم که به هیچ عنوان یک مدرسه هزینه‌های بی‌جهت به خانواده‌ها تحمیل نکند.

وی با بیان اینکه مدارسی که تخلف می‌کنند، انگشت‌شمار هستند، ادامه داد: مدارس متخلف باید شهریه اضافه را برگردانند و مکانیزم قانونی برای‌شان اجرا می‌شود.

بطحایی در پاسخ به این پرسش که «آیا شهریه مدارس غیردولتی از هزینه‌هایی مانند غذا و سرویس جداست؟»، افزود: شهریه مدارس غیردولتی جدا از خدمات است ولی شهریه بر اساس متغیرهای تعیین و کیفیت سنجی شده است.

از والدینی که کارنامه فرزندشان را گروکشی کردند عذرخواهی می‌کنم

وزیر آموزش و پرورش در خصوص کمک‌های اجباری به مدارس و عدم ارائه کارنامه به دلیل عدم پرداخت وجه به مدارس، گفت: بنده به عنوان یک معلم از کسی که چنین مطلبی را عرض کرده است، عذرخواهی می‌کنم.

وی ادامه داد: در بحث گرو گرفتن کارنامه دانش‌آموز برای کمک کردن به مدرسه باید وزیر آموزش و پرورش از ولی دانش‌آموز عذرخواهی کند.

بطحایی گفت: این دعوا و مناقشه از آنجا ناشی شده است که بنده به عنوان وزیر آموزش و پرورش در دولت به دلیل تنگناها نتوانستم سرانه مدارس را به مدیر مدرسه برسانم و اکنون چه پاسخی باید به مدیر مدرسه بدهم.

وی اضافه کرد: مدرسه هزینه برق، آب و گاز دارد، نیمکت شکسته دارد و امکاناتی نیاز دارد اما نباید در کمک گرفتن از اولیای دانش‌آموز اجبار باشد و نباید برای والدین، عدد تعیین کرد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: از همین فرصت استفاده می‌کنم از اولیای دانش‌آموزان و مردم خوب می‌خواهم که مدارس را کمک کنند البته بنده هم تلاش می‌کنم که سرانه مدارس را تأمین کنم اما مدیران مدارس تلاش کنند کام محیط مدرسه را با فشار به اولیا تلخ نکنند.

وی در خصوص قانون رایگان شدن هزینه آب، برق و گاز مدارس، گفت: در قانون بودجه این حکم پیش‌بینی شده است و آیین‌نامه اجرایی به زودی ابلاغ می شود اما مشکل ما تنها هزینه‌های آب، برق و گاز نیست بلکه خیلی از هزینه‌های مدارس وجود دارد و می‌طلبد که والدین کمک کنند.

دوپینگ کنکوری

بطحایی در خصوص تأثیر معدل در کنکور اظهار کرد: بر اساس قانون مجلس باید سوابق تحصیلی به تدریج جایگزین آزمون ورودی دانشگاه‌ها شود اما در سال‌های گذشته به محاسبه‌ می‌شد و معادل ۲۵ درصد با تأثیر مثبت بود.

بطحایی با بیان اینکه تأثیر مثبت یعنی اگر امتیاز بالا باشد در رتبه کنکور دخالت داده می‌شود و اگر این امتیاز پایین باشد در رتبه کنکور دخالت داده نمی‌شود، گفت: تأثیر مثبت به این معناست که اگر کسی تحصیل دوره متوسطه را کنار بگذارد و درس نخواند و همه انرژی را برای کنکور هزینه کند، پیشینه‌ تحصیل تأثیر نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: امسال بر اساس بررسی‌های طولانی و مشترک بین سازمان سنجش و آموزش و پرورش در شورای برنامه‌ریزی آزمون ورودی دانشگاه و مراکز آموزش عالی گزارشی ارائه شد و مقرر شد برای سال تحصیلی ۹۸ تأثیر سوابق تحصیلی به ۳۰ درصد قطعی برسد.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص تأثیر قطعی سوابق تحصیلی گفت: دانش‌آموز در حال حاضر انرژی خود را برای آماده کردن در کنکور صرف می‌کند و به عبارتی خود را دوپینگ می‌کند یعنی هم‌اکنون شرایط و سنوات تحصیلی تأثیری ندارد و اگر همه نمرات تحصیلی‌اش ۱۰ باشد و فقط ۶ ماهه آخر در سال را برای کنکور بخواند و به عبارتی با خودسازی کند، قبول می‌شود و این موضوع با نفس قانون مجلس متغایر است.

وی با بیان اینکه از سال ۹۸ دروس امتحان نهایی پایه دوازدهم به عنوان سوابق تحصیلی محاسبه می‌شود، ادامه داد: با برطرف کردن محدودیت‌ها در پایه دهم و یازدهم نیز با برگزاری امتحان نهایی به این سمت می‌رویم که با شیب ملایم، سهم کنکور کاهش یابد و سهم سوابق تحصیلی افزایش پیدا کند.

بطحایی در پاسخ به این پرسش که «تعداد زیادی از دانش‌آموزان با این موضوع مخالف هستند؟»، افزود: متخصصان ارزشیابی تحصیلی یک اصل دارند و این که ارزشیابی نباید آنی باشد بلکه باید مستمر و تدریجی باشد؛ اینکه دانش‌آموز در جلسه ۳ ساعته که ده‌ها عامل تأثیر دارد بخواهد برای ورود به دانشگاه تعیین تکلیف شود، ارزشیابی درستی نیست.

آزمون پیشرفت تحصیلی برای پایه هفتم مدارس سمپاد نداریم

وزیر آموزش و پرورش در خصوص آزمون سمپاد دوره اول متوسطه، اظهار کرد: چرا باید دانش‌آموزان از همان دوره ابتدایی تحت فشار آزمون و کتب کمک درسی باشند و راه حل آن نیز این بود که آزمون مدارس خاص در پایه هفتم حذف شود یعنی آنچه باعث وجود استرس می‌شود آزمون بوده است‌

وی با بیان اینکه ما مخالف مدارس استعدادهای درخشان نیستیم، گفت: آزمون‌ها روحیه شادابی و نشاط را از مدارس گرفته است؛ بچه‌ها باید زندگی کردن را در مدارس تمرین کنند نه اینکه کتاب در دست داشته باشند و بخواهند در آزمون شرکت کنند.

بطحایی با بیان اینکه در پایه هفتم مدارس سمپاد آزمون پیشرفت تحصیلی نخواهیم داشت، ادامه داد: من از خانواده‌ها تقاضا می‌کنم کمک کنند این فضای ضد تربیتی حذف شود زیرا رقابت‌های فردی فضای مدارس را نامناسب می‌کند بنابراین امسال مدارس استعدادهای درخشان فقط آزمون هوش و استعداد تحصیلی دارند.

وی تصریح کرد: این آزمون نیاز به تست و کلاس ندارد و در مرداد ماه برگزار می شود.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص نتایج آزمون پایه دهم مدارس استعدادهای درخشان نیز گفت: نتایج پایه دهم مدارس استعدادهای درخشان اواخر هفته اعلام می‌شود.

تعیین تیم ۳ نفره برای پیگیری مصادیق گزارش شده درباره سند ۲۰۳۰

بطحایی در خصوص سند ۲۰۳۰ نیز گفت: سند ۲۰۳۰ یک فرایندی را طی کرده بود و یک سند بین‌المللی بود که برای برخی از کشورها نیز اعلام شده بود اما بعد از ورود رهبر معظم انقلاب به این موضوع در آموزش و پرورش اجرا نشده است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش با سابقه تمدن ایرانی اسلامی می‌تواند سندهای بالادستی غنی را تدوین کند و سند مجامع بین‌المللی نیاز ندارد، افزود: این سند کاملاً در آموزش و پرورش متوقف شده است و عدم اجرای آن به واحدهای مربوطه ابلاغ شده است.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: اگر مصادیقی به ما گزارش شود که در کدام منطقه اجرایی می‌شود، تیم سه نفره‌ای برای این موضوع پیش‌بینی شده است و مستقیماً بدون سلسله مراتب به مدرسه ورود کرده و در صورت صحت موضوع، برخورد جدی می‌شود.

وی تصریح کرد: البته هر موضوعی را نباید منتسب به سند ۲۰۳۰ نامید.

پیگیر بازگشت سختی کار هستیم

وزیر آموزش و پرورش در خصوص حذف حقوق تابستان فرهنگیان گفت: حقوق تابستانی فرهنگیان حذف نشده است؛ بعضی از وقت‌ها افرادی فکر می‌کنم می‌خواهند مزاح کنند وگرنه کدام عقل سلیم می‌پذیرد که حقوق معلمان در تابستان قطع شود و اگر اینگونه نباشد، آنها آرامش معلمان را تحت تأثیر قرار می‌دهند‌ و بر هم می‌زنند.

وی در خصوص حذف سختی کار مدیران و معلمان نیز اظهار کرد: در دولت دهم یک مصوبه به اجرا در آمد که همه معلمان مشمول شدند اما فوق‌العاده ویژه سختی کار مختص بعضی مشاغل است.

بطحایی افزود: دیوان محاسبات ورود پیدا کرد و به آموزش و پرورش در سه سال پیش گفت که این حکم برای همه پرسنل غیر قانونی است و بر اساس قانون باید لغو شد و بر این اساس از آغاز سال ۹۷ که این موضوع له مرحله تهدید رسیده بود اجرا شد زیرا اگر دستگاه اجرایی تمکین نکند موارد اجرایی و حقوقی خود را خواهد داشت.

وی ادامه داد: طی نامه‌ای به رئیس مجلس خواستم که این این مبلغ هر چند که خیلی زیاد نیست از حقوق فرهنگیان حذف نشود و جلسه‌ای نیز به زودی با رئیس دیوان محاسبات خواهیم داشت تا این موضوع را پیگیری کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان گفت: معمولاً همکاران ما خوششان نمی‌آید که موارد مالی را اعلام کنیم و می‌گویند مگر دستگاه‌های دیگر این موارد را اعلام می‌کنند اما چون پرسیدید پاسخ می‌دهم؛ بخش اول مطالبات پرداخت شده است و الباقی نیز بر اساس قولی که دادیم تا پایان شهریورماه پرداخت خواهد شد.

وی اضافه کرد: پیگیر هستیم که حق التدریس همکاران رسمی را نیز ماهانه پرداخت کنیم.

بطحایی درخصوص بیمه تکمیلی فرهنگیان نیز گفت: به دلیل افزایش تعرفه‌های پزشکی و دارویی، حق بیمه متناسب با پرداخت آن نیست؛ از مهر ماه در دوره جدید بیمه تکمیلی تلاش می‌کنیم که اعتبارات دولتی را با افزایش تعرفه‌ها واقع‌بینانه کنیم.

وی تصریح کرد: ما در آموزش و پرورش سند تحول داریم و نقشه راه ماست؛ به عبارت دیگر سند تحول که واقعاً در نوع خود کم‌نظیر است نه اینکه بدون اشکال باشد همان سند بالادستی است که باید اجرا کنیم.


700

کد خبر: 962607

وب گردی

وب گردی