رشته حقوق،  پرطرفدارترین در علوم انسانی

رشته حقوق جزو رشته های پرطرفدار در سراسر کشور است و واحد تهران مرکزی یکی از بهترین دانشکده های حقوق دانشگاه آزاد اسلامی است که بیشترین اعضای هیات علمی و حدود 2500 دانشجو دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، یکی از رشته هایی که ازدیر باز مورد استقبال دانش آموزان گروه علوم انسانی قرار دارد رشته حقوق بوده است که تقریبا هر ساله بیشترین میزان داوطلب را در گروه علوم انسانی دارد و از گذشته و پیش از تاسیس واحدهای دانشگاه های آزاد بسترش در دانشگاه تهران بوده است که در میان دانشگاه های دولتی حائز رتبه اول است و خواهان بیشتری دارد، البته بعد از دانشگاه تهران دانشگاه های بهشتی و علامه طباطبایی در رتبه های بعد قرار می گیرند، برای موفقیت در هریک از این دانشگاه ها باید رتبه دو رقمی یا نهایت زیر 200 در مقطع روزانه کسب کرد که البته در هر سال با توجه به ظرفیت پذیرش متفاوت است.

رشته حقوق در دانشگاه آزاد نیز جایگاه خوبی دارد و بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد در سراسر کشور در این رشته پذیرش دارند و جز رشته های پرطرفدار در سراسر کشور به حساب می آید. یکی از بهترین دانشکده های حقوق دانشگاه آزاد اسلامی متعلق به واحد تهران مرکزی است، این دانشکده دارای بیشترین اعضای هیات علمی است که حدود ۲۵۰۰ دانشجو دارد.

لازم به ذکر است، میزان تقریبی کسب رتبه در رشته حقوق در بعضی واحدهای دانشگاه آزاد در سال گذشته به شرح زیر بوده است:

کارنامه و رتبه قبولی رشته حقوق دانشگاه آزاد 95 – 96

نام دانشگاه حداقل رتبه کشوری
شهریار 12661
تهران شرق 44521
تهران شمال 20892
تهران جنوب 21996
مشهد 34299
اصفهان (خوراسگان) 47681
کرج 49210
ملارد 151332
نجف آباد 67351
شهرقدس 103691
قائم شهر 68972
اهواز 97199
تبریز 97385
اسلامشهر 102899
پردیس 112261
تهران مرکزی 8030
کرمانشاه 120172
ورامین 121345
هشتگرد 122170
دماوند 138375
رباط کریم 144583
شیراز 80392

دروس رشته حقوق طوری طراحی شده است که یک دانشجوی حقوق در پایان تحصیلات خود یک فرد عالم و مسلط به دانش حقوقی مورد نیاز جامعه تبدیل شود. به عنوان نمونه یک دانشجوی کارشناسی حقوق در طول تحصیل خود 8 درس حقوق مدنی را می‌گذارند که در این 8 درس از ریزترین مسائل و نیازهای حقوقی افراد جامعه تا بزرگ‌ترین موضوعات حقوقی آموزش داده می‌شود. دانشجوی حقوق در حقوق مدنی 1 درباره اشخاص و مهجورین و...، در حقوق مدنی 2 درباره اموال، مالکیت و وقف و...، در حقوق مدنی 3 درباره قواعد عمومی قراردادها، تعهدات و سقوط تعهدات و...، در حقوق مدنی 4 درباره موضوعاتی همچون مسئولیت مدنی، الزامات خارج از قرارداد، در حقوق مدنی 5 درباره حقوق خانواده، نکاح، طلاق، حضانت و...، در حقوق مدنی 6 درباره عقود معین، بیع، اجاره، صلح، عاریه، قرض و... ، در حقوق مدنی 7 درباره عقود اذنی همچون وکالت، عاریه، ودیعه و در حقوق مدنی ۸ درباره ارث و وصیت و... را می‌آموزد. دانشجوی حقوق مطالبی را می‌آموزد که مورد نیاز همه افراد جامعه است.

متاسفانه در کشور ما به دلیل پذیرش بیش از اندازه دانشجو در رشته حقوق، تعداد دانشجویان این رشته متناسب با نیاز کشور نیست و شاید ده‌ها برابر نیاز جامعه دانشجوی حقوق در دانشگاه‌ها پذیرش می‌شود. در بسیاری از دانشگاه‌ها آزمون سراسری برای دوره کارشناسی رشته حقوق حذف شده است و هر داوطلبی بدون توجه به دانش و استعداد او پذیرفته می‌شود و به این علت سطح آموزش حقوق در کشور تنزل پیدا کرده است. به جز برخی از دانشکده‌های مطرح، سایر دانشکده‌ها و گروه‌های حقوق صلاحیت آموزش در رشته حقوق را ندارند و این موضوع موجب تنزل سطح علمی دانشجویان حقوق در کشور شده است.

فارغ‌التحصیل رشته حقوق اگر به‌صورت استاندارد آموزش‌های لازم را پشت سر گذاشته و از مسیر درستی وارد رشته حقوق شده و به معنای واقعی دانش‌آموخته حقوق باشد، می‌تواند وارد عرصه وکالت، قضاوت، مدیر و مشاور حقوقی سازمان‌ها و ادارات شود.

اگر دانشجو به درستی هدایت شود، بازار رشته حقوق بسیار خوب است اما به دلیل مدیریت غلطی که سال‌های گذشته در عرصه آموزش حقوق در کشور اعمال شد، رشته حقوق دچار بهم‌ریختگی و نداشتن توازن در تعداد فارغ‌التحصیلان و نیاز کشور شده است که در میان‌ مدت گاهی فسادهای بسیاری برای کشور به وجود خواهد آورد.

رشته حقوق در مقاطع تحصیلات تکمیلی دارای گرایش های متفاوتی از جمله حقوق عمومی، حقوق خصوصی، حقوق جزا و جرم‌شناسی، حقوق تجارت، بین‌الملل، حقوق ثبت اسناد و املاک، حقوق مالی و اقتصادی ، حقوق محیط زیست، حقوق بشر و حقوق خانواده است. همچنین گرایشی از رشته الهیات و معارف اسلامی با نام فقه و مبانی حقوق اسلامی در مقطع کارشناسی وجود دارد که فارغ التحصیلان این رشته هیچ تفاوتی با دیگر فارغ التحصیلان رشته حقوق ندارند و آنها هم می توانند در آزمون کانون وکلا و دیگر آزمون های حقوقی شرکت کنند که قطعا نیازمند رتبه بالا نیستند و با کسب رتبه سه رقمی در مقطع روزانه دانشگاه دولتی و حتی رتبه بالای هزار هم می توانند در این رشته پذیرفته شوند.

انتهای پیام /

کد خبر: 962694

وب گردی

وب گردی