سرمایه انسانی قربانی فساد نشود/ در باب سخنان دیروز شریعتمداری

شریعتمداری، وزیر صنعت برخلاف برخی دیگر از مدیران که عمدتاً از سنت لاپوشانی و پنهان‌کاری پیروی می‌کنند، ابداً به دنبال کتمان مسأله و حفظ میز مدیریتی خود نبوده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز،سخنگوی قوه قضاییه روز گذشته در یک نشست خبری از وقوع فساد سازمان یافته در زمینه واردات خودرو به کشور سخن گفت و از بازداشت تعدادی از مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت که در این فساد نقش داشته‌اند خبرداد؛ به موازات این مسأله، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت که مجموعه وزارت‌خانه تحت امر او، در روزهای اخیر در معرض اخبار و حرف و حدیث‌های مربوط به این فساد سازمان یافته قرار گرفته، در یک برنامه پربیننده تلویزیونی حضور یافت و توضیحاتی در زمینه این مسأله بیان کرد.

در این ارتباط یکی از مخاطبان یادداشتی به این خبرگزاری ارسال کرده است که از نظرتان می گذرد:

اظهارات شریعتمداری در برنامه تلویزیونی «حالا خورشید»، شامل مسائل و موضوعاتی بود که پرداختن به آنها خالی از لطف نیست؛ در نگاه نخست می‌توان گفت نفس حضور وزیر صنعت در مقابل دوربین‌های تلویزیونی و عذرخواهی شفاف و رسمی او از مردم بابت این فساد سازمان‌یافته در وزارت صنعت را باید به فال نیک گرفت؛ اساساً در کشور ما عذرخواهی مدیران بابت مسائل و مشکلات موجود در مجموعه‌های اداری کشور امر مرسومی نیست و این‌که یک وزیر باسابقه به‌گونه‌ای شفاف از بابت اتفاق‌ها عذرخواهی می‌کند می‌تواند به یک رویه درست در کشور تبدیل شود، آن‌هم درباره اتفاقی که مربوط به دوران وزارت او نیست.

اما از آن گذشته، شریعتمداری در اظهارات خود به چند نکته کلیدی اشاره می‌کند؛ او می‌گوید از آذرماه سال گذشته متوجه وجود تخلف‌هایی در زمینه ثبت سفارش خودرو شده است؛ یعنی او حدوداً سه ماه پس از انتصابش به‌عنوان وزیر به مشکلات موجود پی برده و در حالی که تا آن زمان تغییری در مدیران مربوطه در وزارت‌خانه انجام نداده بوده، طبعاً تیم مدیران قبلی این وزارت‌خانه در فساد نقش داشته‌اند.

شریعتمداری ادامه می‌دهد که بلافاصله حراست این وزارت‌خانه با همکاری نهادهای ذیربط در امر فناوری اطلاعات که احتمالاً این‌جا منظور وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و همچنین وزارت اطلاعات، بررسی‌ها در این زمینه را آغاز کرده تا مشخص شود میزان تخلفات و مغایرت‌های موجود در سامانه ثبت سفارش در چه حد و اندازه‌ای است. این تیم به اعدادی دست یافته که شریعتمداری در برنامه حالا خورشید به آن اشاره کرد که در آن از مجموع ۶ هزار و ۴۸۱ رکوردی که در ثبت سفارش تخلف شده، ۴ هزار و ۵۴۷ دستگاه نه اظهارشده و نه وارد شده است و هزار و ۹۳۴ خودرو هم بنابر اظهار گمرک، وارد کشور شده و بیش از ۳۰۰ خودرو از این تعداد نیز، شماره‌گذاری نشده است.

از اظهارات شریعتمداری این‌طور برمی‌آید که وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از اطلاع از این موضوع، برای شناسایی افراد دخیل در این فساد، همکاری کاملاً روشن و دقیقی با وزارت اطلاعات داشته به طوری که از آذرماه ۹۶ تا فروردین ۹۷ چهاربار با این وزارت‌خانه مکاتبه کرده است.

به هر صورت این افراد شناسایی می‌شوند و معلوم می‌شود تعدادی از مدیران وزارت صنعت و مشخصاً سازمان توسعه تجارت ایران با همکاری برخی افرادی که عمدتاً فعالان حوزه نمایندگی‌های واردکننده خودرو بوده‌اند، در این تخلف نقش داشته‌اند.

مهم این است که او پس از خبردار شدن از وقوع فساد در مجموعه تحت امر خود، رویکرد شناسایی و کشف مسأله را در پیش گرفته و اسناد همکاری با نهادهای نظارتی و امنیتی را نیز در دست دارد؛ برخلاف برخی دیگر از مدیران که عمدتاً از سنت لاپوشانی و پنهان‌کاری پیروی می‌کنند، او ابداً به دنبال کتمان مسأله و حفظ میز مدیریتی خود نبوده است.

واقعیت آن است که وقوع فساد در اقتصاد عمدتاً بسته و دولتی ایران امر تازه‌ای نیست و دهه‌ها است که کشور ما به‌دلیل نبود شفافیت لازم و پاسخ‌گویی نهادهای اقتصادی، درگیر مسائل مربوط به فساد است؛ خود شریعتمداری هم اتفاقاً به‌صورت کاملاً اخلاقی در برنامه زنده تلویزیونی به این موضوع اشاره می‌کند که فساد مربوط به شخص و یا دولت خاصی نیست که البته در یک نگاه واقع‌بینانه می‌توان آن را در حد یک تعارف متواضعانه قلمداد کرد چون از اظهارات او این‌گونه برمی‌آید که فساد مربوط به ثبت سفارش خودرو از زمان وزیر قبلی در این مجموعه آغاز شده است.

اما آنچه در پیش روی ما مخاطبان قرار دارد این است که باید از چنین رویکردهایی که در حال شکل‌گیری در مدیران کشورمان است استقبال کنیم و وجود افرادی از جنس شریعتمداری را به فال نیک بگیریم که اگر حتی در مجموعه تحت مدیریت‌شان فسادی هم وجود داشته باشد، به دنبال کشف حقیقت می‌روند و قائل به تشریح، توضیح و شفاف‌سازی موضوع برای عموم جامعه هستند.

بهتر است در این شرایط، شریعتمداری‌ها را سرمایه‌هایی بدانیم که حفظ و وجودشان برای اداره کشور لازم است به ویژه در شرایطی که تحریم‌هایی سخت و دشمنی‌هایی معاندانه را از جانب امریکا در پیش داریم، باید با حفظ انسجام درونی و حراست از مدیرانی همچون او، به‌دنبال ریشه‌کنی فساد از کشور باشیم.

کد خبر: 962955

وب گردی

وب گردی