مشخص شدن شرایط مخاطره‌آمیز برای کودکان و نوجوانان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی وضعیت‌های مخاطره‌آمیز برای کودکان و نوجوانان را تعریف و مشخص کردند.

به گزارش ایسکانیوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۳ مرداد) با ۱۶۳ رأی موافق، ۱۳ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۳ نماینده حاضر در جلسه علنی ماده ۳ لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را تصویب کردند.

بر این اساس در صورتی که طفل یا نوجوان را در معرض بزه‌دیدگی یا ورود آسیب به سلامت جسمی، روانی، اجتماعی، اخلاقی، امنیت و یا وضعیت آموزشی وی قرار دهد، وضعیت مخاطره‌آمیز محسوب شده و موجب مداخله و حمایت قانونی از طفل و نوجوان می‌شود:

الف) بی‌‏سرپرستی طفل و نوجوان و یا بی‌توجهی و سهل‌انگاری در انجام وظایف قانونی نسبت به آنان از سوی هر شخصی که مکلف به آن است.

ب) ابتلای هر یک از والدین، اولیاء یا سرپرستان قانونی به بیماری یا اختلال‌های رفتاری، روانی یا شخصیتی و یا بیماری‌‏های جسمی واگیر صعب‏‌العلاج به تشخیص پزشکی قانونی.

پ) زندانی شدن هر یک از والدین، اولیاء یا سرپرستان قانونی.

ت) ابتلاء هریک از والدین، اولیاء یا سرپرستان قانونی به اعتیاد‌های زیان‌‏آور به مواد مخدر، روانگردان یا قمار.

ث) قوادی و یا دایر یا اداره کردن مراکز فساد و فحشا توسط هر یک از والدین، اولیاء یا سرپرستان قانونی و یا اشتهار آن‌ها به فساد اخلاق و فحشا.

ج) خشونت مستمر والدین، اولیاء، سرپرستان قانونی و یا سایر اعضای خانواده نسبت به یکدیگر.

چ) عدم اقدام برای ثبت واقعه ولادت یا عدم أخذ اسناد سجلی یا هویتی برای طفل یا نوجوان بدون عذر موجه.

ح) بازماندن طفل و نوجوان از تحصیل.

خ) طرد شدن طفل و نوجوان از سوی خانواده.

د) کم‌توانی جسمی یا ذهنی طفل و نوجوان، ابتلای وی به بیماری‌های خاص یا اختلال هویت جنسی.

ذ) نقض قوانین جزایی توسط طفل یا ارتکاب جرم توسط نوجوان و یا استفاده از آن‌ها در فعالیت‌های مجرمانه، وارد شدن یا وارد کردن طفل و نوجوان در فعالیت‌‏هایی نظیر تکدی‏‌گری و قاچاق و همچنین اعتیاد آنان به مواد مخدر، روانگردان یا مشروبات الکلی.

ر) هرگونه وضعیت زیانبار ناشی از فقر شدید، آوارگی، پناهندگی، مهاجرت یا بی‌تابعیتی.

ز) فرار مکرر از خانه یا مدرسه و ترک تحصیل از سوی طفل یا نوجوان.

ژ) سوءرفتار نسبت به طفل و نوجوان و یا بهره‏‌کشی از او.

به گزارش ایسکانیوز، روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی خانه ملت کلیات لایحه حمایت از کودکان و را بررسی کردند.

نهایتا پس از استماع نظرات موافقین و مخالفین، توضیحات سخنگوی کمیسیون قضایی و همچنین اظهارات رییس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، کلیات این لایحه به رای مجلس شورای اسلامی گذاشته شد.

براین اساس نمایندگان با ۱۵۸ رای موافق، ۱۸ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۲۲ نماینده حاضر با کلیات این لایحه موافقت کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 962864

وب گردی

وب گردی