تاملی بر رسانه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در سرمقاله های خود به مطالب قابل تاملی اشاره کرده بودند که در زیر گزیده ای از آن ها را می خوانیم.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه «الوطن» مصر در مطلبی به قلم«عماد الدین ادیب» با عنوان «رابطه مصر با عربستان مساله مرگ و زندگی است» به ضرورت رابطه میان مصر و عربستان برای خنثی سازی توطئه های منطقه ای، داخلی و بین المللی اشاره داشته است. وی در همین زمینه می نویسد: "تصمیمگیرندگان و مسئولان قاهره و ریاض، چالش هایی را که امروز هر دو کشور در منطقه و جهان با آن مواجه هستند به خوبی درک می کنند و بر همین اساس بیش از هر زمان در مقایسه با گذشته به هماهنگی های کامل و همکاری های نامحدود برای مقابله با خطرها، توطئه ها و چالش ها نیاز دارند. «السیسی» رییس جمهور مصر طرح های اصلاح طلبانه نجات بخشی را ارائه کرد که در آن نقشه سیاسی و اقتصادی مردم کشورش را برای زندگی بهتر تغییر خواهد داد. در مقابل، «بن سلمان» نیز در عربستان به عنوان تاثیرگذارترین شخص بعد از پادشاه بوده که در واقع دروازه تغییر و اصلاح در این کشور می باشد. ما در منطقه ای زندگی می کنیم که همه جای آن به طعم خون آغشته شده است و بعد از خدا هیچ جایگزینی برای خروج از این بحران، جز این که به کشور دوست و برادری اعتماد کنیم، نداریم."

روزنامه «الشرق الاوسط» هم در مطلبی به قلم «عبدالرحمن الراشد» با عنوان "سلیمانی، روحانی و دم شیر" به سخنان اخیر روحانی در خصوص این که آمریکا با دم شیر بازی نکند، می پردازد و آن را مورد تایید فرماندهان نظامی از جمله سلیمانی و رهبر انقلاب اسلامی ایران دانسته است. نگارنده می نویسد: "سلیمانی فرمانده سپاه قدس به روحانی درباره موضعگیری تندش علیه آمریکا و تهدید این کشور مبنی بر بستن تنگه هرمز، نامه ای فرستاده و در آن اظهار داشت که من دستت را به خاطر این اظهارنظرهای حکیمانه می بوسم و برای اجرای هر نوع سیاستی که به جمهوری اسلامی ایران خدمت نماید آماده ام. رهبر انقلاب اسلامی ایران نیز سخنان روحانی را تایید و وی را تحسین نمود و از بستن تنگه هرمز دفاع کرد. با این موضع گیری های مسئولان ایران، روحانی دوباره رییس جمهور آمریکا را تهدید نمود که با دم شیر یعنی ایران بازی نکند. در همین زمینه باید گفت که صرف نظر از این که سلیمانی دست روحانی را برای ادعایش در مورد بستن تنگه هرمز ببوسد یا نه، در هفته های آینده فشار بر ایران افزایش پیدا خواهد نمود. از این رو در برهه ای مهم از تاریخ طی چهار ماه آینده به سر می بریم و آمریکا تحریم هایش را بر مواد غذایی و طلا علیه ایران آغاز خواهد نمود."

روزنامه «الوطن» بحرین هم در مطلبی با عنوان «تصمیم کنست اسرائیل» به قلم ‌«فرید احمد حسن» از وزات خارجه بحرین، در مورد این که تصمیم کنست اسرائیل در تصویب قانونی مبنی بر دولت ملی یهودیان را محوم نکرده است، انتقاد نمود. این نویسنده می نویسد: « اگر وزارت خارجه بحرین بیانیه ای رسمی در محکومیت تصمیم کنست صادر نکند، به معنای آن است که حقوق تاریخی مردم فلسطین، تبعیض نژادی و نقض قوانین بین المللی از سوی اسرائیل را نادیده گرفته است. با عدم توجه وزارت خارجه به این مساله برخی، بحرین را متهم می کنند که در کنار اسرائیل بوده و به فلسطین خیانت کرده است. حداقل کاری که وزارت خارجه بحرین می تواند انجام دهد این است که بیانیه ای در محکومیت این قانون صادر کرده و آن را نپذیرد. این محکومیت نیز به معنای رویارویی با اسرائیل نیست زیرا بحرین به میثاق ها و قوانین بین المللی و مخصوصا درخصوص فلسطین پای بند است.»

روزنامه «الدستور» اردن در مقاله ای با عنوان «شبکه حمایت از فساد در اردن» به قلم «ماهر ابوطیر» به وجود شبکه های فساد در این کشور که سبب فساد می گردد، اشاره می کند. وی می نویسد: "هر زمان که پرونده فسادی افشا می شود ما را به این نتیجه می رساند که شبکه هایی از فساد حمایت یا در آن مشارکت می کنند و یا آن را پوشانده و مخفی نگه می دارند. باید گفت که برای شخص فاسد این امکان وجود ندارد که به تنهایی به فساد بپردازد و حتما در این کار شرکایی صاحب نفوذ به اضافه کسانی که وی را کمک نمایند وجود دارند. اگر به مساله فساد در اردن بپردازیم به این می رسیم که برای آن دلیل اصلی و اساسی وجود دارد و آن هم وجود شرکایی در سطوح مختلف می باشد و همچنین وجود عناصری که از فاسد حمایت کرده به گونه ای که سهم مالی خود را از این حمایت بر می دارند. این به معنای آن است که فساد فردی خطرات کمتری دارد."

کد خبر: 962677

وب گردی

وب گردی