دستگاه های اجرایی برای تشخیص مسأله از نهادهای علمی کمک بگیرند

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی دستگاه‌های اجرایی باید از خوداندیشی و درون‌نگری بیرون بیایند و از نهادهای علمی برای اندیشیدن، برنامه‌ریزی کردن، تشخیص مساله و ارائه راه حل کمک بگیرند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از دانشگاه علامه طباطبایی،‌ تفاهم‌نامه همکاری علمی و پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با حضور حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی و محمدباقر اُلفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه به امضا رسید.

در این نشست که علومی یزدی معاون پژوهشی دانشگاه، خورسندی مدیر امور پژوهشی، سهرابی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز حضور داشتند، طرفین در مورد تبادل اطلاعات علمی پژوهشی، اجرای طرح‌های تحقیقاتی، تالیف و ترجمه کتاب‌ها و تنظیم مقاله‌های مرتبط، ارائه مشاوره‌های علمی و پژوهشی در زمینه‌های مرتبط، حمایت‌های مالی از پایان‌نامه‌های مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری، برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی، دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های مرتبط به بحث و تبادل نظر پرداختند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در این نشست با اشاره به اینکه چنین تفاهم‌نامه‌هایی به مرحله اجرا و عمل برسند نتایج مشخص و کاربردی خواهند داشت، تصریح کرد: این امر یک مشکل اساسی را در سیستم اجرایی و سیستم دانشگاهی برطرف خواهد کرد. در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی دستگاه‌های اجرایی باید از خوداندیشی و درون‌نگری بیرون بیایند و از نهادهای علمی برای اندیشیدن، برنامه‌ریزی کردن، تشخیص مساله و ارائه راه حل کمک بگیرند.

وی در ادامه با اشاره به لزوم وحدت دستگاه‌های تولید اندیشه و دستگاه‌های اجرایی بیان کرد: در حوزه اقتصاد، صنعت، سیاست خارجی، برنامه‌ریزی رفاه اجتماعی و سایر حوزه‌های مرتبط این دو نهاد می‌توانند به وحدت برسند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: بسیاری از بحران‌های اجتماعی را می‌توان با علوم انسانی و اجتماعی برطرف کرد. به همین سبب این جلسه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. دانشگاهیان می‌توانند از حیطه تئوری و نظر بیرون بیایند و به مرحله اجرا برسند و دانش خود را نافع کنند.

سلیمی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها می‌توانند با این تفاهم‌نامه‌ها از انزوای تئوریک بیرون بیایند، تاکید کرد: به همین جهت است که این چنین توافق‌هایی برای ما بسیار مبارک خواهد بود.

سلیمی در ادامه به معرفی دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان تنها دانشگاه تخصصی کشور در حوزه علوم انسانی و اجتماعی پرداخت و اشاره کرد که این دانشگاه هم اکنون جزو ۱۳ دانشگاه برتر کشور و سطح یک است.

ضرورت ارتباط با مبانی علمی و قشر نخبه در زمینه پیشگیری از وقوع جرم

در ابتدای این نشست محمدباقر الفت، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در سخنانی اظهار کرد: یکی از اقداماتی که در زمینه پیشگیری از وقوع جرم باید انجام شود، پیوند و ارتباط با مبانی علمی و قشر نخبه و فرهیخته دانشگاهی است. ما بر این اساس می‌توانیم یک خط‌کش و معیار داشته باشیم و از مسیر علمی خارج نشویم. برنامه‌های ما باید مبتنی بر سیاست‌ها و راهبردها باشد و ما باید علم و عمل را با یکدیگر تلفیق کنیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه برای رفع بسیاری از مشکلات کشور باید به دانشگاه‌ها مراجعه کنیم، تاکید کرد: این اقدام قطعاً نتایج خوب و مثبتی خواهد داشت و آرامش را به جامعه خواهد آورد. در بسیاری از زمینه‌ها از جمله آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد و مورادی از این دست می‌توان از کمک دانشگاه‌ها استفاده کرد.

گفتنی است در پایان این نشست، تفاهم نامه بین دانشگاه علامه طباطبایی و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوۀ قضائیه به امضا رسید.

انتهای پیام /

کد خبر: 962983

وب گردی

وب گردی