وخامت اوضاع انسانی در غزه بسیار شدت گرفته است

رعد الحسین کمیسر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با هشدار نسبت به اوضاع وخیم انسانی، اقتصادی و اجتماعی موجود در نوار غزه در پی مشکلات ریشه ای به وجود آمده در 12 سال گذشته و همچنین کاهش کمک های آمریکا به «آنروا» همه طرف های مسئول را به تلاش برای بهبود اوضاع غزه فرا خواند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، سازمان ملل متحد امروز دوشنبه از خطر وخامت شدید اوضاع در غزه در آینده نزدیک به سبب عوامل متعدد از جمله محدودیت های ایجاد شده از سوی اسرائیل و مصر خبر داد.

این اظهار نظر از سوی «زید رعد الحسین» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در جریان نشست کمیته این سازمان در خصوص حقوق غیرقابل تغییر ملت فلسطین در مقر دائم سازمان ملل متحد در نیویورک اعلام شد.

وی همچنین درخصوص وخامت اوضاع در غزه در پی بحران مالی شدید «آنروا» و محدودیت های ایجاد شده علیه نوار غزه از سوی اسرائیل و مصر هشدار داد.

آمریکا در ژانویه گذشته 65 میلیون دلار از کمک ‌های خود به آنروا که حدود نیمی از کمک های مالی سالانه این کشور به این سازمان بین المللی است را به بهانه تجدید نظر در میزان این کمک ها متوقف کرد.

آژانس بین‌المللی حمایت از فلسطین، آنروا به حدود 5.9 میلیون فلسطینی در کرانه باختری، غزه، لبنان، اردن و سوریه خدمت رسانی می ‌کند.

رعد الحسین همچنین نسبت به افزایش وخامت اوضاع با توجه به تصویب قانون قومیت در اسرائیل در هفته گذشته نیز هشدار داد چرا که این قانون تبعیض نژادی علیه اجتماعات غیر یهودی در اسرائیل را نهادینه خواهد کرد به ویژه در خصوص شهروندان عرب در اسرائیل و ساکنان قدس شرقی که این مساله نیز می‌تواند باعث افزایش تنش در این مناطق شود.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد همه طرف های مسئول را به رفع ریشه ای مشکلاتی که باعث برگزاری راهپیمایی بازگشت در غزه شده است دعوت کرد.

رعد الحسین گفت: هم اکنون در حال ایجاد یک کمیته بین‌ المللی و مستقل در خصوص کشته شدن بیش از ۱۰۰ فلسطینی در مرزهای غزه می باشد در جریان راهپیمایی بازگشت است که از ۳۰ مارس گذشته تاکنون ادامه دارد و در میان آنان ۱۷ کودک فلسطینی نیز وجود دارند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت همکاری مقامات اسرائیل برای پاسخگویی در خصوص روند قتل فلسطینیان و تجاوزات انجام شده از قوانین بین المللی انسانی و قوانین حقوق بشری تاکید کرد.

وی همگان را به تلاش برای بهبود وضعیت سخت زندگی برای ساکنان نوار غزه که بیشتر آنان پناهجویان دیگر مناطق فلسطین هستند فراخواند.

از سال ۲۰۰۶ تا کنون بیش از دو میلیون فلسطینی در وضعیت نامناسب معیشتی و بهداشتی و تحت محاصره شدید اسرائیل زندگی می کنند.

کشور مصر نیز از ژوئیه ۲۰۱۳ گذرگاه زمینی رفح را به بهانه های امنیتی تقریباً به طور کامل مسدود کرده است.

رعد الحسین همچنین همه طرف‌ های مسئول را به تلاش برای جلوگیری از هرگونه درگیری و خشونت جدید در غزه دعوت کرد.

وی در پایان تاکید کرد: استفاده غیر متناسب از سلاح که منجر به قتل و مجروحیت غیر نظامیان می شود مخالف با قوانین حقوق بشری بین المللی است.

کد خبر: 962740

وب گردی

وب گردی