کلیات لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان تصویب شد

نمایندگان مجلس کلیات لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان را تصویب کردند.

به گزارش ایسکانیوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه شنبه) خانه ملت کلیات لایحه حمایت از کودکان و را بررسی کردند.

نهایتا پس از استماع نظرات موافقین و مخالفین، توضیحات سخنگوی کمیسیون قضایی و همچنین اظهارات رییس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، کلیات این لایحه به رای مجلس شورای اسلامی گذاشته شد.

براین اساس نمایندگان با ۱۵۸ رای موافق، ۱۸ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۲۲ نماینده حاضر با کلیات این لایحه موافقت کردند.

لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در ۵۱ ماده و برای پیشگیری از استثمار، سوءرفتار و خشونت علیه کودکان و نوجوانان مطرح شده است.

به گزارش ایسکانیوز، لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان با هدف حمایت از افراد زیر 18 سال و پیشگیری از جرایم ارتکابی علیه ایشان است . این لایحه افراد مشمول حمایت را افراد زیر 18 سال اما اعم از کودکان بزهدیده، در معرض خطر و بزهکاری دانست که درمعرض بزه دیدگی هستند. حمایت های مندرج در لایحه مشتمل بر ابعاد ذیل است:

1ـ حمایت کیفری از طریق جرمانگاری جرایم علیه حقوق مادی و معنوی طفل، مانند حق برآموزش، ارتکاب اعمال منافی عفت علیه طفل، معامله طفل و بهره کشی از وی، جرایم علیه تمامیت جسمانی، ازدواج با صغار و امتناع از اعلام جرم به مقامات ،علاوه بر عناوین مجرمانه ای است که در قانون مجازات اسلامی و سایر قوانین دارای سابقه قانونگذاری کیفری میباشند.

2ـ بعد دیگر حمایت های لایحه مشتمل بر تخصیص شعبی برای رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوانان، تعیین طرق شروع به رسیدگی و امکان اعلام جرم توسط طفل، تعیین مبادی اعمال مرور زمان نسبت به جرایم این لایحه، غیر قابل گذشت بودن جرایم مزبور و ... میباشد.

3ـ پیش بینی وضعیت مخاطرهآمیز ناشی از اعمال والدین، سرپرستان طفل، سایر افراد مرتبط با وی و نیز خود طفل از نوآوریهای این لایحه میباشد.
4ـ در نهایت تشکیل دفتر حمایت از کودکان و نوجوانان جهت معرفی کودکان و نوجوانان در معرض خطر به نهاد ذیربط، مداخله فوری جهت پیشگیری از بز هدیدگی ی ا افزایش آسیب وارده، از دیگر مندرجات این لایحه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 962779

وب گردی

وب گردی