دو نیروگاه جدید در چند روز آینده وارد مدار خواهد شد/ کاهش 1.7 میلیارد مترمکعبی ذخیره آب سدهای دارای نیروگاه برق‌آبی

وزیر نیرو گفت: با وارد شدن دو واحد نیروگاهی به مدار در روزهای جاری، توان تولید برق کشور در زمان پیک مصرف افزایش می‌یابد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، رضا اردکانیان در حاشیه جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه در تابستان امسال دو اتفاق متفاوت صنعت برق کشور را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: افت بی‌سابقه بارندگی‌ها و به تبع آن کاهش ارتفاع آب مخازن سدها موجب شده که در تابستان امسال تنها 50 درصد توان نیروگاه‌های برق‌آبی قابل استفاده باشد.

او توان تولید نیروگاه‌های برق‌آبی در سال گذشته را 9300 هزار مگاوات دانست و افزود: سال گذشته در همین بازه زمانی میزان ذخیره سدهای بزرگ دارای نیروگاه برق‌آبی به حدود چهار میلیارد مترمکعب رسیده است، ولی میزان ذخیره امسال سدهای تولید کننده به 2.3 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: بر این اساس برای تابستان امسال بیش از چهار هزار و 500 مگاوات امکان تولید در واحدهای برق‌آبی وجود ندارد و آب موجود در مخازن سدها بایستی برای تامین آب شرب تا پایان تابستان و آغاز بارش‌های فصل پاییز نگهداری شود.

اردکانیان گرمای پایدار را یکی دیگر از مشکلات تابستان امسال صنعت برق دانست و افزود: هر ساله در بازه زمانی مشخصی از سال هوا گرم می‌شود و این روند نیز قابل پیش‌بینی است؛ ولی امسال شاهد وضعیت متفاوتی هستیم که این شرایط خاص کشور ما و یا منطقه نیست و تقریبا نقاط مختلف دنیا در معرض این موج پایدار گرما هستند.

او ادامه داد: ادامه این روند موجب شده تا توان تولید ما نیز تحت قرار بگیرد؛ چرا که افزایش یک درجه دما حدود هزار و 500 مگاوات توان تولید را کاهش می‌دهد. طبیعتا با افزایش دما استفاده از سیستم‌های سرمایشی هم بیشتر می‌شود که این شرایط باعث شده حدود 21 هزار مگاوات از 56 هزار مگاوات پیک مصرف برق کشور اختصاص به دستگاه‌های سرمایشی داشته باشد.

صرفه‌جویی 10 درصدی مانع از بروز خاموشی می‌شود
وزیر نیرو با تاکید بر اینکه صرفه‌جویی 10 درصدی مانع از بروز خاموشی می‌شود، بیان کرد: مذاکرات لازم با صنایع بزرگ از اواخر سال گذشته شروع شده است و از اردیبهشت‌‌ماه قراردادهای مربوط به این بخش نیز منعقد شده است تا صنایع بزرگ در مواقع اوج بار برخی واحدهای خود را بدون اینکه لطمه‌ای به روند تولید بزنند از مدار خارج خواهند کرد و در ساعات غیر پیک برق ارزان‌تری دریافت می‌کنند.
اردکانیان ادامه داد: با کشاورزان زیادی به توافق رسیده‌ایم که در ساعات اوج بار چاه‌های خود را خاموش کنند و در ساعات غیر پیک مصرف، برق رایگان استفاده کنند.

او با بیان اینکه مصرف کنندگان خانگی به عنوان مدیران بخشی از مدیریت صنعت برق کشور نقش چشمگیری در صرفه‌جویی مصرف انرژی بر عهده دارند، بیان کرد: اگر دمای کولرهای گازی و محیط را به 25 درجه برسانیم از افزایش محسوس مصرف برق ممانعت به عمل خواهد آمد و شاهد کاهش قابل توجه مصرف برق در بخش خانگی خواهیم بود.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: امیدواریم با گذر از افزایش قابل توجه دما در طی روزهای آینده بتوانیم از شرایط کنونی عبور کنیم و توان تولید کشور پاسخگوی نیاز مصرف کنندگان باشدو

اردکانیان در پایان با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی منظمی برای به مدار آوردن واحدهای جدید داشته‌ایم، اظهار کرد: طی چند روز آینده دو نیروگاه کاسپین در شمال کشور و همچنین نیروگاه پرند وارد مدار خواهند شد و به افزایش توان تولید برق کشور کمک خواهند کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 962930

وب گردی

وب گردی